Copywriting voor mobieltjes is vak apart: 6 tips

Copywriting voor mobieltjes is vak apart: 6 tips
  • Content
  • 21 apr 2015 @ 07:23
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Branded contentCopywritingMobileWebsite

‘Je hebt een interactieve site met een geweldig mobiel design. En dus vind je dat je klaar bent voor Google’s ‘mobilegeddon’. Nee dus. Bij alle opwinding over Google’s aanstaande update voor mobielvriendelijke zoekresultaten, zien marketeers één van de belangrijkste factoren over het hoofd: copywriting. We concentreren ons op mobiele bruikbaarheid, maar vergeten dat dat andere eisen aan teksten stelt. Contentmarketeers moeten begrijpen hoe en waarom mobiele content ertoe doet en hoe je teksten moet schrijven waar mobiele users van houden.’ Aan het woord is Neil Patel.

Patel is medeoprichter van Crazyegg en Kissmetrics. Hij vindt copywriting voor websites op mobieltjes een vak apart. ´Je moet weten hoe je voor mobiele gebruikers moet schrijven. En hoe je de teksten voor mobiel optimaliseert.’ Op de site van The Content Marketing Institute geeft Patel de volgende zes tips.

1. Vergeet alles dat je dacht te weten over online leesgedrag
Het is tijd om de oude paradigma’s los te laten. Content lezen op een mobieltje is heel anders dan op een desktop. Hier zijn wat dingen om te vergeten:
De gouden driehoek
De gouden driehoek is een kijkpatroon waarbij webgebruikers vooral de linker bovenhoek van een site of search engine page results (SERPs) zien. Het principe is gebaseerd op onderzoeken met eye-tracking, waar het merendeel van de snelle oogbewegingen deze driehoek blijkt te bestrijken.
Het F-patroon
Het onderzoek van Jakob Nielsen naar de gouden driehoek leidde tot het F-patroon bij het kijken naar webcontent. Ook dit pareltje van wijsheid is passé. Het F-vormige leespatroon liet zien dat lezers eerst bovenin keken, van links naar rechts, dan lager, van links naar rechts en dan verder naar beneden. Klaar. In oogbewegingen een F-vormig patroon. Dit principe geldt niet langer voor mobiele gebruikers. Het schermpje is gewoon te klein voor horizontale en verticale oogbewegingen. Het centrum van het scherm komt ervoor in de plaats. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van mobieltjes 68 procent van hun tijd en aandacht aan het centrum en de bovenste helft van de site besteden. Wat lager staat is minder belangrijk. We moeten dus niet vasthouden aan ons geloof in de eeuwenoude kennis van leesbaarheid op het web, maar ons gezichtspunt herijken om betere content te creëren voor de mobiele revolutie.

2. Mensen zien beelden beter dan tekst
Eye-tracking onderzoeken laten zien dat mobiele gebruikers eerde naar beelden kijken dan naar tekst. Het oog van de gebruiker wordt eerder naar beeld getrokken dan naar tekst. Dit onderzoek bewijst dat. Intentie, vragen, content, relevantie en locatie zijn minder belangrijk dan het principe dat het menselijk oog naar beelden wordt getrokken.Wat leren we hieruit voor onze tekst? Gebruik minder beelden. Ze nemen veel schermruimte in beslag. Als een beeld jouw punt niet demonstreert, gebruik het dan niet voor mobiel.

3. Schrap overbodige woorden, zinnen of punten
De beroemde Fransman Blaise Pascal schreef ooit: ‘Dit stuk is langer dan gewoonlijk omdat ik geen tijd had het korter te maken’. Wat hij bedoelt? Beknopt schrijven is moeilijk en kost tijd. Voor mobiele content is beknopt schrijven essentieel. Dat heeft in dit geval meer te maken met de schermgrootte dan de aandachtspanne van de lezer. Je wilt de gebruiker zoveel mogelijk informatie geven zonder dat die hoeft te swipen of doorklikken. Hoe overtuigender je je idee brengt, hoe beter. Ik zeg niet dat je perse kortere stukken moet schrijven. Ook op mobiel is plaats voor long copy. Helaas raden sommigen aan om minder te schrijven. Niet doen. Langere stukken kunnen nog steeds. Kort je content dus niet in, maar scherp hem aan. Maak je content zo kort of lang als nodig is. Leg jezelf niet een soort voorgeschreven tekstlengte op. Maar schrap alles wat overbodig is. Tot op het bot.

4. Maak korte, sterke koppen
Maak je kop niet langer dan het scherm toelaat. Kort is altijd nog het beste. Waarom? Omdat lange koppen onder het scherm verdwijnen. Korte koppen zie je in één oogopslag. De vormgever heeft hierin natuurlijk de grootste verantwoordelijkheid. Ontwerpers voor mobiel moeten er rekening mee houden dat ze op mobiel geen enorme koppen kwijt kunnen. Maar jij kunt ze helpen door jouw koppen in te dikken tot het strikt noodzakelijke.

5. Zet je krachtigste content voorop
Op desktops heb je ruimte genoeg ‘boven de vouw’. In sommige ontwerpen heb je zonder scrollen ruimte voor vier of vijf alinea’s. Bij mobiel luistert het nauwer. Begin je stukjes daarom met een paar regels die de aandacht trekken. Dat heb ik in dit artikel voor CMI bij voorbeeld ook gedaan. In mijn eerste regels gaf ik een voorproefje van de inhoud en wat ze ervan kunnen leren. Zo wek je verwachtingen en krijg je aandacht.


Maar wat je ook doet, zorg dat het niet saai is. Wat mobiele lezers boven de vouw zien moet ze overhalen om ook onder de vouw te lezen. Doe het goed!

6. Maak korte alinea’s
In lange alinea’s kunnen lezers verdwalen. Lezers beschouwen een alinea als één complete gedachte. Als die gedachte te lang is, worden ze ongeduldig en gaan ze verder. Alinea’s zorgen ook dat hun ogen in een voorspelbaar en consistent ritme door het artikel gaan. Een serie korte, staccato alinea’s werkt ongeveer als een cadens in een liedje – de lezer blijft van alinea tot alinea in beweging
U.S. News legt uit: ‘Het lezen van lange alinea’s op je mobieltje vraagt concentratie – en dat is nou net wat mobiele gebruikers niet hebben’ de oplossing? Maak je alinea’s kort.
Lange alinea’s werken als verkeersdrempels die de vaart uit je verhaal halen. Dit is nergens zo waar als op mobiel. Een alinea van vijf zinnen ziet er op desktop onschuldig uit. Maar op mobiel lijkt het een muur van tekst. Dit voorbeeld laat zien hoe de schrijver zijn tekst met korte alinea’s in hapklare brokken verdeelt. De perfecte methode voor mobiel.


 

Conclusie
Patel concludeert tot slot: ‘Wat is het geheim van het schrijven van geweldige mobiele teksten? Schrijf niet minder, maar beter. Mobiele gebruikers lezen nog altijd artikelen. Ze lezen misschien zelfs wel meer content op hun mobiele apparaten. Het wordt tijd om ons te realiseren dat de mobiele revolutie niet alleen interactieve trucjes vraagt, maar vooral om een nieuwe manier van schrijven.’(Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken