[Tips] Beheer je content in een halfuurtje per dag!
- Content
- 26 aug 2015 @ 08:14
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewCommunicatieMarketingBranded content
- 26 aug 2015 @ 08:14
- Connie Lohuis
Contentmarketing vraagt tijd, inspanning en toewijding. Maar je hebt elke dag te weinig tijd. Je kunt niet eens je hele to-do lijstje afwerken, laat staan dat je ook nog veel tijd aan contentmarketing kunt besteden. Dus geef je het maar op. Als je het niet voor de volle honderd procent kunt doen, dan maar niet, toch? Fout! Dat is de mening van content marketeer Aaron Agius. Op de site van Hubspot schrijft hij: ‘Natuurlijk zou het geweldig zijn als je elke dag uren kon besteden aan content marketing. Nog beter: als je geld had om een expert in te huren. Maar al heb je geen tijd of geld, je kunt evengoed indruk maken met je contentmarketing.’
Agius vervolgt: ‘Uiteindelijk komen de beste resultaten niet van nu en dan een krachtsinspanning. De meest succesvolle content marketeers doen elke dag een beetje. En dat telt op. Zelfs als je maar een halfuurtje per dag kunt besteden aan contentmarketing, kun je een betekenisvolle indruk maken. Ik ga je nu laten zien wat je in dat halfuurtje kunt doen. Dat lijkt niet veel, maar je zult verbaasd staan wat je met de juiste prioriteiten kunt bereiken.’
Schrijf blog posts
Totale tijd: 10 minuten
Tien minuten zijn misschien niet genoeg voor een hele post, maar zelfs als je er een klein beetje tijd aan besteedt, levert dat consistente, krachtige contentmarketing resultaten op. Agius: ‘Zo doet Buffer het ook – het is hun sleutel om veel kwaliteitscontent te produceren.
Als je weet hoeveel tijd het schrijven van een blogpost je kost, werk je terug om uit te vinden hoeveel tijd je daar per dag voor moet reserveren. Laten we zeggen dat ik ongeveer een uur doe over het maken van een blogpost van 600 woorden. Als ik daar dus elke dag 10 minuten voor uittrek, maak ik zo’n post in zes dagen. Verbazend hè, hoe dat optelt. ' Als professioneel marketeer schrijft Agius elke week een paar artikelen. ‘Als ik dat niet volgens een systeem doe, zou dat heel wat van mijn tijd vragen. Hieronder nog een voorbeeld hoe Buffer zo’n proces inricht.
Vier tips van Agius
'Oké: je hebt een lijst met alle dingen die je moet doen om een goede post te schrijven. En dan? Hier zijn mijn vier tips hoe je kwaliteitscontent snel produceert:
- Verbreek de verbinding. Sluit je facebook en zet je telefoon op stil. Je hebt hier maar een paar minuten per dag voor: laat je die paar minuten dus niet afleiden.
- Zet de wekker. Je kunt veel doen in tien minuten, vooral onder tijdsdruk. Een wekker helpt me gefocust te blijven en snel veel woorden te schrijven.
- Maak een outline. Vóór elke post, maak ik een opzet met alle koppen en tussenkoppen waar ik het over wil hebben. Zo kan ik de post in stukjes schrijven, en dat maakt het overzichtelijk.
- Niet stoppen om te redigeren. Je kunt je werk later altijd nog redigeren. Nu gaat het erom dat je je gedachten in één flow op papier krijgt. Verspil geen tijd aan het stellen van vragen aan jezelf of aan het herlezen op grammaticafoutjes.
Als je deze vier tips toepast, schiet je elke dag een flink stuk op in die paar minuten per dag.'
Werk je Social Media bij
Totale tijd: 5 minuten
Als je indruk wilt maken met je contentmarketing, moet je volgens Agius zorgen voor een sterke aanwezigheid op social media. Je moet dus je profielen bijhouden met dagelijkse, verbindende posts. Maar zoveel tijd vraagt dat niet.
Reageer op je volgers
Agius: ‘Als mensen hebben gereageerd of commentaar gegeven op jouw posts, of ze hebben gedeeld, neem dan een paar ogenblikken om je met ze te verbinden. Een antwoord is een kwestie van seconden. Je hoeft niet de diepte in: een beertje erkenning is soms genoeg. Zo’n klein gebaar betekent veel als je goede relaties met je doelgroep wilt opbouwen. Het moedigt ze aan om betrokken te blijven en te blijven delen.
Nu je je reacties hebt bijgewerkt is het tijd om je eigen berichtjes voor vandaag te schrijven. Gebruik een social media scheduling tool om ze over de dag te verdelen.
Jouw optimale frequentie hangt af van je branche en je doelgroep, maar als je een suggestie wilt waar te beginnen: zet er dan één op Facebook en vijf op Twitter. Als je hiermee begint, kun je kiezen uit een berg informatie en ervaringen uit je branche. En als je dit een tijdje gedaan hebt, heb je ook een voorraadje ‘eigen’ content. Meer dan genoeg voor effectieve posts.’
Duik in onderzoek
Totale tijd: 5 minuten
Schrijven van krachtige content begint met diepe kennis van het onderwerp en krachtig ondersteunend onderzoek. Agius: ‘Ik heb ontdekt dat je dat niveau makkelijker bereikt als je elke dag een beetje studeert. Je wilt niet weten hoe vaak ik een artikel in één adem heb geschreven omdat ik me een hoop onderzoek herinnerde van de dagen en weken ervoor. Hier: een paar tips om je onderzoekarsenaal op te zetten.
Bouw een RSS hub voor content
Om het meest profijt te hebben van deze vijf minuten, moet je een plek opzetten om je content vandaan te halen. RSS readers als Feedly doen dit volgens mij prima. Daarna moet je:
- Websites zoeken die je data-driven content leveren op regelmatige basis.
- Je via je RSS reader op hun blog abonneren.
- Elke ochtend hun content afromen.
Zo blijf je je concurrenten, de ontwikkelingen in je branche en spraakmakend onderzoek op jouw terrein voor. Ook relevante nieuwsbrieven uit je branche geven je een voorsprong in je onderzoek. Ik heb me geabonneerd op verschillende experts die interessant onderzoek, artikelen en content verzamelen.
Bewaar je onderzoek met Pocket
Niets kan tippen aan een ochtend waarop ik een geweldig artikel aantref dat ik wil lezen en waarnaar ik later wil verwijzen. Ik ben zo blij als een kind met Sinterklaas! Maar je wilt niet weten hoe vaak ik iets geweldigs heb gevonden en dat later ben kwijtgeraakt.
Daarom was ik zo blij dast ik een paar jaar geleden Pocket ontdekte. Een programma waarmee je de artikelen die je in je onderzoek tegenkwam kunt bookmarken en bewaren. Ben jij ook vergeetachtig, probeer dit dan eens (of een soortgelijke app als Evernote).’
Werk aan de verspreiding
Totale tijd: 10 minuten
Als contentmarketeer denk ik dat dit een van de belangrijkste aspecten is van je hele strategie. Je moet je woord verspreiden en een autoriteit worden in je branche. Dat bereik je voor een deel via een sterke aanwezigheid in social media. Maar het meeste heb ik gehad aan een een-op-een relatie met iemand. Daar kan niks tegenop.
Een paar tips om het verspreidingsproces gemakkelijker te maken:
- Maak gerichte Twitter lijstjes. Met Twitter lijstjes kun je Twittergebruikers segmenteren op willekeurig wat je kiest. Wil je relaties opbouwen met B2B marketing managers? Maak er een lijstje voor en retweet, @reply, en verbind je regelmatig met die gebruikers.
- Schrijf bloggers aan. Als je blogposts leest, zoek dan het email adres van die blogger. Schrijf hem aan, maak een compliment over zijn blog en zet de deur naar communicatie open. Dat leverde me een verrassend groot aantal kansen op – zelfs al wilde ik helemaal geen deal maken.
Weinig tijd om te besteden aan contentmarketing? Gebruik dit lijstje om het meeste profijt te hebben van die paar minuten per dag. Je zult geen bergen verzetten, maar je bouwt zeker aan momentum dat voor succes zorgt.’ Tot zo ver de tips van Agius! (Bron: Hubspot.com)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing