eBook is krachtig contentmarketing tool
- Content
- 24 feb 2015 @ 08:46
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - VerdienmodellenDigitaalBranded content
- 24 feb 2015 @ 08:46
- Connie Lohuis
Betaalde content kan één van de krachtigste middelen zijn uit het arsenaal van de marketeer. Webinars, white papers, eBooks of een willekeurig ander medium zorgen dat je waardevolle, uitgediepte informatie aan je doelgroep kunt geven. Hana Abaza, vice president marketing bij het Canadese contentmarketingbureau Uberflip legt uit: ‘Natuurlijk moet je bij betaalde content meer tijd besteden aan research en gegevens verzamelen dan bij gratis content. eBooks zijn een goed voorbeeld. Het kost veel tijd om er een te maken, maar het biedt veel voordelen.’
Om te beginnen kan een eBook een content klassieker worden dat leads blijft opleveren. Abaza: ‘Maar je kunt van een eBook ook een waterval van kleinere stukjes content maken zoals blog posts en webinars. Ondanks de kosten, is de potentiële terugverdienmogelijkheid van een goed ontworpen, goed verpakt en strategisch gedistribueerd eBook voor jouw merk geweldig.
Maar misschien wil je - voordat je direct naar je CMO’s stapt en zegt dat je een eBook moet maken – eerst zeker weten dat je de beste middelen hebt om leads te maken van bezoekers en klanten van leads.’Abaza geeft tips hoe een eBook succesvol kan worden.
Definieer onderwerp en stijl
Het kiezen van het onderwerp voor je eBook is volgens Abaza één van de belangrijkste succesbepalende factoren. ‘Net als alle content moet het de koper aanspreken, maar het moet ook iets zijn wat je uit kunt diepen om waar voor je geld te kunnen bieden. Dus:
- Waarom wil je een eBook maken (niet alleen je eigen doelen, ook die van je doelgroep: wat schieten zij ermee op?)
- Wie is je doelgroep en waar zijn ze in de klantreis?
Begrijpen waar je doelgroep zich bevindt in de klantreis zorgt dat je je content, calls to action en links kunt verfijnen. Hoe dichter bij het koopmoment, hoe agressiever je CTA’s kunnen zijn en hoe specifieker je moet uitleggen hoe jouw product of dienst hun probleem oplost. Maar onthoud: het doel van je eBook blijft waardevolle informatie leveren. Niet: verkopen!’
Kies de stijl in lijn met de persoonlijkheid van je merk. Vandaaruit kun je beslissen welke kant je eBook op zal gaan. Een serieuze verhandeling over de problemen en pijnpunten van je doelgroep of een creatieve en luchtige benadering, zoals dit marketing boek!’
Verspreiding eBook
Vaak moeten potentiële lezers een formulier invullen en hun e-mail adres achterlaten (soms meer). Abaza vindt dat een vorm van ‘betalen’. ‘Als je wilt dat iemand betaalt met zijn email adres, zorg dan dat je iets van waarde ‘verkoopt’. Eigenlijk moet je al in het begin beslissen hoe je je eBook gaat verspreiden. Is jouw doel vooral om voor leads te zorgen, dan moet je je eBook actief verspreiden.Onthoud: Als je een intekenformulier voorin je eBook opneemt, offer je mogelijk je bereik en merkbekendheid op ten gunste van het verkrijgen van leads. Daarom moet je actief en effectief werven voor je eBook.’
Geef je eBook echt vorm
Wat je niet moet doen volgens Abaza is een Word document gewoon naar PDF omzetten. ‘Heb je ontwerpcapaciteit in eigen huis? Prima. Anders zijn er legio gratis templates of tools als Canva waarmee je zonder noemenswaardige ontwerpvaardigheid prachtige plaatjes kunt maken. Een paar dingen om aan te denken:
- Maak een cover die bij het onderwerp en je doelgroep past;
- Zorg dat je tekst gemakkelijk te lezen is: niet te kleine letters en flink wat witruimte;
- Gebruik ondersteunende plaatjes als schema’s, grafieken of plaatjes.
De meeste marketeers geven hun eBook uit in PDF formaat. Dat kan, maar PDFs kunnen niet gevonden worden en zijn ongeschikt voor mobiel gebruik. Denk eens aan een platform waar je meer interactieve elementen mee kunt toevoegen, dat de betrokkenheid vergroot en de aandacht van lezers vasthoudt. Goede voorbeelden: gratis tools als SlideShare, Uberflip’s eBook Generator, en zelfs iBooks Author.'
Zorg voor context en calls to actions
Natuurlijk moet de content in je eBook waardevol genoeg zijn om je lezers vast te houden. Maar als je op leads uit bent is het volgens Abaza even belangrijk om contextuele calls to action door je eBook te strooien. ‘Daarmee bedoel ik dat ze verband moeten hebben met het onderwerp op de bladzijde en de fase van de koper. Of je CTA nu een link is naar meer bronnen of een oproep om je product of dienst te propberen, de taal en plaats moeten in lijn zijn met de content en de lezer. In dit voorbeeld wijdt een HubSpot eBook een pagina aan een CTA die past in de context en perfect aansluit bij het onderwerp.’
Promoot je eBook
Je kunt legio kanalen gebruiken om je eBook te promoten, maar zolang ik je doelgroep niet ken, kan ik je niet vertellen waar je het beste kunt beginnen. Abaza: ‘Wat ik je wel kan vertellen is dat wij bij Uberflip veel aandacht voor onze eBooks krijgen via email, LinkedIn en Twitter. Wij blijven deze kanalen gebruiken omdat onze doelgroep bestaat uit marketeers (om precies te zijn: content marketeers) die veel tijd op deze kanalen doorbrengen. Ook bij je normale distributiekanalen kan een strategisch geplaatste call to action voor je eBook naast gerelateerde content ongelooflijk effectief zijn. In dit geval draait alles on context – klinkt bekend, toch? Als je op conversie hoopt bij je bezoeker moet je CTA corresponderen met wat je lezers op dat moment zien.
De volgende stap in je trechter is je bezoekers bekeren zodat ze bij je eBook kunnen komen.'
Een paar dingen om volgens Abaza aan te denken:
- Probeer verschillende manieren uit om je content te verspreiden. Je kunt een traditionele landing page gebruiken, de layouts van je landing page veranderen, of andere tools gebruiken, maar uiteindelijk moet je experimenteren om te kijken waar je doelgroep het best op respondeert;
- Korte invulformulieren leveren meer conversie op. Maar als je alleen maar leads van hoge kwaliteit wilt, maak je formulier dan gerust langer;
- Wees duidelijk over wat ze krijgen. Tekst doet er toe. Communiceer beknopt wat lezers ontvangen wanneer ze zich aanmelden. Gebruik krachtige copy om mensen te overtuigen dat het ‘kopen’ van je eBook hun leven verbetert.
Meet je succes
Abaza vervolgt: 'Zorg dat je de tools hebt om mensen effectief te volgen en te meten als ze door je eBook trechter gaan. Hoeveel mensen komen op de landing page van je eBook? Waar komen ze vandaan? Hoeveel daarvan komen uiteindelijk bij je eBook terecht? Hoeveel klikten er door op je CTAs? En hoeveel daarvan werden uiteindelijk leads of zelfs klanten?
Gebruik je marketing automatisering in combinatie met robuuste content marketing software? Zorg dan dat je de tools hebt om deze meetgegevens te volgen. Werk met je medewerkers samen aan een trechter voor je eBook waar je gedrag en interactie kunt volgen, van de eerste klik tot hoeveel pagina’s van je eBook ze hebben gelezen. Mensen je eBook niet alleen openmaken, maar ook lezen zijn waarschijnlijk geïnteresseerder in je product of dienst, en mogelijk verder in het koopproces.
Pas op: de waarde of plaats in de trechter van je lezer hangt ook af van het onderwerp. Hoe breder onderwerp, hoe verder je lezer van de aankoop af staat. Afhankelijk van het tool waarmee je je eBook maakt, kun je zelfs dingen volgen als individuele page views, aangeklikte links en de gemiddelde tijd die op elke pagina wordt doorgebracht.'
Nog meer effect van je geld
Als je een nieuw eBook maakt - dus niet van hergebruikte content – kun je je eBook in kleinere stukjes content hakken om die via andere media te verspreiden. Abaza: ‘Van citaten uit je eBook kun je makkelijk blog artikelen maken. Toen wij zagen dat ons eBook goed aansloeg, hebben we een aantal secties opgesplitst, bewerkt en verfijnd en daar een hele stroom blogartikelen van gemaakt. Hoewel veel van de uitgediepte content voor het eBook gereserveerd blijft, konden we zo toch het effect opkrikken met meer artikelen die onze doelgroep aanspreken.En het blijft niet bij blog artikelen. Een succesvol eBook onderwerp kun je gebruiken voor een webinar, een lezing of zelfs een artikel in de kennisbasis van je klant. Op het gebied van ‘betaalde’ content vormen eBooks een belangrijke pijler in je content marketing mix waarmee je onderwerpen die voor je ideale klanten belangrijk zijn kunt uitspitten en betere leads voor je trechter kunt verzamelen. En als je een goede basis wilt leggen voor toekomstige eBooks, volg dan het succes van elke stap, zodat je beter kunt bepalen of het uiteindelijk de pittige investering in tijd en middelen waard is geweest.’(Bron: CMI)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
- tool
- gratis
- blog posts
- verspreiding
- eBook
- contentmarketing
- webinars
- doelgroepen
- Hana Abaza
- merkidentiteit
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing