Meerkat krijgt concurrentie van Twitter app Periscope
- Content
- 30 mrt 2015 @ 09:48
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - VideoCommunicatieMarketing
- 30 mrt 2015 @ 09:48
- Connie Lohuis
Dankzij de snelle opkomst van Meerkat zou live mobiel video streamen wel eens het volgende grote issue op social media kunnen worden. Maar gaat Meerkat de concurrentie van zich afhouden? Een pittige vraag voor de makers van de app die viraal ging toen Twitter dit jaar zijn eigen live streaming app, Periscope, lanceerde. Innovatieve bedrijven kijken nu nauwgezet naar de mogelijkheden om Meerkat in hun digitale marketing mix op te nemen.
Aan het woord is Patricio Robles op de site van econsultancy.com. Periscope lijkt erg op Meerkat met één belangrijk verschil: als de live stream achter de rug is, kan de maker met Periscope de video op zijn camera bewaren om die nog 24 uur opnieuw te kunnen zien. Dat kan met Meerkat niet: als de stream voorbij is, is het klaar. Als Meerkat soortgelijke functionaliteit niet snel toevoegt, zou dat wel eens een belangrijk nadeel ten opzichte van Periscope kunnen blijken.
Twitter netwerk
Omdat Periscope van Twitter is, is het logisch dat gebruikers ook meteen toegang hebben tot Twitter’s netwerk. Meerkat richtte zich bij de lancering op dezelfde doelgroep, maar dat werd door Twitter afgekapt, zodat meerkat in allerijl een eigen social netwerk functionaliteit moest ontwikkelen. Ook dat is een teken dat beide partijen om het marktaandeel vechten.
Grote kans, groot geld
Hoewel er nog veel vragen zijn over de totale omvang van de mobiele live streaming markt nemen veel mensen snel posities in omdat ze geloven dat die belangrijk wordt. Van Twitter wordt gezegd dat ze 100 miljoen dollar opzij gelegd hadden om Periscope te kopen voor dat het zelfs maar gelanceerd was, en Meerkat kon 12 miljoen dollar ophalen van een aantal belangrijke Silicon Valley investeerders, zoals Greylock Partners, dat ook al vroeg met Facebook in zee ging, en van investeerders met banden met de mediabranche en Hollywood.
Copycats
Ustream daarentegen, een gevestigde streaming platform provider, kijkt naar een andere mogelijkheid om erin te springen. Zij kondigden de lancering aan van een API oplossing waarmee ontwikkelaars gemakkelijk hun eigen Meerkat en Periscope-achtige applicaties kunnen bouwen. Dat zou kunnen leiden tot een stortvloed aan copycats, de een vernieuwender dan de ander. Innovatieve bedrijven kijken natuurlijk ook nauwgezet naar de mogelijkheden om Meerkat in hun digitale marketing mix op te nemen.
Genadeklap
Investeringen en acceptatie bij bedrijven zijn allebei goed nieuws voor Meerkat en Periscope, en er zou heel goed voor allebei plaats kunnen zijn op de markt. Maar het is ook mogelijk dat de snelle aankoop en lancering van Periscope door Twitter, met zijn grote netwerk en dito bankrekening Meerkat de genadeklap toebrengt voordat ze van de streaming hype goed en wel hebben kunnen profiteren. (Bron: econsultancy.com)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing