Berenschot: bedrijven bang voor imagobeschadiging

Berenschot: bedrijven bang voor imagobeschadiging
  • Content
  • 3 mrt 2015 @ 12:14
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Big dataOnderzoek

In 77 procent van de Nederlandse boardrooms staat imago bovenaan de agenda. Nederlandse bedrijven maken zich grote zorgen over hun reputatie en imago. Zij vrezen dat negatieve publiciteit een catastrofale impact op de sales in hun bedrijf of sector kan hebben. Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2015 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 323 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield.

Berenschot doet sinds 2007 jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste strategische trends in het Nederlandse bedrijfsleven. Reputatie en imago wegen blijkens het onderzoek zwaar in het Nederlandse bedrijfsleven. Organisaties staan – ongeacht of ze business to business of business to consumer werken – meer dan ooit bij klanten en consumenten in de schijnwerpers. Door extreme transparantie groeit de noodzaak om (inter)actief te handelen. Met name de relatie met de klant zal door velen ingrijpend worden veranderd. Zo meldt het persbericht.

Permanente transitie
Ruim 80 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar hun businessmodel fundamenteel te wijzigen. Roel van Lanen, senior strategieconsultant bij Berenschot: ‘Slechts 20% laat alles bij het oude. De rest bewéégt. Dat zijn niet zozeer bedrijven die in de problemen zitten als wel bedrijven die succesvol zijn. Die passen zich aan voordat dit noodzakelijk is en verkeren daardoor in een permanente staat van transitie. Zij starten pilots, proberen nieuwe dingen uit, zijn gretig en passen hun organisatie voortdurend aan. Voor de komende jaren is die aanpak de sleutel tot succes.’

Big data
Uit onderzoek van de Tufts Universiteit in de VS blijkt dat Nederland haar opgebouwde voorsprong op digitaal vlak in rap tempo aan het verliezen is. Het bedrijfsleven zet digitalisering echter wél op de agenda voor het komend jaar. Voor twee derde van alle respondenten is het één van de belangrijkste strategische issues van 2015. 'Digital disruption wordt de komende jaren de grootste game changer voor businessmodellen en heeft een wezenlijke invloed op strategische keuzes. Voor wie er niets mee doet, dreigt de commodity trap. Wie er wél mee aan de slag gaat, kan zijn marktpositie versterken', aldus Wieke Ambrosius, strategieconsultant bij Berenschot. Het komende jaar wordt dan ook volop geïnvesteerd in nieuwe digitale communicatiekanalen en big data.

Arbeidsplaatsen
Over de gehele private sector bezien verwacht een meerderheid van alle bedrijven dit jaar te groeien, zowel in omzet als resultaat. Het zijn vooral kleine en middelgrote organisaties die voor deze groei zorgen. Nu de verwachtingen positief zijn, gaan voor het eerst sinds jaren aanzienlijk meer organisaties arbeidsplaatsen creëren dan schrappen. Dit geldt niet voor de financiële dienstverlening en energiesector, waar veel bedrijven een formatiekrimp verwachten. Formatiegroei zit voornamelijk in sectoren die in innovatie investeren, zoals industrie en zakelijke dienstverlening.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken