Podcast ideeën voor content marketeers

Podcast ideeën voor content marketeers
  • Content
  • 6 feb 2015 @ 08:37
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • StorytellingOnderzoek

Als medium is de podcast niet zo heel nieuw, maar recent hebben de popidolen ‘Serial’ en ‘Startup’ audiomateriaal als populaire vorm van storytelling opnieuw geïntroduceerd. De nieuwe vraag naar podcasts lijkt een vruchtbare mogelijkheid voor creatieve content marketeers om meer oren te bereiken. Dit blogt Aubrey Beck op de site van The Content Council. Beck is directeur marketing bij Salted Stone, een digitaal marketingbureau in Californië.

Edison Research ontdekte volgens Beck dat 39 miljoen Amerikanen de laatste maand naar een podcast hebben geluisterd – een absoluut record – en ze luisteren gemiddeld ruim vier uur per dag naar voorgeprogrammeerde audio content. Podcast luisteraars zijn als demografische groep erg gewild bij marketeers, vooral omdat ze vaak hoogopgeleid zijn en veel delen op social media. Het type kortom waar veel marketeers dol op zijn omdat ze én wat te besteden hebben én veel vrienden hebben.

Joggen en autorijden
Beck vervolgt: ‘Bovendien blijft je publiek met het audio format gemakkelijk bij de les: luisteraars van podcasts doen dat meestal in de auto of als ze aan het joggen zijn. Dus niet tussen het werk door, waar je bij andere vormen van content vaak wel last van hebt. Je kunt het gebruik op deze aandachtmomenten zelfs stimuleren door in de calls to action luistermomenten voor te stellen. Maak het woon-werkverkeer prettiger voor je publiek door ze iets te luisteren te geven als ze in de file staan.’

Downloaden
Wie een vaste website heeft kan bezoekers de mogelijkheid bieden de podcast van jouw website naar hun telefoon of MP3speler te downloaden. Een andere optie is je content via een streaming service die mobiel goed toegankelijk is te verspreiden, zoals SoundCloud. Beck: ‘Als je bedrijf een mobiele site heeft kun je speciaal voor audio streaming content een nieuwe menusectie opnemen, misschien gewoon naast de blog sectie.’

Podcast opties
Beck geeft in haar blog aan wat er met podcasts allemaal mogelijk is, zoals:

Achter de schermen: 
Je kunt bij voorbeeld serie podcasts wijden aan een kijkje binnen in je organisatie. Is jouw bedrijf een productiebedrijf, verdeel dan het productieproces in zeven stukken (minder mag ook) en laat verschillende teamleden vertellen over elke productiestap. Zo kun je mensen wat leren zonder het te droog te maken. Moedig je geïnterviewde aan om over grappige, angstige of opwindende momenten te vertellen die ze hebben meegemaakt.

Verhalen van klanten: 
Dat is de krachtigste vorm van podcasts. Met ingebouwde (impliciete) testimonials bouw je vertrouwen op bij toekomstige klanten. Je kunt ook een warm bad voor je bestaande klanten maken door te laten zien dat je om ze geeft en je kunt natuurlijk ook krachtige case studies vertellen in een prikkelend verhaal.

Laat je directie aan het woord over de trends in de branche:
Iedereen die hiernaar luistert weet meteen dat jouw bedrijf volop betrokken is bij de branche. En zo krijg je een vinkje in dat vakje dat alle marketeers graag afgevinkt zien: leiderschap. Je kunt denken aan je CEO of je hoofd R&D, maar ook lager in de organisatie kun je toptalent vinden. De ingenieur van de afdeling die naar nieuwe producttoepassingen zoekt kun je bij voorbeeld vragen hoe de toekomst er voor het bedrijf en zijn klanten uitziet. Laat je beste verkopers aan het woord over de trends die zij aan de horizon zien.

Weinig inspanning
Beck meldt tot slot: ‘Als je je content marketing plannen voor 2015 aan het uitwerken bent, moet je toch ook eens aan podcasts denken. Het ‘audio-only’ aspect van podcasts vergroot de concentratie: de content komt niet lepel voor lepel binnen op zowel visueel als auditief niveau. En in hun hoofd maken je luisteraars hun eigen beelden. En het maken ervan kost vrij weinig inspanning. Gesprekken met mensen opnemen in niet moeilijk en alleen als je later nog wat zou willen editen in sound bites ben je meer tijd kwijt.’ (Bron: The Content Council) 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken