Content binnen de juiste context, of juist niet

Content binnen de juiste context, of juist niet
  • Content
  • 31 jul 2015 @ 14:28
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekInterviewBranded contentTrends

‘Content versus context. Het een kan niet zonder het ander. In de juiste context komt je boodschap het beste tot zijn recht en zal deze makkelijker aandacht trekken en vast weten te houden. Hierbij is er voor visual content een belangrijke rol weggelegd: denk bij het opzetten van diezelfde boodschap aan foto- en kleurgebruik of het inzetten van een infographic.’ Aan het woord is Jeroen van IJzendoorn, merkmaker bij Factor Tachtig.

Van IJzendoorn legt uit: ‘Volgens Ben Parr, auteur van het boek Captivology, heeft aandacht in onze huidige maatschappij de waarde van valuta. Er is anno 2015 zoveel informatie beschikbaar dat er een gedegen strategie nodig is om ervoor te zorgen dat jouw informatie - jouw content - opvalt, die waardevolle aandacht krijgt en beklijft. Context speelt een belangrijke rol in deze strategie.’

Framing’rals
Parr beschrijft framing’rals een van de zeven triggers om aandacht te krijgen én vast te houden. Om op te vallen is het soms nodig om de kaders van de conversatie tussen jou en je lezer te veranderen. Van IJzendoorn: ‘Daarom valt bijvoorbeeld een radiospotje over radio maken meer op dan andere spotjes en krijgt een billboard dat reclame maakt voor reclame maken meer blikken dan overige billboards. Ze staan in een context waarin ze betekenis krijgen, terwijl het tegelijkertijd boodschappen zijn die je niet direct in die context verwacht. Dit laatste noemt Parr ‘disruptions’; kleine afwijkingen van het gebruikelijke in je communicatie-uitingen, waarmee je de aandacht weet te trekken. Uiteraard moeten deze disruptions niet té vervreemdend zijn en moeten ze aan blijven sluiten bij je merkwaarden. Met andere woorden: ze moeten in de juiste context blijven staan. Door middel van een goede inzet van framing of disruptions trek je onmiddellijk de aandacht.’

Visual content
Van IJzendoorn vervolgt: ‘Wist je al dat je brein visuele content 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Zeker op social media - Facebook en Twitter in het bijzonder - trekt de juiste foto, illustratie of infographic de aandacht en leidt tot 94 procent meer views en 65 procent meer engagement. Het loont dus zeker de moeite om eens na te denken over visual content als onderdeel van je boodschap. Denk daarbij ook na over je kleurgebruik. Kleur kan worden ingezet om de herkenbaarheid van je merk te vergroten. Daarnaast heeft kleur een onmiddellijk effect op onze aandacht, emoties en het initiële oordeel dat we vellen over wat we zien.’

Beeld is duidend
Naast kleur geeft een foto of illustratie de gewenste context aan je content. Met beeld zet je direct een bepaalde sfeer neer. Een foto bij een post die niet aansluit op het onderwerp of een andere inhoud suggereert, kan als misleidend worden ervaren. Van IJzendoorn: ‘Maar ook een voor de hand liggende of nietszeggende foto zal je content weinig goed doen, beaamt de beeldredacteur van De Correspondent. Het selecteren van passend beeld bij je tekstuele content verdient dus de juiste tijd en aandacht. Gebruik een foto om potentiële lezers alvast een voorproefje te geven op dat wat ze gaan lezen. Laat ze er al over nadenken. Een goede foto of illustratie zal je merk versterken en effect hebben op de engagement die je content uitlokt. We zouden hier succesvolle voorbeelden op kunnen schrijven maar het is effectiever om deze aan de hand van foto’s en illustraties toe te lichten.’

Tekst en beeld combineren
Een zeer effectieve manier om tekst en beeld te combineren tot een informatieve boodschap is volgens Van IJzendoorn de infographic. ‘Een infographic is over het algemeen sneller gelezen dan een tekst waarin dezelfde informatie is opgesomd. Dat is positief in een wereld waarin veel meer informatie dan tijd is. Ook hier kun je de nodige aandacht besteden aan kleurgebruik en kun je elementen van je merk terug laten komen. Nóg een voordeel is dat infographics op bijna alle mediakanalen goed tot hun recht komen, zowel on- als offline. Zo gezien zijn infographics het summum van visual content.’

Van IJzendoorn tot slot: ‘Samengevat: content leeft binnen de context van je merk. Daarnaast kun je met framing, disruptions en visual content de context van je tekstuele boodschap duiden en aantrekkelijker maken. Zet al deze elementen slim in en je vergroot de kans dat je waardevolle aandacht trekt én vast weet te houden.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken