[Interview] Blogger Steven Lips van Truman
- Content
- 15 mei 2015 @ 08:30
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewNieuwkomersStorytelling
- 15 mei 2015 @ 08:30
- Connie Lohuis
Op 13 mei plaatste Steven Lips (34) zijn eerste blog ‘Arme toekomstige klant’ op het contentplatform. Lips is medeoprichter en marketing director van Truman. Het merkverhalenbureau dat 1 april jongstleden officieel werd opgericht en werd ingeschreven in de KvK. Lips ziet er net als zijn collega’s opvallend gekleed uit. Zo te zien heeft hij zelf ook een verhaal te vertellen. Reden genoeg om deze kersverse blogger even te interviewen.
Je gaat op ons platform bloggen. Wil je je even voorstellen?
‘Naast Truman ben ik ook geestelijk vader van True Storytelling. Ik krijg de grootste kick uit het verbinden van grootse ideeën met gepassioneerde vakmensen. Dit doe ik uit het geloof dat wie trouw is aan zichzelf, op zijn best is. Als merk en als mens. Ik kom uit de marketingwereld en heb als opdrachtgever bij diverse organisaties aan klantzijde gewerkt. Daarnaast ben als oprichter betrokken geweest bij meerdere tech startups en marketinginitiatieven waaronder SKOEPS, Plesents en Webshop Wednesday.’
Wil je wat meer over Truman vertellen?
‘Truman helpt merken groeien door het ontwikkelen van geloofwaardige merkverhalen. De medeoprichters zijn Amber Franssen en Paul Hillesum. Beiden Amber hebben hun ervaring opgedaan in de film- en televisiewereld en bij reclamebureaus waaronder KesselsKramer, KOEN, Famous, Fitzroy, N=5 en Publicis. Ons avontuur is een jaar geleden begonnen, na een bijzondere ontmoeting op de kade van het IJ. Na een jaar van voorbereiden, gesprekken voeren, positie bepalen en moed verzamelen zijn we vorige maand officieel ingeschreven bij de KVK. We werken ondertussen voor diverse merken, waaronder een advocatenbureau, een online retailer, een opleider en een non-profitorganisatie. We focussen niet op een bepaald soort klanten. We geloven dat ieder merk een geloofwaardig verhaal te vertellen heeft. De kunst is om het te ontdekken en het overtuigend de wereld in te sturen.’
Wat is jouw visie op contentmarketing?
‘Contentmarketing is een effectief middel om een doel te behalen: meer loyale klanten en medewerkers. Het mooie van contentmarketing is dat het merken de mogelijkheid geeft om het bereik van hun boodschap exponentieel te laten groeien, zonder dat daar per se massamedia als RTV en print voor hoeft ingezet te worden om een kritieke massa te bereiken. Voorwaarde voor een succesvolle contentmarketing strategie is volgens ons wel dat de inhoud van de boodschap geloofwaardig is. Dit is essentieel omdat tegenwoordig door de mate waarin consumenten zich emotioneel vereenzelvigen met de merken in hun leven, de relatie veel brozer is dan voorheen. Met andere woorden, je kunt geen mythes meer bedenken en die verkopen. Daar prikken consumenten doorheen en rekenen ze je direct op af. Daarnaast zorgt de radicale transparantie van internet ervoor dat gedrag van merken zich in de volledige openbaarheid afspeelt. Een loze belofte heeft net als een goed verhaal de kracht om binnen mum van tijd de wereld over te gaan, met alle gevolgen van dien.’
Jullie bestaan nog maar net, maar misschien heb je toch al een voorbeeld van een succesvolle case?
‘We zijn erg trots op de campagne ‘Ik laat me niet stoppen door mijn stotter’ die we hebben gemaakt voor de Nederlandse Federatie Stotteren. Vooral omdat het laat zien hoe je met een geloofwaardig verhaal en een creatieve vertaling met 0 euro mediabudget ook een landelijk bereik kan halen.
Heb je learnings voor de lezers ? Wat moet je wel en vooral niet doen?
‘Met onze methodiek True Storytelling helpen we onze klanten om een fundament te leggen voor overtuigende en creatieve BTL en ATL - campagnes. De methodiek is gebaseerd op twee wetten:
* Wees wie je zegt dat je bent (wees authentiek)
* Doe wat je zegt (bewijs je belofte)
Met een tool, het True Story Canvas, kunnen merkeigenearen de dertien belangrijkste merk-bouwstenen van hun merk samen vatten op slechts één A4. Het canvas is voor iedereen te downloaden via op deze site tegen betaling van een tweet.’
Jullie zien er super spannend uit. Wat wil je met die outfit zelf vertellen?
‘Wij verdienen ons brood met het vertellen van merkverhalen. We proberen onze eigen belofte - een geloofwaardig verhaal kan je merk laten groeien - op bijzondere manieren waar te maken. Zo gaan we tijdens new business gesprekken, gastcolleges aan diverse hoge scholen en inspiratiepresentaties altijd gekleed in unieke maatpakken van Vlisco Wax. Het dragen van het pak zorgt ervoor dat we direct opvallen, herkend worden en iedere keer weer ons eigen verhaal mogen vertellen. Niet alleen ons verhaal trouwens, maar ook dat van een Nederlands merk waar wij erg veel inspiratie uithalen. Wist je bijvoorbeeld dat dit Helmondse bedrijf al meer dan 170 jaar de traditionele klederdracht in West - en Centraal Afrika mogelijk maakt? En dat achter iedere print een eigen verhaal schuil gaat?’
Nee dat wist ik niet! Goed te weten. Kun je vertellen waarover je gaat bloggen?
‘We merken in onze gesprekken met opdrachtgevers dat geloofwaardigheid en reclamemaken geen logische combinatie is. De waarheid lijkt niet krachtig genoeg om te verkopen, daar moet een sausje over. Anders eet de doelgroep het niet. In mijn eerste blog beschrijf ik hoe een gesprek met een potentiële klant is verlopen en hoe zijn weerstand ons helpt betere reclames te maken.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
- campagne stotteraars
- blogger
- Steven Lips
- Vlisco Wax
- True Storytelling
- Truman
- interview
- managing director
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing