Laat je marketingmind niet gek maken door BuzzFeed

Laat je marketingmind niet gek maken door BuzzFeed
  • Content
  • 24 jul 2015 @ 12:28
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingVerdienmodellenSocial media

‘Kom binnen! Kom binnen! Dames en heren, u zult verbaasd zijn! In deze tent vindt iets angstaanjagends plaats. Mannen zullen huiveren. Dames zullen flauwvallen. Kinderen zullen schreeuwen. Kunt u deze vreselijke monsters in de ogen kijken? Kom binnen. . . als u durft’! We kennen het spelletje wel. Het toneelstukje van kermisklanten die sterk overdrijven om passanten zo nieuwsgierig te maken dat ze geld geven om te zien wat zich achter dat bont beschilderde doek afspeelt. De teleurstelling die ze binnen wacht, hadden ze wel verwacht, maar dat is juist een deel van de pret. Een ongeschreven wet zegt dat ze het spelletje mee moeten spelen. Uiteindelijk kost het bijna niks en duurt het maar een paar minuten en – dat is belangrijk – voor deze opwinding gaan ze juist naar de kermis. Jonathan Crossfield gaat op de site van The Content Marketing Institute in op content creatie om de klant in de winkel te houden.

Crossfield is copywriter en veelgelezen blogger. Hij daagt elke contentmarketeer uit om zijn vak inhoud te geven. ‘Het is makkelijk om het grote succes van contentsites als BuzzFeed en Upworthy te zien, en er lessen uit te trekken hoe we meer traffic kunnen krijgen via social media. Makkelijk, maar verkeerd. BuzzFeed, Upworthy en soortgelijke sites gebruiken social media geweldig, met extreem doorklikbare koppen. Geen punt. Maar hun business model is gebaseerd op traffic, niet op omzet. Het is nog steeds het oude reclamemodel, geoptimaliseerd voor een wereld die steeds meer wordt overheerst door social media. Geen slecht model hoor: mij zul je er niet over horen. Het werkt en het werkt goed.’


Contentmarketeers en hun contentdoelen
Maar contentmarketeers moeten veel meer doen dan mensen zover te krijgen dat ze doorklikken. Crossfield: ‘Traffic van social media brengt lezers alleen maar naar jouw content. Daarna moet jouw content nog steeds overtuigend genoeg zijn om je bredere marketingdoelen te bereiken. Het succes van je strategie hangt ervan af of jouw content informatief, overtuigend en gedenkwaardig genoeg is om de lezer zover te krijgen dat hij iets anders doet. Waar doe je het anders voor? Sorry voor mijn preek, maar als het eerste doel van jouw content een betere SEO is, dan ben je een SEO beoefenaar, en geen contentmarketeer. Als je eerste doel is om iets in de e-mail nieuwsbrief te schrijven, ben je e-mailmarketeer, en geen contentmarketeer. En als je eerste doel is om meer traffic te krijgen op social media ben je een social --mediamarketeer, en geen contentmarketeer. Natuurlijk moeten contentmarketeers zich nog steeds druk maken over SEO, e-mail en social media. Maar als je een contentmarketeer bent, komen je contentdoelen eerst, en de rest komt vanzelf. De naam zegt het al!’


Content is geen wollig tussendoortje
De ‘Buzzworthy’ benadering van social media vertrouwt op je nieuwsgierigheid. Geef zo weinig mogelijk weg en wek daarmee maximale interesse op. Crossfield: ‘Als je kop te specifiek is of teveel informatie bevat, zouden mensen niet geprikkeld worden om meer te willen weten. Ik wil duidelijk zijn: hou daarmee op. Als je echt denkt dat je in 140 tekens (inclusief link) zoveel weggeeft dat de content zelf overbodig wordt, denk dan eens na over de diepte en de inhoud van je content. Jouw content is veel meer dan een wollig tussendoortje. Je wilt geen lezers aantrekken die alleen maar nieuwsgierig naar je zijn. Je wilt lezers met interesse in jouw onderwerp, dat je niet in minder dan tien woorden of minder kunt vertellen. Anders richt je je in je contentmarketingstrategie op de verkeerde mensen met de verkeerde boodschap.’

Aandacht voor je content in social media in vijf stappen
Crossfield geeft de volgende tips:
 

STAP 1: Begin met een fantastisch stuk originele relevante en nuttige content. Ben je daar nog? Maar het kan niet vaak genoeg gezegd en herhaald worden, want nog steeds laten veel marketeers dit achterwege ten gunste van goedkope trucjes om meer likes, volgers en clicks te krijgen zonder dat ze iets substantieels vertellen.

STAP 2: Gebruik beeldende en relevante woorden, vooral als de kop niet beschrijvend genoeg is. ‘Vijf manieren om je business op te peppen’ is veel te vaag.

STAP 3: Als daar ruimte voor is, voeg dan een beetje context toe. Vermijd algemene kreten als: ‘hier is onze nieuwste post’ of ‘de nieuwsbrief van deze week is verschenen’. Verspilde woorden die je veel effectiever kunt gebruiken. Ik begin elke update met een schone lei, zodat die altijd spontaan, fris en relevant is.

STAP 4: Kies de goede hashtags. Niet meer dan een of twee, waarvan je tevoren hebt uitgezocht dat ze werken en de juiste doelgroep bereiken. Heb je er meer dan twee? Gebruik die dan in je volgende update.

STAP 5: Dit zou ik niet hoeven zeggen, maar voeg een beeld toe. En zorg dat dat beeld het ook waard is. Een uitgekauwde stockfoto of clichématige vectordiagram zorgt niet dat je content wordt opgemerkt. Jouw beeldkeus is ook een manier om relevantie of het onderwerp onder de aandacht te brengen, dus kies een beschrijvend beeld en word niet te abstract. Onze hersenen lezen beelden veel sneller dan woorden, dus zorg dat je in die belangrijke split seconds de juiste indruk geeft.
 

Crossfield tot slot: ‘Stap 3 verbaasde je waarschijnlijk niet. Maar ik hoop toch dat mijn content iets waardevoller, nuttiger en gedenkwaardiger is dan een kermisattractie. Als je begint met geweldige content krijg je de goede mensen in je tent.’ (Bron: CMI)
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken