Marketeers zijn te bang om content te delen

Marketeers zijn te bang om content te delen
  • Content
  • 30 jul 2015 @ 12:09
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • VideoTrendsBranded contentInterview

‘Durf te delen" was één van de conclusies tijdens de HubSpot-roundtable begin juli georganiseerd door online marketing bureau Heuvel Marketing. Leonie van de Wolfshaar, moderne marketing consultant bij Heuvel Marketing, hielp mee met het organiseren van deze bijeenkomst. Haar ervaring is dat marketeers voorzichtig zijn met het delen van content. ‘Toch is het belangrijk om te durven delen. Als marketeer heb je je vast wel eens afgevraagd waarom je jouw kennis en 'geheimen' zou weggeven. Straks komt het in handen van de concurrent of weten klanten zelf hoe ze het moeten doen.’

Van de Wolfshaar vervolgt: ‘Maar no stress: dit zal niet snel gebeuren. Een concurrent of klant zal jouw 'recept' niet zomaar voor 100 procent overnemen. Daar zullen ze de ervaring, tijd en expertise niet voor hebben. Jullie kennis is immers uniek. ‘Wie nog steeds bang is om content weg te geven kan er volgens Van de Wolfshaar voor kiezen een deel van de content pas te delen nadat mensen hun persoonlijke gegevens hebben achtergelaten. ‘Als je bijvoorbeeld tien leuke tips weet, beschrijf er dan twee of drie in een blog en geef de rest weg in de vorm van een downloadable offer, zoals een e-book, whitepaper of handige checklist. Op deze site van Heuvel Marketing is overigens gratis het boek over b2b-contentmarketing te downloaden!'

Praktijkvoorbeeld McDonalds
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld laat Van de Wolfshaar zien waarom durven delen van belang is.‘McDonalds is een voorbeeld van een bedrijf dat durft te delen. Nadat er in Canada steeds meer kritische vragen werden gesteld over de samenstelling van producten en werkwijze van McDonalds, besloot de fastfood keten om open kaart te spelen. Er werden namelijk steeds meer negatieve dingen geroepen door consumenten (en de pers) en de geruchten werden alsmaar venijniger. Zo ging bijvoorbeeld het verhaal rond dat er roze slijm in de kipnuggets zou zitten. McDonalds koos voor totale transparantie door de website Our Food Your Questions op te zetten. Hier kunnen consumenten al hun vragen indienen. McDonalds geeft vervolgens uitgebreid antwoord in de vorm van video's. Zo geeft zij consumenten een kijkje in keuken en zijn er geen geheime recepten meer. Dit alles om het imago van McDonalds te redden. En dat is zeker gelukt: de website is een groot succes.

Hieronder het filmpje waarin McDonalds antwoord geeft op de vraag over het roze slijm: Do your nuggets contain pink slime? Van de Wolfshaar tot slot: ‘Nicoletta Stefou, supply chain manager, zegt in het filmpje dat ze niet weet wat het is of waar het vandaan komt, maar dat het niets te maken heeft met de kipnuggets van McDonalds. Wat mij betreft is dit een prima manier om bedrijfsgeheimen prijs te geven!”
 



Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken