[Tips] Inbound Marketing Twitter Top

[Tips] Inbound Marketing Twitter Top
  • Content
  • 9 dec 2014 @ 05:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Er verschijnen tegenwoordig steeds meer artikelen over, maar het meest over inbound marketing leer je natuurlijk van de experts. Tien daarvan identificeerde Meltwater in hun inbound marketing Twitter Top, en als je ze nadien bent gaan volgen heb je waarschijnlijk al een idee van hun persoonlijke tips & tricks. Hieronder vind je de adviezen die ze zelf het liefst meegeven. Welke tip vind jij het meest waardevol? Heb je een eigen top tip? Laat het weten in een reactie!

Antal de Waij: Bepaal van tevoren de opvolging van leads en informatie
De belangrijkste tip die ik heb, is om van te voren goed na te denken over je marketing automation proces, oftewel de opvolging van potentiële leads. Veel informatie die door potentiële klanten of opdrachtgevers worden afgegeven, krijgt een onpersoonlijke, soms zelfs generieke, opvolging. Maak daarom voor jezelf een beslisboom waarin je per situatie uitschrijft op welke manier de (vaak geautomatiseerde) opvolging plaats moet vinden. Goede inbound marketingsoftware kan je daarbij helpen.

Maaike Gulden: Verleid mensen in plaats van ze te verstoren
Jouw potentiële klanten zitten met veel vragen en zoeken op internet naar antwoorden. Jij hebt een kans om met hen in contact te komen. Zorg dat je informatie verspreidt die antwoord geeft op deze vragen. Houd bij wat mensen je allemaal aan de telefoon vragen. Dit zijn goede onderwerpen om over te schrijven. En als jij deze vragen op je blog beantwoordt, komen mensen dus vanzelf op jouw website terecht. Want alleen als je echt relevant bent voor je doelgroep, val je op in de enorme overvloed aan informatie.

Erik Hooijer: Tools en trucks zijn fijn, maar het gaat om de mindset
Inbound Marketing kan steeds eenvoudiger worden geïmplementeerd door het inzetten van de juiste software, maar in de kern is het een belangrijke wijziging in het marketingdenken; namelijk van push naar pull. Dit vraagt om een cultuuromslag waar de hele organisatie achter staat, niet alleen de marketingafdeling. Ook het resultaat van het implementeren van Inbound Marketing kan soms even op zich laten wachten, zo'n 3 tot 6 maanden. Aan de andere kant levert het wel langetermijnresultaten op: een artikel dat je vorig jaar gepubliceerd hebt, kan nu nog steeds websitebezoekers en klanten opleveren, bijvoorbeeld via zoekmachineverkeer. Dat is het grote verschil met een advertentie, die morgen in de oud papierbak ligt.

Edwin Vlems: Sluit je content niet af
Een praktijk in Inbound Marketing die ik niet begrijp is 'gating', oftewel goede content achter een downloadformulier zetten. Juist Hubspot, dat het woord Inbound Marketing bedacht heeft, is hier heel actief mee. Wat opvalt is dat één van de leden van hun Raad van Aanbeveling, marketinggoeroe David Meerman Scott, dit ook niet slim van ze vindt. Uit zijn onderzoek blijkt dat voor elke potentiële klant die een downloadformulier goed invult, er 24 zijn die 'doorlopen'. Je laat dus 24 potentiële klanten lopen omdat jij per se wilt weten wie die mensen zijn.

Als marketeers (en zeker verkopers) deze neiging om de regie te willen voeren niet afleren, schieten we onszelf ermee in de voet, we jagen actief potentiële klanten weg. Want mensen kunnen jou ook benaderen als ze echt interesse hebben (daarom heet mijn eerste boek REAL Inbound Marketing). Van die 24 hadden dat er misschien 1 of 2 best gedaan als ze je content hadden gezien! Maar ja, ze moeten van jou per se een formulier invullen. En nee, als wij als marketeers de regie niet langer hebben, betekent dat niet dat er minder gekocht wordt. Om Doc Searls te citeren: "The market will have many more dances when customers take the lead". Laat je gaan.

Karin Muller: Inbound Marketing opent deuren
Het is enorm moeilijk om bij een organisatie waar je nog geen verbinding mee hebt, een voet tussen de deur te krijgen. Zomaar een organisatie bellen en je product verkopen is voor veel mensen vreselijk moeilijk en er bestaan genoeg mensen die dit klusje liever ontwijken. Hoewel er mensen bestaan die een kei zijn in koud bellen, is het voor veel mensen niet hun favoriete bezigheid. Dus: kijk of je een aanpak kunt vinden die je wel past. Een Inbound Marketing-lead heeft al om informatie van je organisatie gevraagd. Ze hebben inmiddels een (eerste) kennismaking met je organisatie gehad en je weet beter wie ze zijn en waar ze interesse in hebben. Ze hebben specifieke informatie van je opgevraagd en willen hier waarschijnlijk meer over weten.

In plaats van dat je nu moeite moet gaan doen om in je eerste contact een verbinding met ze op te bouwen, kun je ze helpen met datgene wat ze hebben opgevraagd. Wat zijn hun doelen, hebben ze nog vragen en hoe kun je ze hierbij helpen? Dus: stop met verkopen! Toon dat je een professionele partner kunt zijn en bied een professionele ondersteuning aan je prospect. Omdat ze je hiertoe ook eigenlijk hebben uitgenodigd (ze hebben zelf hun gegevens achtergelaten), zal de deur veel wijder voor je openstaan. Hierdoor zullen je sales-gesprekken veel beter gaan verlopen!

Vivian van Brussel: Houd contact met influencers
Bij inbound wordt vaak gedacht aan leadgeneratie in een business-to-business omgeving. Toch kent de inbound methodiek een breder werkveld. Denk daarbij maar eens aan goede doelen of ideële organisaties die grote groepen mensen achter “de goede zaak" willen scharen. We hebben heel goede ervaringen met het inzetten van inbound marketing bij bijvoorbeeld influencers in een bepaald marktsegment. Het contact met influencers is vaak van essentieel belang en inbound helpt bij het onderhouden van contacten.

Björn Bouwmeester: Ga kijken wie jij kunt helpen met jouw kennis
De mindset van het helpen van anderen is heel belangrijk bij inbound marketing. Ga daarom via social media op zoek naar mensen die jij kunt helpen. Via Twitter kan dit heel goed door te monitoren (luisteren) op de woorden/termen waar jij verstand van hebt en graag over mee wilt praten. Door op deze manier aan te haken bij relevante gesprekken en hier ook echt een stukje kennis te delen, help je anderen. Het mooie van social media is dat deze hulp gewaardeerd wordt en je er bijna altijd iets voor terugkrijgt. Deze wederkerigheid is mooi en heeft zowel mij persoonlijk als Heembouw al mooie dingen gebracht.

Aldo Wink: Zet de Buyer Journey van je klant centraal
Verdiep je in de zoektocht die je klant doorloopt, op zoek naar oplossingen en antwoorden. Alleen dan ben je in staat relevante content aan te bieden. Dit is het belangrijkste proces binnen Inbound Marketing dat iedere marketeer onder de knie moet krijgen. Hoe? Door je klant te vragen naar het hoe en wat, maar vooral ook naar waarom. Maak het proces ook meetbaar. Elke nieuwe interactie levert je nieuwe inzichten op. Begin met kleine stapjes, leer eerst door goed te luisteren en gebruik deze input om je boodschap hierop vervolgens optimaal af te stemmen. Dit is een continu proces wat digitale marketing nou juist zo interessant en uitdagend maakt.

Marc van Waasbergen: Zorg voor een efficiënte opvolging
In plaats van het ‘storen’ van onze klanten met sales-telefoontjes, waarbij je ze eerder irriteert dan een toegevoegde waarde biedt, is het verstandig Inbound Marketing-processen opzetten voor het koesteren van je leads. Wat houdt dat in? Je stuurt hen regelmatig informatie of tips waar ze iets aan zouden kunnen hebben. Zo krijgen ze geregeld een overweging ter verbetering van iets in hun organisatie. Veel leads zijn namelijk na een eerste contact nog niet toe aan een overeenkomst. Ze vertrouwen je nog niet voldoende, of hun organisatie zit nog ‘slechts’ in de voorbereidende fase.
Met behulp van je Inbound Marketing-systeem ben je in staat om je prospectlijst te segmenteren naar leads die eraan toe zijn om met je in contact te komen en die leads die nog even verder ‘gemasseerd’ moeten worden. Op deze manier hoef je geen prospects te ‘overtuigen’, die hier nog niet aan toe zijn.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken