[Boek] Magie in al je communicatie

[Boek] Magie in al je communicatie
  • Content
  • 16 jul 2015 @ 10:15
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieStorytellingOnderzoek

Met zijn nieuwe boek ‘Magie in al je communicatie’ gaat Bas Mouton recht tegen alle mythes op communicatiegebied in. Vergeet alle presentatietechnieken, taaltrucjes, communicatie- en mediatrainingen die gericht zijn op uiterlijkheden en het vermijden van risico’s. De magie in communicatie - het gevoel dat een verhaal klopt, inspireert en tot actie aanzet - zit niet in houding, intonatie of woordkeuze. Dit boek laat negen magiewetten zien die door iedereen kunnen worden toegepast.

Bas Mouton zegt: ‘Ieder communicatiemoment is zo simpel als IK zeg IETS tegen JOU. Maar dan moeten we de spreker wel leren kennen (IK). De spreker moet echt inhoudelijk iets te zeggen hebben (IETS) en hij moet het echt tegen het publiek hebben (JOU).’

Magiewetten
De magiewetten zijn van toepassing op alle communicatie: van een belangrijke presentatie of vergadering, van sollicitatiebrief tot liefdesbrief. Met elke magiewet neemt de kans op succes toe. Teksten hebben meer impact, verhalen worden beter gehoord, de energie verandert en mensen gaan iets anders doen dan ze gedaan zouden hebben zonder magische communicatie. De Magiewetten zijn volgens Mouton duidelijk terug te vinden in de grote speeches van bijvoorbeeld Obama, Clinton, Steve Jobs, Arnold Schwarzenegger en Margaret Thatcher. Mouton gebruikte hun grote verhalen die het verschil hebben gemaakt als studiemateriaal en kon daarmee zijn liefde voor speeches goed kwijt in dit boek.

De negen Magiewetten

Meer IK
• Meer Persoonlijk
• Meer Passie
• Meer Contact
Laat jezelf zien: deel een persoonlijke ervaring, vertel vanuit wat je drijft, maak contact met het publiek.

Meer IETS
• Meer Bewijs
• Meer Conflict
• Meer Toekomst
Heb echt iets te vertellen: onderbouw je betoog, benoem de boze wolf in je verhaal, schets een stip op de horizon.

Meer JOU
• Meer Actie
• Meer Belofte
• Meer Ja
Durf anderen mee te nemen: vraag om actie gekoppeld aan een positieve belofte waar het publiek 'Ja' op wil antwoorden.

The Proof of the pudding is in the… Ted-talks
Hoe weten we nou zeker dat dit werkt? Bas Mouton nam de proef op de som. Als ultiem bewijs voor Magie in al je communicatie analyseerde hij de meest bekeken TED-talks aan de hand van dit model. Compleet verschillende sprekers, met verschillende boodschappen en publiek uit verschillende landen. En steeds hebben zij 1 ding gemeen. In elk van deze presentaties zit een krachtige IK, en sterke IETS en een betrokken JOU. Oftewel er staat iemand die zich durft te laten zien en deze persoon heeft een interessante gedachte die hij heel graag wil overbrengen aan het publiek. Maar Mouton gaat hierin nog een stapje verder. Hij laat zien hoe door het extra toepassen van een van de magiewetten deze verhalen nog magischer hadden kunnen zijn. Neem als voorbeeld de talk van oceanograaf David Gallo met prachtige foto's en filmpjes van de meest bijzondere vissen en zeemonsters. Iedereen raakt in vervoering van de geweldige beelden, maar Gallo vertelt niet wat het publiek met deze inspiratie en energie moet doen. De presentatie had nog magischer kunnen zijn door de kracht van de oproep tot actie te gebruiken. Uiteraard staan de voorbeelden van deze TED-talks in het boek ter illustratie van de 9 magiewetten.



Magie in al je communicatie wordt uitgegeven door Uitgeverij Boom Nelissen en is vanaf september 2015 verkrijgbaar in alle Nederlandse (online) boekhandels. Het eerste exemplaar wordt door premier Mark Rutte uitgereikt aan de auteur.

De auteur
Bas Mouton is afgestudeerd in rechten, economie en politicologie en volgde vanuit zijn drive om de politiek in te gaan en zijn passie voor het vertellen van verhalen diverse communicatietrainingen. Geïnspireerd door speeches van Amerikaanse presidentskandidaten nam hij in Amerika deel aan podium presence trainingen. Na zijn terugkomst besloot Mouton van communicatie zijn werk te maken en richtte hij het bedrijf Speech Republic op, dat trainingen biedt om deelnemers te leren een boodschap zó over te brengen dat het bij het publiek aankomt.
 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken