[Verdieping] Service emotie en conversie in één filmpje
- Content
- 6 mei 2015 @ 16:35
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Video
- 6 mei 2015 @ 16:35
- Redactie MarketingTribune
Steeds meer bedrijven zetten videomarketing in. Met ‘how to’-video’s waarin een product wordt uitgelegd of in mooie, grappige of sensationele filmpjes wordt een emotionele lading aan het merk gegeven. Een rondje langs bedrijven brengt verschillen en overeenkomsten, maar vooral opbrengsten in beeld.
Eneco is een bedrijf dat videomarketing nu vooral inzet om klanten extra service te bieden. ‘We hebben al langer het “warm welkom”-filmpje voor nieuwe klanten, vertelt Mirjam van Gils, marketingmanager bij Eneco. ‘Het laatste half jaar zijn we onze activiteiten op dit gebied behoorlijk aan het uitbreiden. We zien dat het gebruik van online video, met name mobiel, exponentieel stijgt. Ontwikkelingen zitten in een stroomversnelling. Het is een medium waar we iets mee kunnen en moeten.’
Gepersonaliseerde video
Eneco wil een duurzame relatie met zijn klanten opbouwen. Daarvoor moeten we de klant centraal zetten en dus inspelen op de beleving van die klant. Daarbij is video een mooie manier om uit te leggen hoe hun producten en diensten werken. ‘Mensen begrijpen veel dingen beter als het gevisualiseerd wordt uitgelegd in een video’, zegt Van Gils. ‘Daarom maken we nu filmpjes voor de customer journey van onze slimme internetthermostaat Toon. Consumenten die kiezen voor Toon krijgen voordat de installateur hem installeert een filmpje met uitleg wat de installateur komt doen. Ze weten alvast wat er gaat gebeuren en wat ze klaar moeten leggen. Twee weken nadat de installateur is geweest krijgen ze weer een filmpje wat ze allemaal met Toon kunnen doen. Dit leidt niet alleen tot minder vragen, ook weten klanten beter wat Toon allemaal kan zodat ze er optimaal gebruik van kunnen maken.
We verspreiden de video’s via de website en YouTube, maar ook met linkjes in de nieuwsbrief en via direct mail. Op die manier krijgen klanten een filmpje op het moment dat het ook echt relevant is. Een volgende stap die we willen maken is het maken van gepersonaliseerde video’s die we via de mail verzenden. We zijn druk bezig met onderzoeken en testen hoe we online video op meer manieren kunnen inzetten. Ons doel is om de hele customer journey aanwezig te zijn, van oriëntatie en aankoop tot aan installatie en gebruik.’
Extra laagje gevoel
The North Face gebruikt videomarketing met name om een laagje emotie toe te voegen aan het merk. ‘Bij The North Face streven we er voordurend naar om ons emotioneel te verbinden met onze klanten’, zegt, vicepresident marketing Jeremy de Maillard. ‘We verspreiden dus graag content die onze klanten inspireert tot avontuur. Video is een perfect medium om meeslepende verhalen te vertellen. De filmpjes doen recht aan het plezier en de sensatie van outdoor sporten. Video is voor ons de beste manier om de connectie te zoeken met verschillende doelgroepen op een betekenisvolle en eigen manier die ze onthouden.
De meest succesvolle campagne tot nu toe is The Explorer met astronaut Buzz Aldrin. Het filmpje, dat meer dan 10 miljoen keer is bekeken, heeft de authenticiteit van ons merk verder versterkt. Er kwam een extra laagje gevoel bij de functionaliteit van onze producten. Dit filmpje is ons referentiepunt geworden als het gaat om het uitleggen van het betekenis van ons product.
Videomarketing is bij ons tijdens de hele customer journey aanwezig. Verschillende video’s hebben allemaal een ander doel, van het krijgen van awareness tot merkbekendheid, betrokkenheid en conversie.’
Ted Daamen van EasyVideoMarketing geeft advies over videomarketing, vooral voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Er zijn een paar redenen waarom het goed is voor bedrijven om videomarketing in te zetten. De belangrijkste reden is dat je met video heel dicht bij de emotie van mensen kunt komen. Verder eisen mensen tegenwoordig transparantie. Met video kun je heel transparant zijn. Mensen krijgen een echt beeld. Veel meer dan je met tekst ooit kunt bereiken.’
Er zijn verschillende manieren waarop je videomarketing kunt inzetten, meent Daamen. ‘Bedrijven hebben steeds vaker video’s, met uitleg over een bepaald product of dienst. Dat is handig want dat willen mensen weten. Aan de andere kant zijn er de mooie filmpjes waarmee merkwaarde wordt gecreëerd. Een goed voorbeeld is de SNS Bank. Zij hebben meerdere video’s waarin ze hun producten uitleggen. Maar ook een filmpje waarin ze de boodschap ‘normaal bankieren’ promoten. Met helikopters, dikke auto’s en geldwolven. Een spectaculaire video. Zorg dus dat je op verschillende lagen video’s produceert, want videomarketing is géén bedrijfsvideo.’
Scoren op engagement
Bedrijven zouden goed na moeten denken over het doel van hun video voordat ze beginnen met opnemen, adviseert Daamen. ‘Als je imago en je merk op één lijn liggen doe je het goed. Bedenk vooraf wat je wilt en welk gevoel je de kijker wil geven. Niet gelijk proberen te verkopen maar juist inspelen op emotie.’
Bedrijven kunnen met videomarketing, afhankelijk van het doel en de uitvoering, mooie resultaten behalen, meent Daamen. ‘Als je een video hebt ben je sneller te vinden via Google. Ook het aantal doorklikken bij een nieuwsbrief is veel groter als je er een video in verwerkt. Videomarketing zorgt voor meer traffic naar een site of online winkel en meer conversie. Als mensen je kennen zullen ze sneller informatie opvragen en vervolgens ook eerder iets kopen.’
Red Bull is één van de pioniers op het gebied van videomarketing. Het bedrijf is al jarenlang bezig om hun merk te koppelen aan avontuur, sport en energie. Zonder Red Bull actief te promoten bieden ze mooie videocontent aan. Dat Red Bull hier consequent in te werk gaat blijkt ook wel uit het feit dat communicatiemanager Hessel Roos zich voor dit artikel niet laat interviewen. ‘Het bedrijf laat liever hun projecten voor zich spreken dan dat ze zelf tekst en uitleg geven’, aldus Roos, die wel wijst op de documentaire van Max Verstappen, Nederlands eigen Formule 1-coureur, de jongste ooit. ‘Deze docu hebben we mede vanuit Nederland geproduceerd en is binnenkort te zien op een aantal Nederlandse televisiezenders.’
Red Bull investeert heel veel geld in videomarketing en eigen producties. Het bedrijf heeft een eigen mediaproductiehuis en televisiekanaal waarmee het zichzelf heel actief op de kaart heeft gezet. Red Bull scoort dan ook hoog op engagement wat betreft videomarketing. Veel mensen reageren op de video’s en laten reacties achter en delen de filmpjes via social media.’
Concurrentie voor blijven
Dat engagement is heel belangrijk, veel belangrijker dan het aantal views, meent Pelpina Trip. Zij is auteur van het boek Videomarketing in 60 minuten, produceert video’s voor Frankwatching, maakt videoproducties en helpt organisaties met videostrategie. ‘Het resultaat dat telt is vooral om interactie. Een video die viral gaat stelt nog niet zoveel voor. Je hebt niets aan views als er niet wordt gereageerd. Juist aan de reacties kun je zien hoeveel interesse mensen echt hebben in je product. Views zeggen weinig, je kunt ze zelfs gewoon kopen.’
Trip woonde een paar jaar in Amerika en kwam twee jaar geleden terug naar Nederland. ‘Toen ik terugkwam was ik verbaasd over hoe online videomarketing hier nog in de kinderschoenen stond. In Amerika was het twee jaar geleden al heel groot. Het zal hier ook gaan groeien, dat kan niet anders. Met video kun je een boodschap overbrengen die je met andere media niet kunt overbrengen omdat het zoveel meer persoonlijk is. Je laat je doelgroep iets voelen. Een video moet altijd op de emotie van mensen werken. Informatie is handig, maar als het gekoppeld is aan gevoel blijft het veel langer hangen. Je voegt iets toe, communiceert zoveel menselijker dan met een fotootje of tekst.’
Trip ziet het maken van video’s daarnaast als goede manier om ervoor te zorgen dat mensen je kunnen vinden. ‘Google is eigenaar van YouTube. Bedrijven met video’s op YouTube stellen ze hoger op. Als je eerst via Google kijkt welke zoektermen mensen gebruiken als ze iets zoeken en rondom die onderwerpen video’s maakt dan worden mensen naar je site getrokken. Ik raad bedrijven echt aan om nu in te stappen als ze er nog niet mee bezig zijn. Het is hier in opkomst, maar nu kunnen bedrijven de concurrentie nog voor blijven. De vraag is er al.’
Dit artikel stond in MarketingTribune 7, verschijningsdatum 7 april 2015.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing