Negen vragen aan CM-expert Van den Berg
- Content
- 13 feb 2015 @ 07:43
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewBranded content
- 13 feb 2015 @ 07:43
- Connie Lohuis
Emile van den Berg, manager dialoog & activatieteam – en lid van het MT – bij Social Inc. vindt actionable data belangrijk om content én contact met de klant relevant te maken. En contentmarketing zonder dialoog bloedt dood, dus die dialoog is volgens Van den Berg minstens even belangrijk. Één van de meest succes volle cases van Social Inc. is volgens hem ‘De Techniek Achter Nederland’, het b2b contentplatform voor UNETO-VNI, de overkoepelende organisatie voor technisch Nederland. Tijd om Van den Berg wat vragen te stellen.
Wat is je achtergrond?
‘Als 19-jarig broekie ben ik ooit het (digitale) media- en communicatievak ingerold en met een mooie trackrecord bij de nodige communicatiebureaus, vind ik het heerlijk om oprecht te kunnen zeggen dat ik weer bij één van de bureaus werk waar ‘het gebeurt’ in ons vakgebied. Ik ben nu 42 jaar en elke dag pendel ik met veel plezier heen en weer tussen Utrecht en het überhippe Amsterdam-Noord, respectievelijk mijn woonplaats en de vestigingsplaats van Social Inc. Ik werk daar nu ruim twee jaar als manager van het dialoog & activatie team en lid van het MT.’
Wat is de doelstelling van Social Inc.?
‘Dankzij social media weten wij continu wat consumenten en zakelijke klanten bezighoudt. Deze inzichten gebruiken wij om waarde toe te voegen in elke stap van de klantrelatie van onze opdrachtgevers; ongeacht kanaal, platform of device. Dit doen we door in gesprek te gaan, te betrekken en samen te werken. Zo worden niet alleen merken, maar ook eindklanten er beter van. Dat is tenslotte de enige echte weg naar duurzaam succes. Social Inc. zorgt dat bedrijven en merken nu en in de toekomst business impact realiseren. We bieden actionable data en daarmee relevantere content en contact. Samen met onze opdrachtgevers en hun medewerkers, werken we aan duurzame relaties waar merk en consument beter van worden.’
Sinds wanneer gebruiken jullie het begrip contentmarketing?
‘Dat is lastig te zeggen. Ongetwijfeld vanaf het begin dat dit begrip haar intrede deed. Maar wanneer dit was? Eigenlijk vind ik dat ook niet relevant. Het is er en wij zijn er goed in.’
Als jullie goed zijn heb je vast wel een succesvolle case!
‘Één van ons meeste recente succesvolle cases is ‘De Techniek Achter Nederland’, het b2b content platform dat wij ontwikkeld hebben voor UNETO-VNI, de overkoepelende organisatie voor technisch Nederland. De sleutel tot het succes ligt hier in het rondmaken van de cirkel; van strategieontwikkeling, duiding van de meest relevante gespreksthema’s, maken en brengen van snackable content en het betrekken, tot aan het trainen en blijven voeden van alle betrokken medewerkers en leden, om zo het verhaal doorlopend groter te maken.’
En welke case pakte niet zo goed uit?
‘In het verleden hebben wij ons wel laten verleiden tot samenwerkingen waarbij wij voor merken alleen actief waren met het doorlopend maken en plaatsen van berichten op Facebook. Dit kun je heel lang volhouden, maar vroeg of laat krijg je de vraag wat het oplevert. Als wij zelf die vraag al niet eerder stellen. Dan is het zaak om toch eens goed met elkaar te gaan sparren over een hoger doel. Spoiler alert: de uitkomst is dan niet het realiseren van 100 duizend fans op Facebook.’
Welke trends signaleren jullie?
‘Op het gebied van contentmarketing zien wij een aantal trends. De behoefte tot actionable data die ik al eerder noemde, biedt de mogelijkheid om via slimme contentmarketing doorlopend een stem te hebben binnen de meest relevante thema’s voor merk en doelgroep. Contentmarketing zonder dialoog bloedt dood, dus die dialoog is minstens even belangrijk. En bínnen content is er een trend zichtbaar richting kort maar unieke videomateriaal. Twitter speelt hier bijvoorbeeld handig op in met Twitter Amplify. De laatste trend is de verschuiving van de focus van fans en volgers naar echte communities. Merken lanceren buiten – maar wel geïntegreerd met – de grote sociale netwerken een eigen communityplatform, als plek voor het contact met echte fans en om bijvoorbeeld co-creatie te faciliteren.’
Waar ligt het snijvlak tussen pr, contentmarketing en reclame?
‘Dit snijvlak ligt waar het gaat om oprechte communicatie, actualiteit en dialoog, ook direct tussen de mensen achter een merk en de eindklant. Dit is de plek waar merken niet wegkomen met alleen een mooie, hedonistische, 45-seconden commercial. Dit betekent overigens niet dat merken niet meer mogen inspireren. Het is belangrijker dan ooit om ergens voor te staan en die beweging samen met medewerkers en consumenten/zakelijke klanten in gang te zetten. Contentmarketing slaat een brug tussen PR, reclame en continue communicatie.’
Waar staat contentmarketing over vijf jaar?
‘Technologie zal het nog makkelijker maken om content op een efficiënte en juiste manier te creëren voor en te verspreiden via social media. Create once share everywhere. Ook door én met medewerkers en gevoed door de juiste inzichten uit data en dialoog. Video wordt nog belangrijker en net als op televisie, is ook online een grote rol weggelegd voor grote (live) evenementen.’
Waar staat Social Inc. over vijf jaar?
‘Social Inc. bestaat uit vier pijlers: social business strategie, intelligence, incorporatie (trainingen) en dialoog & activatie. Over vijf jaar zijn we vooral groter en nog beter in wat we doen. Misschien wel met een uitstapje over de grens en een gespecialiseerde spin-off op het gebied van videocontent of sport- en eventmarketing.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing