[Interview] 'Explosieve groei media vraagt om sterke content'
- Content
- 23 feb 2015 @ 13:03
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewBranded contentStorytelling
- 23 feb 2015 @ 13:03
- Connie Lohuis
Els Lissenberg, 33 jaar, werkt al weer 7,5 jaar voor LVTPR. ‘Hier begon ik als tekstschrijver op de interne tekstafdeling ‘Editorial Services’. Sinds eind 2013 is deze afdeling omgedoopt in: Contentbureau.nl. We zagen én zien de vraag naar inhoudelijk sterke content flink toenemen – vooral los van pr-activiteiten. Dat komt door de explosieve groei van nieuwe media en de mogelijkheden voor bedrijven om zelf te publiceren. We hebben inmiddels zeven ‘taal’ specialisten in dienst.’
Wat is het verschil tussen Contentbureau.nl en een mediaredactie?
‘Het grote verschil met een mediaredactie is dat dat media enter- of infotainment bedrijven zijn. Wij willen bedrijven echt helpen om hun doelstellingen te behalen. Onze doelstelling is klanten te voorzien van sterke content met inhoud. Dat doen we als bureau al achttien jaar. Naast onze kennis over hoe een tekst in elkaar moet steken, maken we ons ook de materie van de klant eigen. We schrijven voor b-2-b-klanten met technisch ingewikkelde verhalen, maar ook voor lifestylemerken. Beide vragen om een compleet andere aanpak. Technische verhalen maken we begrijpelijk, lifestyleverhalen laten we leven. Wij beginnen altijd met de klant te snappen: waar komt hij vandaan en waar wil hij naar toe? Onze contentstrategie en alle middelen die daaronder passen, staan daarbij altijd centraal.’
Wat is jullie definitie van contentmarketing?
‘Contentmarketing is in onze definitie een overkoepelende term voor alle uitingen die wij maken. Ik zal je niet met het hele rijtje vermoeien. Maar alles van tweet tot whitepaper draagt bij aan het bereiken van het gewenste imago bij de voor onze klant relevante doelgroepen. Doel is daarbij altijd om content te maken die aansluit bij de behoefte van de lezer – of dit nu een journalist, consument of CEO is. Wij verplaatsen ons in die persoon en creëren content die daarvoor het meest geschikt is. Zo dragen we bij aan de doelstellingen die een bedrijf heeft. In veel gevallen verplaatsen we ons ook letterlijk in de afzender. We schrijven dan als ghostwriter bijvoorbeeld een column.’
Weten jullie inmiddels al wat ‘goed werkt?
‘Een kledingmerk lijkt misschien een ‘makkelijke klant’, maar niets is minder waar. Onze voorganger lukte het bij The Northface, een outdoor kledingmerk - niet de juiste boodschap over te brengen – en dan met name richting de wat meer lifestyle-georiënteerde media. De klant was blij met ons. De boodschap was namelijk meer dan alleen de schattige modetinten van dat seizoen, er zat een verhaal achter hun collecties. Dat snapten wij, wij vroegen op dag één om dat verhaal en vertaalden dat op een creatieve manier in de uitingen. Uitingen die vervolgens ook door voor de klant een heel andere doelgroep worden overgenomen. Precies wat ook hun doel was toen ze bij ons aanklopten.’
Welke valkuilen zijn er in het vak?
‘Een valkuil is een klant zonder visie. Dan kun je nog zo goed je best doen sterke content te ‘verzinnen’, maar dat gaat je niet lukken. Dat bedrijf valt vroeg of laat een keer door de mand. Belangrijk dus om in het allereerste stadium de klant het hemd van het lijf te vragen. Dat voorkomt teleurstellingen aan beide zijden. Je begrijpt dat ik hier geen namen noem.’
Wat is de rol van storytelling?
‘Bij ons is dit de rode draad voor alle content, hoe klein een berichtje soms ook is. LVTPR, het pr-bureau waar we uit voortkomen, heeft storytelling in het bloed. Eigenlijk spreekt ons succesverhaal voor zich. Voor je begint, zorg je dat je zelf het verhaal van de klant kunt vertellen. Pas als je het verhaal getoetst hebt en het blijkt te kloppen, kun je van start en kun je verhalen vertellen waarmee je je onderscheidt van de rest. Welk middel we daarvoor ook moeten inzetten.’
Welke trends signaleren jullie?
‘Een belangrijke (een heel fijne) trend vind ik toch de long reads. Als we het dan toch over storytelling hebben, dan kan dat uiteindelijk het best als je de ruimte hebt. En dat mensen dit – in een landschap van korte, steeds ongenuanceerdere teksten – tegenwoordig ook weer willen, stemt mij gelukkig. Mits je dus wel echte kwaliteit biedt.’
Waar ligt het snijvlak tussen pr, contentmarketing en reclame?
‘Op dit snijvlak bevinden wij ons dagelijks, omdat we onderdeel zijn van een groep van PR- en evenementenbureaus maken we content die zij inzetten in hun pr-activiteiten. Reclame, daar doen we niet aan. Of wacht, eigenlijk doen we dat ook de hele dag, maar zullen we het nooit zo noemen. De grap is dat er de hele dag gesneden wordt, maar dat het snijvlak dagelijks verschilt. Een ding is duidelijk, het aloude cliché dat wie schrijf, blijft, altijd zal gelden.’
Waar staan jullie over vijf jaar?
‘Ooit vertelde iemand me dat vijf jaar vooruit kijken leuk te proberen is, maar de werkelijkheid je snel inhaalt. Ik kijk liever iets minder ver vooruit maar durf te stellen dat we over twee jaar van zeven naar minimaal twaalf mensen gegroeid zijn in ons huidige kantoor en daarnaast dat we binnen onze Brusselse en Amsterdamse groepskantoren ook twee tot drie mensen van Contentbureau.nl hebben zitten. Het klinkt ambitieus, maar een totaal van twintig over twee en een half jaar is haalbaar… We gaan namelijk niet alleen nóg meer content maken, maar klanten uitgebreider bedienen met meer diensten, denk aan community management. De eerste opdrachten op dit vlak zijn al binnen, de rest volgt ongetwijfeld snel. Daarnaast denk ik dat we ook een nieuw segment in de markt kunnen aanboren in de komende periode, namelijk het mkb. Voor deze sector breekt nu langzaam de tijd aan zich te gaan profileren met content.’
Leg eens uit waarom jullie denken dat de behoefte aan contentmarketing snel toeneemt.
‘Misschien een clichéantwoord, maar in een wereld waarin alles en iedereen zelf content maakt en dit met hoge snelheid de wereld in slingert, kun je als organisatie alleen nog maar onderscheidend zijn door het beter te doen. Wij helpen bedrijven content van een zodanig niveau te maken dat je met kop en schouders boven de rest uit steekt en opvalt in al dat contentgeweld.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
- contentmarketing
- groeimarkt
- interview
- nieuwe media
- Contentbureau.nl
- Els Lissenberg
- storytelling
- valkuilen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing