[5 Tips] Hoe je content speels en leuk maakt
- Content
- 5 okt 2015 @ 09:04
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - TrendsOnderzoekVideoStorytelling
- 5 okt 2015 @ 09:04
- Connie Lohuis
‘Als storyteller en improvisator krijg ik veel vragen over humor: ‘Kathy, hoe kunnen we meer humor brengen in onze social media en marketing video’s? We zijn leuk, en we willen dat mensen dat zien! We proberen video te maken, maar het wil maar niet leuk worden. Help!’ Dat gebeurt ons allemaal wel eens een keer. Het korte antwoord? Als je over goeie schrijvers en improvisators beschikt, ga dan voor grappen, parodieën, zelfs satire. Weet dat satire, in tegenstelling tot parodieën vragen om commentaar op social media, en dat is een beetje pittiger dan zoeken naar luchtigheid. Als je het goed uitvoert kan het werken. Aan het woord is Kathy Klotz-Guest, marketing consultant, speaker en storyteller bij Keeping it Human.
Klotz-Guest denkt dat er meer en makkelijker manieren zijn om mee te beginnen. Dat brengt haar bij het lange antwoord: ‘Er zijn heel veel makkelijke manieren om pret te maken en een beetje luchtigheid aan te brengen zonder dat je veel tijd kwijt bent aan schrijven, pre- en postproductie. Als je het geld hebt voor de productie en de tijd voor het schrijven van betere verhalen, doe dat dan: de productie van een goed verhaal en humor zijn in video altijd de moeite waard.
Soms heb je niet de tijd - en ook geen geld - voor een super storyboard, het script, de shooting, en het editen. Het goede nieuws? Dat hoeft niet. Begin klein, maak plezier, kijk wat werkt en maak dan meer van het werk waar je doelgroep op aanslaat. Hier zijn een paar manieren om snel en makkelijk te leren hoe je video’s kunt verluchtigen.’ Klotz-Guest geeft onderstaand vijf tips hoe te beginnen met het aantrekkelijker maken van content.
Tip 1: Zorg voor spontaneïteit en speelsheid
Het schrijven van komedie (en vooral: van grappen) is een kunst en humor is het resultaat. Maar speelsheid en plezier zijn manieren van zijn. Iedereen kan speels zijn. Belangrijk is dat je plezier hebt en wilt improviseren. Als je merkt dat je plezier maakt in je werk, zet dan de camera uit. Vraag iemand anders om die momenten vast te leggen, zodat je er niet zelf over hoeft na te denken. Spreek vooraf af dat de verhalenvertellers van je bedrijf nu en dan hun camera’s mogen trekken. Iedereen moet ook vooraf weten wanneer dat niet de bedoeling is. Bij een bedrijf ging een vrouw uit haar dak en begon te dansen toen ze een lekker vanillekoekje at, en iemand anders legde het vast. Ze vond het prima. Het was een vrolijk kantoormoment dat niets met het werk te maken had, maar alles met menselijkheid en verbinding met de doelgroep. Deze vrouw hield ook van vanille-lattes bij een bepaalde koffiebar, dus ik zei haar dat ze dat geluk moest vastleggen of dat iemand anders moest laten doen. In een andere video die ik voor mijn bedrijf maakte las ik zogenaamd brieven voor van mensen die vragen hadden. Er stond helemaal niks in die brieven – ik improviseerde alles!
Maar ik weet bij elke video wel van tevoren welk punt ik wil maken. Denk in bullets, niet in een script dat je van buiten moet leren. Improviseer. Ga buiten het script. Scripts werken voor langere video’s, maar bij korte video’s bemoeilijken ze de speelsheid en spontaniteit.
Tip 2: Ga voor de waarheid
Probeer niet grappig te zijn, wees echt. De waarheid is vaak grappig. Als je groep het goed vindt, leg dan de grappige (niet-confidentiële) momenten vast uit bij voorbeeld een brainstorm. Mensen zeggen en doen de hele tijd leuke dingen, vooral als ze dat niet proberen. Vraag aan je kind wat hij of zij denkt dat je doet. Ik verzamelde een groep kinderen (niet in een storyboard – daar kunnen kinderen niet veel mee) en praatte met ze waarom volwassenen dingen zo slecht kunnen uitleggen. Kinderen zeggen echt de leukste dingen. Geweldig: geen script, geen planning. Bereid je voor op het onverwachte. In dit geval zei een kind ‘blablabla’ en de andere kinderen deden het na. Ik ging ervoor!
Tip 3: Vergeet kantoortaal – voer een menselijk gesprek
Heb je mensen al eens zien verstijven als een hertje in de koplampen als de cameralichten aan gaan? Ineens praten ze als die super serieuze zakenman naast wie je niet wilt zitten in de bar! Praat zoals je normaal ook zou doen. Als je van jezelf weet dat je makkelijk in managementtaal vervalt, laat iemand anders je dan interviewen over je passie en je antwoorden opnemen (knip er later de vragen maar uit). Dan gaan je ogen stralen: je innerlijke zelf wint het van je innerlijke robot.
Dat is wat je wilt zien: hoe mensen praten als ze gedreven zijn. Je hoeft het niet alleen te doen. Ga met iemand zitten praten over iets dat niets met het werk te maken heeft. Gewoon iets dat zij of jij leuk vinden – en wanneer je dan het verhalenvertellersvuur voelt aangaan, zet dan de camera aan.
Mensen zijn op hun leukst als ze dan niet teveel proberen – als ze gewoon antwoord geven. Een feestje heeft vaak een aanjager. Iets of iemand die er leven in brengt. Het is helemaal prima om de omstandigheden te creëren die mensen op laten lichten.
Tip 4: Contrasten en overdrijving zijn leuk
Als je leuke sketches wilt schrijven, probeer dan eens een paar ‘vis uit het water’ scenes, waar iemand zich niet lekker voelt bij de omgeving met verwarring als resultaat. Vind je het eng? Geen probleem: je kunt ook met weinig geld ditzelfde komische contrast – of overdrijving - bereiken.
Neem je dochter een dag mee naar kantoor. Zet ze even achter de telefoon bij de receptie en kijk wat er gebeurt. Of, met een moderner tintje: neem je echtgeno(o)t(e) een dag mee naar het werk. En laat ze een toneelstukje opvoeren. We hebben voor een klant eens millennial klanten een directievergadering laten spelen – en dat opgenomen.
Overdrijf een situatie: daar heb je je komedie. In het voorbeeld waar iemand op kantoor dat vrolijke dansje van die vrouw opnam, was het hysterisch om te zien hoe vrolijk ze werd van zo’n simpel koekje. De onverwachte, onvoorziene over-de-top reactie op zoiets simpels is hilarisch, grappig en aanstekelijk.
Tip 5: Rollen omdraaien zet verwachtingen op zijn kop
Zo’n ‘Neem je echtgenoot naar het werk dag’ draait de rollen behoorlijk om. Laat kinderen proberen uit te leggen wat je doet of laat ze managementtaal gebruiken. Ik gaf een kind in een video-tje één zorgvuldig gescript zinnetje en verder niks. Kinderen hebben niet veel nodig om leuk te zijn. De lol zit in het omdraaien van de verwachtingen. Laat de baas een uurtje secretaresse zijn en neem dat op. Laat de secretaresse een uurtje de baas spelen en kijk wat voor beslissingen ze zou nemen. Omarm het onverwachte. Humor kan je marketing en social media veel kracht geven. Ik ben een groot fan van komische content. Ja, en soms kan het ook wel eens eng zijn. Denk er niet teveel over na. Probeer niet meteen uit alle macht grappig te zijn, maar begin eerst eens met een experimentele, geïmproviseerde en speelse aanpak. Je krijgt fantastische content en je leert snel, met minder risico en minder kosten wat werkt. Begin gewoon ergens en maak plezier! Lichten, camera… en gooi weg dat script!’ Tot zover de tips van Katy Klotz-Guest, die eerder op deze site verschenen. Meer informatie over het het contentbureau ‘Keeping it Human’ van Klotz-Guest staat op deze site.
Dit artikel verscheen eerder op de site van convince & convert. Meer over Katy Klotz-Guest staat op deze site.
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing