Collaborative marketing nieuw paradepaardje marketeers

Collaborative marketing nieuw paradepaardje marketeers
  • Content
  • 13 jan 2015 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

Het tij van eenrichtingsverkeer, waarbij de marketeer een merkboodschap de wereld instuurt en de consument de passieve filter in een bombardement aan advertenties is, lijkt definitief te zijn gekeerd. Samenwerken, collaborative marketing, is het nieuwe paradepaardje geworden van vooruitstrevende marketeers. Afgelopen jaar gingen 32 duizend consumenten gingen de samenwerking met merken aan. Zo meldt trnd in het persbericht.

Trnd is in 2005 in Duitsland opgericht en richt zich collaborative marketing in Europa. Het bureaus zit inmiddels in 16 landen, waaronder sinds 2011 in Amsterdam. De klantenportfolio bestaat uit merken als Procter & Gamble, Unilever, Henkel, Philips, Samsung, L'Oréal en Beiersdorf.

Delen op social media
De consumenten namen merken en producten op in hun dagelijkse leven. Onder de douche, in de keuken, in de huiskamer, tijdens de eerste hapjes van hun kindje en zelfs op het toilet of tijdens de maandelijkse ongemakken. Als ware marketeers voorzagen deze consumenten de merken van eerlijk commentaar, adviezen, ervaringen en tips, en maakten ze het product bekend binnen hun eigen kennissenkring en op social media. Merken als Tempo, Lassie, Edet, Biotherm, Libresse, Olvarit Friends, Hansgrohe, Pantene, Aussie, Becel en JAN kozen afgelopen jaar voor collaborative marketing.

Praten en luisteren
Wat hebben al die consumenten dan het afgelopen jaar teweeg gebracht? In 3,6 miljoen gesprekken deelden zij hun meningen, ervaringen en aanbevelingen over de producten met mensen in hun omgeving. Dat is 20 procent van de Nederlandse bevolking. Zo meldt het persbericht. 
Er werd niet alleen gepraat over producten, minstens even zo belangrijk werd er geluisterd naar al deze consumenten. Zij deelden namelijk hun mening met trnd door 101.715 enquêtes in te vullen waarin zij ruim 3 miljoen vragen over de producten beantwoordden.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken