[Nu even niet in de Randstad] We Are Blossom

[Nu even niet in de Randstad] We Are Blossom
  • Content
  • 16 apr 2015 @ 00:05
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewBranded content

Het eerste bezoek was aan branded content agency We Are Blossom - gevestigd in het centrum van Eindhoven - waar ze geloven dat merken die dagelijks hun verhaal vertellen en delen om zo hun (potentiële) klanten te verrassen en te inspireren - succesvoller zijn dan hun concurrent. We reisden af naar het zuiden en vroegen Ralf van Lieshout, co-founder, naar hun werkwijze, portfolio en A-merken als klant.

We Are Blossom begon als facebookbureau maar in de loop van de jaren is het perspectief ook naar andere kanalen verschoven. Nu kijkt het bureau eerst naar de doelstelling van de klant en zoekt dan naar de ultieme combinatie van contentvorm en het kanaal dat het beste bij die doelstellingen past. ‘Voor ons is mooie content geen doel op zich, we sturen sterk op het behalen van businessdoelstellingen.’
‘We richten ons op drie elementen: strategie waarbij we kijken welke content er is en waartoe het moet leiden. Daarna richten we ons op de creatie zoals facebookposts, films en teksten voor blogposts. Als laatste komt de distributie. Je kunt hopen op een viraal succes, maar doorgaans is mediabudget nodig om bereik te genereren. Reclame is in onze ogen dat wat de adverteerder wil vertellen, maar niet per definitie wat de consument wil horen. Wat wij doen is aansluiten bij wat de consument zoekt.’
Voor het bureau is social geen kanaal maar gedrag en daarom gaan ze, net als in het echte leven, in gesprek met elkaar. Ze praten, luisteren, reageren en leren van wat consumenten willen. Want alleen zo behaal je de gestelde doelstellingen.

Verrassende uitkomst
De oprichters van Blossom komen uit Brabant, hebben gewerkt bij bureaus zoals DDB & Tribal en Euro RSCG 4D in Amsterdam en zijn uiteindelijk weer terug verhuisd naar Eindhoven. ‘In de Randstad zijn tientallen, zo niet honderden creatieve bureaus gevestigd. Leuk, maar tegelijkertijd is dat ook de moeilijkheid’, aldus Van Lieshout. ‘Probeer daar maar eens op te vallen.’
Hij startte, samen met Floris van de Elshout, in 2011 het bureau in de Brabantse stad Eindhoven waar ze met hun bedrijf gevestigd zijn in de Admirant [met 105 meter het hoogste gebouw van Eindhoven waar zowel kantoren als woonruimtes in gevestigd zijn, red.]. Het bureau behoort tot de Greenhouse Group (GHG) en heeft in totaal dertien medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar. Bij GHG werken 170 medewerkers, waarvan altijd 30 afstudeerders en stagiaires die deels worden ingezet in Greenhouse Group Labs waar ze zich richten op nieuwe ontwikkelingen die mogelijk impact hebben op de toekomst van online marketing. ‘We hebben vaak vraagstukken waarvan we benieuwd zijn wat het gaat doen, maar waar we niet van weten of we er op korte termijn wat aan hebben. Omdat we benieuwd zijn wat het gaat doen, maar er zelf geen tijd voor hebben mogen studenten ermee aan de slag. Denk aan eyetracking, machine learning, Ocolus Rift en Google Glass. Zo blijft het voor iedereen een uitdaging waar soms verrassende dingen uit komen zoals 42 de machine learning-tool voor facebookcontent. Op dit moment zijn studenten onder andere bezig met onderzoek naar de betekenis of bijdrage van hologrammen aan online marketing.’

Slimste regio
Of het een voordeel is om in Brabant te zijn gevestigd vindt Van Lieshout moeilijk te zeggen. ‘We hebben een aantal klanten uit Brabant - zoals Mars en Dorel - maar het merendeel - zoals de Staatsloterij en de Hartstichting - komt uit de Randstad. Het zijn allemaal A-merken. Zij vinden onze benadering, cultuur en gespreksvoering verfrissend en prettig. Het is niet iets wat we aan onze klanten vragen overigens.’
Het gaat erom of je goed bent in wat je doet, versta je het vak en ben je onderscheidend (genoeg). Wat een nadeel is, is dat je langer reist. Je bent lang onderweg en dat kost tijd en energie, maar we proberen de tijd nuttig te besteden en vergaderen in de auto of nemen de laptop mee in de trein. We kunnen de nadelen gemakkelijk tegen de voordelen wegstrepen.’
De ontwikkelingen in Eindhoven op het gebied van technologie, design en innovatie zijn in volle gang en daarmee staat de stad goed op de kaart. ‘Dit horen we vooral buiten Eindhoven’, aldus Van Lieshout. Hij vervolgt, ‘er zijn de nodige start ups in deze regio en we zouden gek zijn als we geen gebruik zouden maken van die buzz rondom Eindhoven. Het biedt kansen, zoals de benoeming tot ‘Slimste regio ter wereld’ [in 2011 werd regio Eindhoven/Helmond verkozen tot Slimste regio ter wereld door de New Yorkse denktank Intelligent Community Forum, red.]. Hiermee maak je indruk en het sluit aan op de manier waarop wij online marketing bedrijven: we zijn datagedreven, innovatief en hebben onze technologie goed op orde.’

Knettergoed
‘Waar we het op afleggen is de pr. Dat doen bureaus in de Randstad beter.’ Of dat ligt aan Brabantse bescheidenheid durft Van Lieshout niet te stellen. ‘We delen pas iets met de buitenwereld wanneer we zeker weten dat het knettergoed is. Het zit niet in onze aard om van de daken te schreeuwen waar we goed in zijn. Amsterdamse bureaus doen dat meer, hebben meer bluf, alhoewel het bij ons ook steeds vaker voorkomt. Misschien heb ik toch wat meegenomen uit de Randstad’, antwoordt hij glimlachend.
Waarom klanten kiezen voor een branded content agency buiten de Randstad ligt volgens Van Lieshout aan meerdere factoren. ‘We werken al langere tijd met grote klanten uit de Randstad, zoals de Hartstichting, La Place en Microsoft. Wanneer potentiële klanten zich gaan oriënteren zijn ze nieuwsgierig naar ons. We zijn niet één van de velen uit de Randstad, maar werken wel voor A-merken. We zijn verrassend anders denk ik.’

Dit artikel stond in MarketingTribune 6, verschijningsdatum 24 maart 2015.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken