4 Tips om op Facebook business leads te krijgen

4 Tips om op Facebook business leads te krijgen
  • Content
  • 29 apr 2015 @ 08:41
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • DigitaalInteractieLead basedSocial mediaOnline advertising

Social media zijn een essentieel marketinginstrument geworden voor merkbekendheid. En omdat Facebook het populairste kanaal is, gezien het aantal volgers, kun je er het heel effectief meer business leads mee krijgen. Bedrijven kunnen hun voordeel doen met Facebook en het succesvol inzetten bij hun marketing. Hoewel het tamelijk eenvoudig lijkt, gebruiken maar weinig bedrijven Facebook op de goede manier, en zijn ze niet zo succesvol als zou kunnen. Dit blogt Joseph Buonopane, content creator bij En Veritas group.

Buonopane geeft vier strategieën om via Facebook aan meer leads te komen:

1. Geef je belangrijkste posts een extra boost.
Een belangrijke factor die uitmaakt of je Facebook posts een doelgroep raken, is je bereik. Als je je belangrijkste posts een boost geeft, helpt dat om een veel groter bereik te krijgen dan gewoonlijk. Een gebooste post is een post van de bedrijfspagina die hoger in de News Feeds van je doelgroep verschijnt. Tegen betaling, dat dan weer wel. Hoeveel je betaalt, hangt af van hoeveel personen je wilt bereiken en hoe vaak je post in een bepaalde periode gelezen wordt.
Boosten is een goede manier om het aantal leads via Facebook te vergroten, want organisch bereik je niet zoveel mensen. Je mag al blij zijn als je organisch een bereik haalt van 5 procent van je volgers. Als je je post boost, bereik je je doelgroep veel effectiever.
Boosten is goed voor business leads, want het:

  • Vergroot je business omdat het meer mensen naar je site lokt met posts die naar specifieke pagina’s doorverwijzen;
  • Stelt je in staat om met belangrijke aankondigingen van je producten of diensten een grotere doelgroep te bereiken;
  • Vergroot je klantenvijver, omdat het nieuwe doelgroepen aanboort.

2. Zorg voor exclusieve promoties en kortingen
Iets belangrijks om ook in de gaten te houden, is hoe je mensen op je bedrijfspagina’s aanmoedigt om direct tot aankoop over te gaan. Om die directe aankopen via Facebook te krijgen, moet je posts die volgers naar specifieke producten of promoties op je site leiden zorgvuldig opstellen.
Als je deze vier richtlijnen volgt, krijgt je bedrijf bovendien veel meer merkbekendheid op Facebook:

  • Promoot alleen je populairste producten of diensten waar je doelgroep in is geïnteresseerd. Je kunt daar achter komen door de verkeersstromen op je site te controleren, het delen op social media etc.;
  • Zorg voor posts met een link met een speciale kortingscode die de lezers bij het betalen in je webwinkel kunnen gebruiken;
  • Versterk de urgentie van de aankoop door er een tijdslimiet aan te verbinden, zoals: ‘Alleen deze week gratis verzending!’;
  • Zorg voor eindejaar wedstrijden en cadeautjes om de verkoop en belangstelling warm te houden. Dit is ook belangrijk voor klantentrouw.

3. Houd de prestaties van je posts in de gaten
Als je de eerste twee tactieken toepast, moet je ook regelmatig het effect van je posts in de gaten houden. Dit is een belangrijk onderdeel van het krijgen van business leads omdat je er beter door leert begrijpen wie je meest geëngageerde doelgroep is. En dan kun je je acties aanpassen om ze effectiever te maken.
Om dit te doen kun je je paginastatistieken bijhouden. Daar vind je de reacties op je posts, het aantal likes, commentaren en hoe vaak je post gedeeld is. De statistieken tab laat ook zien wat voor mensen je pagina leuk vinden, en hun demografische gegevens, zoals geslacht, leeftijd, vrienden en locaties.
Als je je paginastatistieken regelmatig bekijkt leer je meer over het ‘wanneer, waar en wie’ van de gewoonten van je doelgroep. Met die informatie kun je je posts oppoetsen en ze gerichter maken.

4. Houd je reacties in de gaten en beantwoord ze
Blijf betrokken bij je doelgroep door hun reacties in de gaten te houden en te beantwoorden. Zo bereik je klantentrouw, een goed bedrijfsimago en reputatie bij je doelgroep. Als lezers reageren op jouw berichten, kunnen ze aangeven dat ze die leuk vinden of de reactie van een ander leuk vinden. Ze kunnen ook deelnemen aan een discussie en hun indrukken in een commentaar weergeven. Al zijn niet alle commentaren positief, het is belangrijk betrokken te blijven bij de discussies die je begint, of die je doelgroep begint.
Goede vuistregels als je commentaren leest en beantwoordt:

  • Laat je doelgroep zien dat je naar ze luistert! Sommige mensen willen nu eenmaal gehoord worden en door op hun commentaren te reageren, zien ze snel dat je dat doet;
  • Sla ook acht op de negatieve reacties. Hoewel er altijd mensen zijn die klagen om het klagen, is het belangrijk om respectvol en enthousiast te reageren, maar blijf professioneel en laat het je dag niet verpesten;
  • Herken patronen in feedback en discussies. Als duidelijk is dat de meeste reacties negatief zijn, ga dan terug en pas je bericht aan! Je kunt dat dan een paar dagen met de nodige veranderingen weer plaatsen. Zo zorg je dat je doelgroep zich erkend en gewaardeerd weet.

Buonopane tot slot: ‘Zo maak je in vier stappen je Facebook pagina’s belangrijk in de ogen van je doelgroep. En je verbindt je met hen op een positieve manier, tot beiderlei voordeel.’(Bron: Enveritasgroup)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken