ROI contentmarketing makkelijk te meten

ROI contentmarketing makkelijk te meten
  • Content
  • 22 jun 2015 @ 11:58
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • LeadsSocial mediaOnderzoekVerdienmodellen

'Als je online zoekt naar ‘content marketing ROI’ krijg je bijna 10 miljoen resultaten. Maar als je je content marketing budget wilt verantwoorden naar je CFO, heb je aan de meeste van die resultaten bar weinig. Dus toen ik een artikel van David Meerman Scott las hoe je de waarde van je content marketing kunt uitdrukken in het equivalent op Google AdWords, werd ik nieuwsgierig. En ik besloot een analyse te doen van onze klanten bij Brandpoint’, aldus Scott Serverson, directeur bij contentmarketingbureau Brandpoint.

Serverson vervolgt: ‘Voor alle duidelijkheid: content marketing kent vele tactieken. In deze analyse beperken we ons tot website content. De content op je site waarmee je je doelgroep lokt, opvoedt en converteert, verschijnt meestal in de vorm van een blog.

Natuurlijke traffic
Meerman Scott stelt in zijn artikel voor om de waarde van je website content te meten op basis van de natuurlijke traffic, vergeleken met wat het op Google adwords zou kosten om die traffic te krijgen. Zo maten we voor een brede verscheidenheid aan klanten wat de waarde was van de traffic die we voor hen bereikten.

Dit zijn de gemiddelde resultaten:

  • Binnen negen maanden waren we break-even, gebaseerd op de waarde van de natuurlijke traffic;
  • Binnen 36 maanden: een meer dan verdubbeling van de ROI voor diezelfde content. (Weer keken we alleen naar de waarde van de natuurlijke traffic);
  • De totale natuurlijke traffic naar de site vertienvoudigde, vanwege de groei van de totale content footprint. (Hierbij moet aangetekend worden dat deze klanten voordat ze met ons werkten niet heel regelmatig content produceerden. Voor klanten die al wel veel content produceerden is die stijging minder).

Zo kun je deze analyse zelf uitvoeren met Google Analytics en Excel:

  • Om de natuurlijke traffic van een aantal content items te weten, meet je het aantal lezers van je posts voor de meetperiode;
  • Gebruik de Google Adwords Keyword Planner tool om de kosten per klik (CPC) te weten voor het belangrijkste trefwoord of -zin in elk stuk content;
  • Vermenigvuldig je natuurlijke bezoekers met de CPC voor dat belangrijkste trefwoord en herhaal dat voor al je content;
  • Extrapoleer je gegevens lineair met een formule in Excel. (Dat kan heel goed omdat natuurlijke traffic via een flauwe Gauss kromme verloopt).

Dol op cijfertjes
Met deze eenvoudige methode kun je je content investering met harde cijfers onderbouwen. We zijn nu eenmaal dol op het werken met cijfers, want dat kunnen we goed. Maar als je de waarde van je traffic kant-en-klaar wilt weten kunnen verschillende sites daarbij helpen. SpyFu is een van de beste.Het voornaamste doel van SpyFu is competitief trefwoordonderzoek, maar je kunt er ook de waarde van je eigen content mee meten. Hier zijn wat resultaten voor een van onze favoriete klanten, een grote verzekeraar, en zijn consumentenblog.
Deze grafiek laat de natuurlijke groei van een trefwoord zien. De pijl laat zien waar de footprint van de blog begon te groeien door extra, consistente en gerichte content:

Deze grafiek laat de SEO traffic per maand zien:

En hier heb je ten slotte de waarde van die traffic in dollars:


 

Tekortkoming
De enige tekortkoming van de ROI analyse op een van deze twee manieren is dat ze niet het hele verhaal vertellen. Dit is echt pas de eerste stap. Er zijn immers nog veel meer voordelen dan alleen de natuurlijke traffic:

  • Meer verwijzingen op social media en betrokkenheid;
  • Meer tijd besteed op je site;
  • Meer en betere leads;
  • Hogere conversie;
  • Meer doorverwijzingen naar andere delen van je site;
  • Meer orders.

Als je deze voordelen ook meeneemt, komt je ROI ver boven de 200 procent uit.

Snelle resultaten
Als je onmiddellijk resultaat wilt, doe dan een pay-per-click campagne op Google. (NB. Wij bevelen onze klanten altijd aan die erbij te doen). Contentmarketing betaalt zich écht uit en je kunt de ROI ook echt meten. Contentmarketing lijkt op de sportschool. Je gaat er niet binnen een week resultaat van zien, maar als je het een lange tijd regelmatig doet, zie je verbazende resultaten. Conclusie: het ontwikkelen van goede content voor je doelgroep is de investering meer dan waard. En, anders dan andere vormen van marketing: je plukt er ook ver in de toekomst nog de vruchten van.’ Tot zover Serverson op de site van The Content Marketing Institute (Bron: CMI)
Meer informatie over Brandpoint staat op deze site.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken