[Nationale Coverdag] The New York Times Magazine
- Content
- 21 mei 2015 @ 15:38
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - PrintEvenement
- 21 mei 2015 @ 15:38
- Lisette Gerbrands
Het maken van een cover blijft altijd lastig en zorgt voor aardig wat getob bij ons op de redactie, zo opent Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune en dagvoorzitter, de Nationale Coverdag. Allereerst gaat Hoogkamer even zelf met de billen bloot wat betreft zijn eigen covers en neemt deze door met de bezoekers. Eén van de reacties uit het publiek is dat de covers gemaakt door de eigen vormgever Che Ontwerpstudio mooier zijn, mede omdat het niet van die doordenkertjes zijn. 'Dat is maar net wat je zelf mooi vindt, maar dank voor het compliment!' Met een interessant programma voor de boeg maakt Hoogkamer vlug een sprong naar de eerste spreker van de dag en verwelkomt Gail Bichler, design director van The New York Times Magazine op het podium.
Bichler, die werkt met zes designers, een fototeam en onderzoeksteam dat in totaal uit dertig mensen bestaat opent haar keynote met het noemen van de reikwijdte van het blad. The New York Times Magazine wordt maar liefst gelezen door 4 miljoen mensen en die wil je iets goeds bieden. Bichler gaat direct in op de covers van de afgelopen twaalf maanden en het proces dat daaraan vooraf gaat. Zo vertelt dat ze veel gebruik maakt van documentairefoto's, typografie, portretten en concepten. 'Vooral dat laatste is lastig en tijdrovend maar ook het meest belonend als het idee daadwerkelijk wordt uitgewerkt als bedacht', aldus Bichler.
Ze vervolgt: 'We zijn op dit moment bezig om onze nieuwe strategie uit te voeren, wat inhoudt dat we ons logo en de naam niet altijd 100 procent tonen op de cover. Dit kunnen we doen omdat we tegenwoordig zo groot en bekend zijn dat we hiermee kunnen spelen. Ik geloof zelfs dat we op dit moment de enigen zijn die dit kunnen doen.'
Sculptuur
Een uitgave over cultuur met op de cover schrijfster Lena Dunham was een bijzonder proces waar veel brainstormsessies en redactievergaderingen aan vooraf gingen. Het blad ging over cultuur en we wilden dan ook een cover die daarbij aansloot en die Lena Dunham neer zou zetten als een symbool voor cultuur. Uiteindelijk werd Dunham getransformeerd van een mens tot een sculptuur, gebaseerd op Pauline Bonaparte, zo zie je op de cover hieronder.
Failure
Ze gaat verder met de uitgave met het thema 'failure' waarbij haar team gebruik wilde maken van oude fotografie van mislukte innovaties en uitvindingen. Maar uiteindelijk dekte dit idee niet helemaal de lading. 'Ik vroeg mezelf daarom af wat er gebeurt als je met iets aan de slag gaat en dat het dan mislukt?' Ze fotografeerde wat er gebeurt wanneer je een idee niet goed gelukt vindt en zo ontstond de basis voor de cover die het uiteindelijk werd. Zie hieronder het resultaat.
Details
Het maken van een goede cover zijn de verfijnde details. Zoals de cover van 'abortion by mail'. Details zoals het wegen van de envelop zodat de poststempel het juiste bedrag heeft, maar ook het dusdanig plaatsen van het logo van The New York Times Magazine over de kreukels van de enveloppe heen (waaruit dus blijkt dat het logo geen onderdeel van de enveloppe is). Het zijn de kleine, maar volgens Bichler de belangrijke details die het verschil maken.
Op de vraag of ze veel reacties krijgt van lezers op 'haar' covers antwoordt ze lachend 'onze lezers hebben een sterke mening en willen dit graag delen.' De kritieken neemt Bichler mee naar redactievergaderingen. 'Onze editor in chief heeft de definitieve keus maar staat altijd open voor onderbouwde feedaback en kritiek. Zelf kiest hij altijd een favoriet alvorens hij de vergadering in gaat, maar zoals gezegd staat hij open voor goede argumenten.'
Bichler sluit haar keynote af met een laatste wijze raad voor de bezoekers 'Het gaat erom dat de cover aansluit bij het thema en overtuigend is richting lezers. Een compleet andere aanpak waardoor de cover aanzet tot nadenken is daarbij erg belangrijk '
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing