Rens Bosma brengt muziek op Branded Content Event

Rens Bosma brengt muziek op Branded Content Event
  • Content
  • 27 jan 2015 @ 18:16
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • VideoBranded content

Rens Bosma, spreker op het Branded Content Event dat op 29 januari 2015 in Utrecht plaatsvindt, werkt nu anderhalf jaar bij Universal Music, waar hij verantwoordelijk is voor brand partnerships. ‘Vanuit ons team zetten we samenwerkingen op tussen merken en artiesten, dat veel branded content als output oplevert. Mijn expertise zit denk ik in het goed aan elkaar weten te knopen van twee aparte werelden. Ik maak de soms wat ingewikkelde wereld van de muziekindustrie toegankelijk voor merken en hun bureau’s.’

Bosma heeft een brede interesse. ‘Mijn werk heeft meestal een commercieel doel, maar als ik mijn creativiteit er niet in kwijt kan dan houd ik het meestal niet lang vol. Dus mijn huidige rol is wat dat betreft ideaal. Ik werk in totaal zo’n 10 jaar nu, met name in de (online) media & entertainment industrie. Voordat ik bij Universal Music begon was ik werkzaam in verschillende functies bij 538, Hyves en TMG. En ik probeer nu onze divisie Universal Music Group & Brands op de kaart te zetten als een bekend creatief loket voor merken en het tot een serieuze speler te maken in het speelveld van branded content producenten/leveranciers.’

Waarom ben je als spreker uitgenodigd?
‘Omdat ik verantwoordelijk ben voor de branded content die we met onze muziek/artiesten maken. Muziek is kunst, artiesten zijn dus kunstenaars. Dat vergt een andere benadering dan wanneer je als marketeer met een willekeurige andere exploitant werkt. Ik help hen daarbij. Andersom weten artiesten vaak ook niet wat hun waarde is of waar die waarde nu precies in zit. Ik vind het leuk om ze daarbij te helpen om extra geld te vinden voor creatieve projecten die ze anders nooit hadden kunnen doen.’

Wat ga je op het Event vertellen?
‘Samen met onze klant Hi zoom ik in op een contentmarketing project dat de afgelopen 6 maanden heeft gelopen, de online videoserie ‘The Pickup’. Een project waarbij 22 verschillende hiphop artiesten verdeeld over 8 episodes in een old-timer pickup truck samen nieuwe muziek opnemen en wat direct als video en via Spotify wordt uitgebracht. Wat mij betreft is dit onze belangrijkste en beste case van het afgelopen jaar. Niet alleen omdat de resultaten zo indrukwekkend zijn, maar ook omdat we hiermee bewijzen een interessante en belangrijke speler te zijn op het vlak van (muziek) contentmarketing met gebruik van zeer interessante influentials. Ik geloof heilig dat partnerships tussen merken en artiesten alleen goed werken als er voor beiden een duidelijk voordeel in zit. En hier was dat goed in balans. Het project is voor onze klant Hi een belangrijke interne case geworden die bewijs levert om misschien nog meer met (muziek) contentmarketing aan de slag te gaan. Een enorm compliment voor ons dus.’

Welke trends op het gebied van branded content signaleer je?
Met video als belangrijke drager van branded content denk ik dat de rol van MCN’s op YouTube en dus de rol van zgn. ‘huis-tuin-en-keuken’ videomakers nog groter gaat worden. Als ik zie hoe eenvoudig een ‘YouTuber’ als Teske de Schepper zichzelf ontwikkeld heeft van een make-up expert tot een echt stijlicoon - met ruim 160K abonnees op YouTube - en dan ook nog eens uit het niets een succesvolle single lanceert, dan word ik daar erg enthousiast van. Daar liggen veel kansen voor merken om slim in te participeren. Ook denk ik dat de techniek een vlucht gaat nemen in het nog beter meetbaar maken of ‘schedulen’ van branded videocontent.’

Wie moet naar dit Event komen en waarom?
‘Marketeers uiteraard, om een goed beeld te krijgen van de vele nieuwe en actuele mogelijkheden die er zijn om met content aan de slag te gaan. Maar ik hoop ook dat er meer creatieven en strategen vanuit reclamehoek komen. Ik signaleer dat zij veel bezig zijn met het verbreden van hun diensten door de groeiende vraag naar videocontent vanuit hun klanten. Het lijkt mij te gek om hen te inspireren om meer met content rondom artiesten/muzikanten te doen voor hun klanten. Een goed idee is nog geen goede content en ik denk dat de ‘branded content’ trend de hulp vanuit die hoek van gedegen en geskilde creatieven goed kan gebruiken. Daarnaast lijkt het mij leuk en interessant om in een vroeg stadium betrokken te zijn in de conceptfase van een bureau dat voor hun klant een contentstrategie aan het uitwerken is. Vaak worden de vele opportunities die er in de muziekindustrie zijn namelijk vergeten of als ‘lastig’ of ‘niet haalbaar’ ingeschat. Dat is echt een misvatting. Artiesten kloppen juist veel uit eigen beweging bij ons team aan om de weg naar merken te vinden.’

Event informatie
Datum: 29 januari 2015
Locatie: DeFabrique, Utrecht
Prijs : Normaal: € 395,- ; korting: € 295,-
Korting voor: MarketingTribune abonnees en bezoekers voorgaande edities
Aanmelden ? Ga dan naar http://brandedcontentevent.nl/aanmelden .

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken