CM-goeroe Joe Pulizzi valt in de prijzen

CM-goeroe Joe Pulizzi valt in de prijzen
  • Content
  • 28 jul 2015 @ 10:56
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewAwards

The Content Council heeft de John Caldwell Lifetime Achievement Award toegekend aan de oprichter van het Content Marketing Institute, Joe Pulizzi. De Caldwell Award wordt verleend aan iemand die door zijn of haar leiderschap substantieel heeft bijgedragen aan de contentmarketing branche. Als oprichter van het CMI, auteur van het boek Epic Content Marketing, leider van het belangrijkste contentmarketing event ter wereld en nog veel meer, komt die eer Pulizzi zeker toe.

Andy Seibert, President van The Content Council (TCC) en managing partner bij Imprint: ‘Joe was leidend in het opstuwen van de contentmarketing branche. Van Content Marketing World tot het Chief Content Officer tijdschrift, heeft hij substantieel bijgedragen aan de branche.’

Interview met Pulizzi
Vóór de uitreiking van de award stelde The Content Council Pulizzi een paar vragen:

Wat trok je in het begin aan in content marketing? En wat inspireerde je om je hele loopbaan aan deze branche te wijden?
‘Ik ben verslaafd aan marketing, maar laten we eerlijk zijn: we zijn niet bezig met het redden van de wereld of zoiets. Met contentmarketing kunnen wij marketeers merken helpen om meer waarde toe te voegen aan het leven van klanten, in plaats van alleen maar van ze te profiteren. Ik geloof echt dat contentmarketing – en merken die de ideeën erachter in praktijk brengen – de wereld een stukje beter maakt. Beetje flauw, maar wel waar. ‘

Wat is het uiteindelijke doel van het Content Marketing Institute?
‘Alles wat we doen gaat over het bevorderen van de praktijk van content marketing. Dat is de lakmoesproef voor al onze content en activiteiten. Als we de praktijk niet vooruit helpen, doen we het niet.’

Hoe kijk je aan tegen de volgende vijf jaar contentmarketing?
‘Ik weet niet eens hoe het er over zes maanden uitziet. Maar laten we eens kijken. Over vijf jaar werken de meeste journalisten in de wereld voor merken. Het merendeel van de content waaraan we ons verbinden komt van merken. We gaan Emmy’s en Oscars voor merken zien (Eigenlijk zou LEGO dit jaar een Oscar moeten winnen). Vandaag de dag gaat het grootste deel van het marketingbudget naar betaalde media. Ik denk dat het merendeel over vijf jaar aan eigen media wordt besteed.’

De contentmarketing branche is enorm vooruitgegaan sinds de komst van het Content Marketing Institute. Hoe keek je daar toen zelf tegenaan?
‘Om eerlijk te zijn had ik nooit geloofd dat het zo snel zou gaan. Toen ik in deze branche begon, kregen contentafdelingen bij bedrijven absoluut geen respect. Contentcampagnes waren gewoon bijzaken. Tegenwoordig heeft conten marketing een eigen plaats aan de tafel. En dat is nog pas het begin.’

Wat maakt in jouw mening een stuk content echt succesvol?
‘Waarschijnlijk de 100 stukken content die eraan vooraf gingen.’
(Bron: customcontentcouncil.com)
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken