[Nationale Coverdag] Eigen Huis & Interieur: cover moet uitnodigen tot oppakken en doorbladeren van het blad

[Nationale Coverdag] Eigen Huis & Interieur: cover moet uitnodigen tot oppakken en doorbladeren van het blad
  • Content
  • 19 mei 2015 @ 15:06
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementPrint

‘Enthousiast worden van de vindingrijkheid van bijvoorbeeld New York Magazine doen we allemaal, maar zo vrij en grenzeloos werken is niet voor iedereen haalbaar. Belangrijk is om te weten wie je lezers zijn en hoe je hen aanspreekt’, aldus Mary Hessing, hoofdredacteur Eigen Huis & Interieur en More than Classic. Hessing weet als geen ander wat je als woontijdschrift uit moet stralen. Ze deelt haar visie en licht een klein tipje van de sluier op van haar verhaal op de Nationale Coverdag (21 mei in DeFabrique in Utrecht).

Waarom bent u als spreker gevraagd op de Nationale Coverdag?
‘Tsja, dat weet je natuurlijk nooit precies. Ik hoop dat het is omdat we mooie bladen maken. Wij doen er in elk geval alles aan om het best mogelijke designtijdschrift in de winkels te leggen. Uiteraard met een passende en pakkende cover. Meestal lukt dat ook!’

Ziet u speciale trends in het coverontwerp? En verschillen die dan per medium of per doelgroep?
‘Jazeker, ik zie steeds nieuwe stromingen en word zelf ook steeds weer enthousiast van de vindingrijkheid van bijvoorbeeld een New York magazine, maar hoe leuk, pakkend of hip zij iedere keer weer zijn, niet iedereen kan hier in mee. Het belangrijkste is om te moeten weten wie je lezers zijn en hoe je hen aanspreekt. Als je een woontijdschrift bent dan moet je dát natuurlijk wel uitstralen.’

Wie moeten er naar dit evenement komen en waarom?
‘Mensen die geïnteresseerd zijn in het vak en van (papieren) tijdschriften houden. Maar eigenlijk iedereen die zich bezig houdt met communicatie, want dat zijn tijdschriften in essentie toch. Én iedereen die dit vak een warm hart toedraagt.’

Is het ontwerpen van covers uitsluitend een zaak van gedrukte media, of ziet u ook verbanden met online communicatiekanalen?
‘Er zijn zeker verbanden. Het gaat om de eerste blik op je product. Bij een tijdschrift moet de cover uitnodigen tot het daadwerkelijk oppakken en doorbladeren van het blad. Ook online moet je ergens op gaan klikken, de lijntjes zijn alleen korter.’

Wilt u al een tipje van de sluier oplichten over de inhoud van uw presentatie?
‘Een tijdschrift als Eigen Huis & Interieur lijkt ogenschijnlijk over spullen te gaan; stoelen, banken, lampen. Dingen, in essentie. Maar er wordt van die spullen gehouden, mensen schaffen ze aan, koesteren ze én iemand heeft ze ook ooit met liefde gemaakt. Dat proberen we altijd te vangen óók in de cover. Aanstaande donderdag vertellen art-director Swan Lian Kwee en ik hierover.’

Fotocredit: Brenda van Leeuwen

Event: Nationale Coverdag
Datum: 21 mei 2015
Locatie: DeFabrique, Utrecht
Aanmelden voor de Nationale Coverdag kan op deze site!

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken