Zeven manieren waarop contentmarketing verandert

Zeven manieren waarop contentmarketing verandert
  • Content
  • 29 jul 2015 @ 07:13
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekTrendsDigitaalVirale marketing

‘Je weet dat contentmarketing een fantastische manier is om klantenbinding te ontwikkelen, merkbekendheid te vergroten en je doelgroep met precisie te bereiken. Daarom gebruik je het al een tijdje met behoorlijk resultaat. En nu? Net als alles is ook contentmarketing natuurlijk geen statisch gebeuren. Hoe ga je die veranderingen voorblijven? Leer dus veranderingen te voorspellen door de gebeurtenissen te herkennen die ze in gang zetten. Hier krijg je zeven veranderingen die volgend jaar hun weerslag op je werk gaan hebben.’ Aan het woord is marketingstrateeg Jef Bullas.

Bullas blogt onder meer op de site van The Content Council. Hier volgt zijn visie op de komende veranderen die belangrijk zijn voor contentmarketeers.
1. Gebruikers van mobiel zijn je eerste prioriteit
Je hebt vast gezorgd dat je content door web users kan worden gelezen. Zorg dat je je content ook aanpast voor gebruik op mobiel. Maar dit artikel gaat over wat je in de toekomst moet doen. Je allereerste zorg moet zijn dat je content vooral ontwikkelt voor mobiel gebruik. Waarom? Deze grafiek van com score laat zien dat er al meer gebruikers van mobiel zijn dan van desktop pc’s.




Het is dus vooral een kwestie van aantallen. Het percentage gebruikers van mobiel om content te consumeren groeit enorm. Het aantal desk tops en laptops dat wordt verkocht neemt af. Dan is het toch duidelijk waar je focus moet liggen? Maar hoe doe je dat dan? Dat is makkelijk. Touch screens maken het verschil. Als je daar een beetje voor terugschrikt, zorg dan voor kleine acties die je makkelijk op een mobieltje met een touch screen kunt uitvoeren.
Dat zijn bijvoorbeeld:

  • Foto’s en video’s maken en uploaden;
  • Posts liken en sharen;
  • Visuele content consumeren;
  • Verkorte content lezen;
  • Liever swipen gebruiken voor interactie dan klikken of scrollen.

Met Google kun je altijd richtlijnen vinden voor het ontwerpen voor mobiel. Daar ontdek je ook hoe mobielvriendelijk je nu bent.

2. Visuele content wordt belangrijker dan ooit
Net als het groeiend mobielgebruik wordt ook visuele content belangrijk, want dat is wat klanten willen. De clicks bewijzen het. Als je komend jaar bij de top van contentmarketing wilt horen, moet je video’s, foto’s, grafieken en andere visuele content op de site en in je blogs gebruiken. En die dan liefst ook interactief maken.

3. Content wordt persoonlijker
Veel bloggers en website beheerders zeggen dat ze de meest positieve feedback van hun klanten krijgen wanneer ze content plaatsen die speciaal voor hen geschreven is. Wat dat betekent? Nou, bijvoorbeeld dat je je aandacht moet verleggen van algemene onderwerpen naar content die heel specifiek inspeelt op hun interesses en zorgen.
Als jouw content vaak bestaat uit het delen van content van andere bronnen, wordt het tijd dat je eens eigen content produceert. Wie weet gaat jouw content – met een beetje kennis en een paar tips voor virale content, dan zelf de wereld rond!
Hoe begin je met het personaliseren van je content? Als je weet waarnaar je klanten op zoek zijn als het om jouw producten of diensten gaat, ben je al halverwege. Het jij bijvoorbeeld een praktijk voor chiropractie, schrijf dan niet over gezondheid in het algemeen, maar over een gezonde ruggengraat en de manieren die jouw klanten kunnen helpen voor hun mobiliteit.
Coca-Cola is een groot merk dat hier erg zijn best voor doet. Wil je meer tips? Zoek dan wat voorbeelden op internet. Dat geeft een idee hoe je ‘eigen’ content ontwikkelt en waar je die laat op je site.

4. Collaborative marketing wordt populair
Niet elke branche leent zich voor collaborative marketing, maar als dat wel zo is, werkt het geweldig. Wat het is? We spreken van collaborative marketing als twee of meer aparte bedrijven samenwerken aan een marketingcampagne. Meestal gebeurt dit wanneer die twee bedrijven wel dezelfde doelgroep hebben, maar geen concurrenten zijn. Hoe werkt het? Collaborative content marketing vraagt – het woord zegt het al – samenwerking, coördinatie en communicatie tussen alle partijen. Je moet bedrijven vinden waarmee samenwerking zinvol is, ze overtuigen en dan samen content creëren op basis van dat partnerschap. Dat kan zo complex zijn als investeren in elkaars campagne, maar ook zo eenvoudig als in je blog elkaars producten weggeven.

5. Bedrijven gaan meer uitgeven aan contentmarketing
Toen contentmarketing nog in de kinderschoenen stond, was de enige reden voor bedrijven om er geld aan uit te geven dat je het voor bijna niets kon uitproberen. Dus bedrijven begonnen Facebook accounts aan te maken, ze werden actief op Twitter en ze begonnen te bloggen. Ze begonnen met email marketing campagnes en online nieuwsbrieven.En het werkte! Dus nu het concept zich bewezen heeft, gaan de budgetten omhoog.

6. Content wordt korter, clickable en interactief
Over de invloed van mobiel op contentmarketing hebben we het al gehad. Maar zelfs gebruikers van desk tops houden van clickable en interactieve content die zorgen dat ze niet door een muur van tekst moeten ploegen voordat ze hun informatie gevonden hebben. Onthoud:

  • Dezelfde elementen die mensen naar entertainment of social websites trekken, trekken ze ook naar bedrijfssites;
  • Met plaatjes, bullets en de mogelijkheid om door te klikken naar het volgende stuk content houd je de aandacht van lezers vast;
  • Je kunt tools als Survey Monkey gebruiken om klanten de gelegenheid te geven op een gebruikersvriendelijke manier feedback te geven.

7. Analyses worden hot – letterlijk!
Heat maps zijn visuele analysetools die je kunt gebruiken om te bepalen welke delen van je site ‘hot’ zijn. Anders gezegd: waar je klanten klikken en lezen, en wat ze links laten liggen.


 

Hoe werkt het?
Heat mapping zorgt voor een real time grid over je website heen, die je kunt zien. Terwijl de software het gedrag van je klanten op je site analyseert, verandert het grid van kleur. De populaire delen van je site worden donkerder, de delen die je klanten negeren blijven lichter.

Hoe doe je er je voordeel mee?
Als je heat mapping gebruikt, krijg je een live analyse van de manier waarop klanten je site echt gebruiken. Analyse-informatie zoals ‘hoeveel bezoekers heb je op een pagina’, of ‘welke links zijn het meest aangeklikt’ is waardevol, maar deze grafische weergave geeft je meer informatie.
Dit kun je op een heat map zien

  • Waar je klanten klikken – ook al zijn dat geen links.
  • Naar welke blogs je klanten langer kijken.
  • De ‘scroll-gewoontes’ van je bezoekers.
  • Welke koppen en subkoppen de meeste aandacht krijgen.
  • Op welke ads ze klikken en welke ze negeren.
  • Er is zelfs software die de muisbewegingen van je klanten op je site laat zien!

Bullas tot slot: 'Met deze informatie kun je de nodige aanpassingen maken om je site te optimaliseren. Zoals het brengen van een ander soort content, je koppen herschrijven, advertenties verplaatsen of pagina’s ombouwen en een doorklikmenu in plaats van oneindig scrollen.' (Bron: Andy Preisler op: The Content Council) .

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken