Visual merchandising zorgt voor beter content resultaat
- Content
- 9 dec 2014 @ 13:03
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - VerdienmodellenBranded contentInstore marketingMarketing
- 9 dec 2014 @ 13:03
- Redactie Contentmarketing
Contentmarketeers kunnen visual merchandising concepten gebruiken om hun visual content effectiever te vertonen – met een verbetering van tientallen procenten voor het aantal page views, de tijd op de site, herhalingsbezoeken, conversie en maatschappelijke betrokkenheid. Visual merchandising zorgt ook voor een betere gebruikerservaring, en zorgt ervoor dat jouw content uitsteekt boven de concurrentie.
Dit schrijft Steve Smith, vice-president bij Acquia op contentmarketinginstitute.com. Visual merchandising houdt rekening met de traffic flow in de winkel, verlichting, kleur, verwijzingen, verpakking, organisatie en assortiment. Goede visual-merchandising kan een enorme invloed op de omzet hebben. Smith geeft op de site een aantal goede voorbeelden van het gebruik van visual merchandising technieken door contentmarketeers en online publishers.
De verpakking
Retailers weten hoe groot de impact van de verpakking is op de omzet. Een goede verpakking trekt de aandacht en communiceert de waarde propositie van een product. Vertaald naar digital content: elk individueel item moet op net zo zijn ontworpen om de lezer te verleiden. Je moet dus:
• Altijd pakkend beeldmateriaal gebruiken
• Zorgen voor knapperige, verleidelijke koppen en ‘ankeilers’
• De verschillende categorieën visueel herkenbaar onderscheiden
• In elk content item een heldere Call-To-Action inbouwen.
Mooi voorbeeld: Coca-Cola
Coca-Cola is een gouden standaard voor content marketing. Smith geniet ervan hoe hun dwingende koppen direct in pakkend beeldmateriaal zijn verwerkt. Elk item heeft een begeleidend inleidend tekstje, en de categorieën zijn duidelijk door drukknoppen onderscheiden. Elk element uit de content kun je doorklikken, met heldere Calls To Action. Het gebruik van ‘speel af’ ‘leen meer’ en ‘zie meer’ knoppen maken het voor de lezer duidelijk wat voor soort content ze kunnen verwachten en wat er gaat gebeuren.
Het assortiment
Kopstellingen in een winkel zijn een effectieve techniek om producten op een visueel aantrekkelijke manier bij elkaar te presenteren, georganiseerd rond een samenhangend thema, de producten met de hoogste marge op ooghoogte. Producten in kopstellingen worden dan ook twee keer zo veel verkocht.
Vertaald naar digital content: hoe je content organiseert en presenteert is doorslaggevend voor de betrokkenheid van de lezer. Je moet dus:
• Content op een bruikbare of interessante manier groeperen.
• Visueel aantrekkelijk en flexibel design gebruiken dat goed gebruik maakt van witruimte
• Gebruikmaken hoe de ogen van een lezer door je pagina scannen.
Mooi voorbeeld: USA Today
USA Today is recent compleet gerestyled en vormt de standaard hoe je overvloedig nieuws op een rijke webpagina laat zien. Ik geniet van het gebruik van rijk beeldmateriaal, de verscheidenheid aan beeldformaten, tekst die over het beeld heen loopt, knoppen voor de verschillende nieuwscategorieën, een oogstrelende variatie in de afmetingen en het aanbod van artikelen, en de logische categorie-indeling. USA Today heeft ook een vloeiende presentatie gecreëerd, waar lezers constant door de content navigeren als op een tablet.
Winkelend publiek
Retailers besteden veel aandacht aan de traffic flow door hun winkel. Trekken ze het winkelend publiek dieper de winkel in? Helpen de displays en de paden de mensen om de hel winkel te benutten? De lezers ‘flow’ door digitale content is even belangrijk. Je moet dus:
• Altijd zorgen dat je geschikt bent voor mobiel
• Snel en vloeiende scrollen is meestal beter dan doorklikken
• Zorgen voor een gemakkelijke, dwingende navigatie en liefst vlak ingedeelde content
• Streven dat je lezers niet naar je content hoeven zoeken: breng die zoveel mogelijk direct naar je lezers
Mooi voorbeeld: Quartz
Recent verdiepte Quartz zich in de manier waarop hun lezers content beleven. Zij kozen voor een extreem mobielvriendelijke opzet, met eenvoudige navigatie en scrollen, zodat lezen en doorlezen makkelijk wordt. Quartz is een van de nieuwe generatie content makers zonder doorklikken en gelaagde informatie, maar met een vlakke hiërarchie die de lezer direct bij hun verhalen brengt.
Cross-sell
Supermarkten zetten snoep, frisdranken en tijdschriften vlak bij de kassa, want cross-selling is een effectieve techniek. Content marketeers kunnen daar ook gebruik van maken door content te presenteren die hun lezer waarschijnlijk vasthoudt. Je moet dus:
• Relevantie, nieuwswaarde en populariteit gebruiken als hefboom om content te presenteren.
• Het je lezers extreem makkelijk en snel maken om hun volgende content item te kiezen.
• Zover jouw platform dat toelaat de content aanpassen een wat jij weet over de context, interesses en gedrag van je doelgroep. (stel geen content voor die je lezer als gezien heeft). Net zo als de kruidenier op de hoek de namen van al zijn klanten weet, geldt ook hier dat, hoe meer begrip je toont voor je individuele lezers, hoe effectiever je de beste content voor hen promoot.
Mooi voorbeeld: The New York Times
De New York Times was een pionier in gepersonaliseerde lezers aanbevelingen. Ik vond die aanbevelingen heel goed, en ze moeten ook bij hun lezers haast wel goed werken, want ze hebben deze prima techniek verder verweven in hun lezerservaring.
Amerikaanse reclameheld
De Amerikaanse reclameheld Morris Hite gaf de mogelijkheden van visual merchandising perfect weer: ‘Reclame brengt mensen naar de spullen, merchandising brengt de spullen naar de mensen.’ Als je een visueel verbindende beleving weet te creëren die het makkelijk maakt om interessante content te vinden (of: moeilijk te negeren) vergroot je de waarschijnlijkheid dat jouw bezoekers er meer van consumeren. Retailers passen deze kunst al lang toe, maar in de wereld van content marketing zijn we nog pas aan het begin van de wedstrijd. (Bron: contentmarketinginstitute.com)
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- technieken
- voorbeelden
- digitale content
- cross selling
- traffic-flow
- Visual merchandising
- online publishers
- marketeers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing