Het Rode Kruis geeft EHBO-voorlichting met app

Het Rode Kruis geeft EHBO-voorlichting met app
  • Content
  • 26 aug 2015 @ 09:14
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingMobileAppsKlantenserviceCommunicatieInterviewContent

Hoe kun je mensen in een noodsituatie zo effectief mogelijk bereiken en helpen? Het Rode Kruis ontwikkelde hiervoor een EHBO-app, waarmee de Nederlandse burger van relevante en contextafhankelijke informatie c.q. content wordt voorzien. Een belangrijk element hierin is het mobile marketing platform Notificare, waarmee locatie-gebaseerde en persoonlijke push-notificaties verstuurd kunnen worden. Het Rode Kruis realiseerde hiermee een unieke vorm van één-op-één interactie met zijn achterban. Notificare kwam het Rode Kruis tegemoet in de financiering.

Het Rode Kruis is een internationale noodhulporganisatie, die door veel mensen vooral wordt geassocieerd met hulp bij rampen en conflicten. Minder bekend is dat EHBO-opleidingen en voorlichting ook speerpunten zijn van de organisatie. In Nederland heeft slechts 3,2 procent van de mensen een geldig EHBO-diploma. En dit moeten er meer worden. Simone van Oosten is marketeer bij het Rode Kruis en vertelt over het belang van EHBO: ‘Mensen zijn voor wat betreft de zorg aan hun naasten steeds vaker op zichzelf aangewezen. Daar tegenover staat de beperkte EHBO-kennis van de Nederlander. We zitten op het niveau van Azerbeidzjan.’

EHBO-kennis
Om de EHBO-kennis van de burger te vergroten, is onder meer een EHBO-app ontwikkeld. Deze app ondersteunt burgers in gevallen van nood met onder meer gesproken instructies. ‘Mensen hebben hun smartphone altijd bij zich. Het is daarom het ideale middel om hulp te bieden in noodsituaties. Burgers kunnen hem op straat of thuis gebruiken’, aldus Van Oosten.'

Gericht mensen bereiken
De app is inmiddels 1,4 miljoen keer gedownload en wordt per maand 120.000 keer geraadpleegd. Bij de installatie wordt gebruikers gevraagd of zij de nieuwsbrief en push-notificaties willen ontvangen. Ruim 125.000 mensen antwoordden ‘ja’ op de eerste vraag, op de tweede maar liefst 330.000. Dit zijn waardevolle statistieken, ook al maakte het Rode Kruis niet direct van beide communicatiekanalen gebruik. Van Oosten: ‘Push-notificaties waren aanvankelijk bijzaak, maar al snel ontstond het besef dat we hier meer uit konden halen. Voor het Rode Kruis zijn ze een perfect middel om 330.000 mensen direct aan te spreken.’

Samenwerking Notificare
Van Oosten: ‘Onze eerste idee was om informatie te verzenden op basis van locatie, bijvoorbeeld bij rampen. Stel dat er een explosie plaatsvindt ergens in Limburg, dan kun je met één push-bericht heel veel app-gebruikers in het gebied bereiken. We zochten een partij die ons kon helpen bij het verwezenlijken van dit idee. Na een aantal aanbieders gesproken te hebben, werd al snel duidelijk dat Notificare precies biedt wat wij zochten.’ Notificare is een mobile marketing platform waarmee bedrijven hun mobiele apps kunnen verrijken met interactieve contextuele berichten. Dit maakt persoonlijke en locatiegebaseerde interactie met gebruikers mogelijk. Het Rode Kruis werkt sinds mei 2013 met Notificare en integreerde de tool in de bestaande app. ‘Notificare voldeed standaard aan alle wensen die we hadden’, zegt Van Oosten. ‘Het werk zat voornamelijk in het koppelen van Notificare aan onze app. Notificare en onze app-bouwer hebben dit samen met elkaar in korte tijd voor elkaar gekregen.’

Verspreiden content
Het Rode Kruis verzendt momenteel zo’n vijf push-notificaties per jaar, met verschillende doelen. Volgens Van Oosten moet de boodschap altijd relevant zijn, omdat mensen de berichten anders als vervelend gaan ervaren en zich afmelden. De resultaten zijn goed. Van Oosten geeft een voorbeeld waarbij geofencing is gebruikt: ‘Vorig jaar voerden we campagne over eerste hulp aan baby’s en kinderen. Ik heb toen speciaal in Amsterdam een push-bericht uitgestuurd over een workshop die in de regio gegeven werd. En met succes. Het resulteerde in 4.000 bezoeken aan onze website van mensen die vanuit het bericht hebben doorgeklikt. In twee dagen tijd kregen we 60 aanmeldingen voor de workshop. Dit zijn grote aantallen, die we normaal alleen zien bij grote promotieacties.’ Notificare bleek ook effectief bij het uitsturen van een enquête aan de app-gebruikers, met vragen over de app zelf. ‘Door de enquête met een push-bericht te verspreiden, bereik je gebruikers direct en besluiten ze veel eerder om mee te doen. De eerste keer dat we dit deden, stuurden we 120.000 mensen een push-bericht, waarvan 10.000 de enquête hebben ingevuld. Dat is enorm.’

Tegemoetkoming in financiering
Van Oosten is dan ook tevreden over de samenwerking. ‘Er zit veel technische kennis bij Notificare en ze denken proactief mee. En last but not least: Notificare is ons in de financiering tegemoet gekomen. Dat is heel prettig voor een non-profitorganisatie als het Rode Kruis.’Het Notificare-platform is eenvoudig te gebruiken door Van Oosten en haar collega’s: ‘Het dashboard is eenvoudig in het gebruik. Ook kun je berichten testen, om bijvoorbeeld een campagne te optimaliseren. Het is mooi dat je direct het resultaat van een push-bericht ziet en inzicht krijgt in het gebruik van een app.’

Dichtbij en persoonlijk
Het Rode Kruis heeft de komende tijd verschillende notificaties gepland. ‘De eerstvolgende push sturen we uit in het kader van de actie ‘Ready2Help’. Ons doel is om burgerhulpverleners te werven die bij een ramp kunnen bijspringen. Daarna volgt er nog één waarin we mensen oproepen om AED’s (Automatische Externe Defibrillator, red.) bij ons aan te melden. Daarvan proberen we de aantallen die in kaart zijn gebracht door Radboud UMC flink omhoog te krijgen. En in september is het Wereld Eerste Hulp Dag. Ik verwacht dat we in dit kader weer Notificare gaan inzetten. Ditmaal om bewustwording te creëren en mensen te stimuleren om hun kennis over eerste hulp bij te spijkeren.’

Directe interactie
Het Rode Kruis heeft nog genoeg plannen met de app in combinatie met Notificare. ‘Het gebruik van push-berichten bij rampen blijft voor ons interessant. Het aantal evenementen stijgt enorm, en heftig weer komt ook steeds vaker voor.’ De met Notificare bereikte resultaten geven voldoende vertrouwen om het versturen van contextuele mobiele berichten te blijven gebruiken. Van Oosten: ‘Notificare hebben we directe interactie met onze achterban gerealiseerd. Met dit platform kunnen we hen één-op-één bereiken. Daar kun je met slechts een website, nieuwsbrief of app niet tegenop. Met een bericht op de smartphone kun je mensen heel persoonlijk benaderen. En de app-gebruikers willen dit ook. Ik denk dat het aantal mensen dat de notificaties accepteert de komende jaren alleen maar zal groeien.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken