[Familiebedrijf] Media Info Groep
- Content
- 7 okt 2015 @ 15:30
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- PrintDigitaal
- 7 okt 2015 @ 15:30
- Redactie MarketingTribune
De Media Info Groep bestaat 100 jaar en begon in 1915 als persbureau Vaz Dias voor onder andere het Rode Kruis en Gemeente Amsterdam. In de loop der jaren is er nogal wat veranderd binnen het bedrijf. ‘Wij focussen op kwaliteit en service. Daarmee maken we het onderscheid.’
Directeur Mark Reisz is de tweede generatie in het bedrijf. ‘Mijn moeder is in 1979 een knipselinformatiedienst gestart. Begin deze eeuw hebben we een aantal andere knipseldiensten overgenomen en het geheel samengesmolten tot de Media Info Groep. We zijn nu een informatiedienst met 130 medewerkers die dagelijks alle media monitoren. Tussen 1979 en nu is er heel wat gebeurd in het medialandschap en daardoor ook binnen het bedrijf. ‘De basis van ons werk is nog steeds het leveren van knipsels. Dat doen we niet meer alleen uit kranten en tijdschriften, maar we monitoren nu ook radio en televisie, scannen het internet en analyseren social media.’
Duiding geven
Het productieproces is heel anders dan vroeger, legt Reisz uit. ‘Toen mijn moeder begon rolden de kranten van de drukpers, werden bezorgd door de krantenjongen en dan gingen wij aan de slag met de schaar. In de jaren ’90 van de vorige eeuw begonnen we met het scannen van kranten. Tegenwoordig krijgen we dagbladen digitaal direct van de uitgever aangeleverd. Ze komen al midden in de nacht bij ons binnen. Die bestanden worden in Indonesië digitaal geknipt. Dat doen we daar omdat we anders een nachtdienst zouden moeten opzetten. Op deze manier kunnen we informatie al vroeg in de ochtend bij onze klanten hebben.’
Een dienst die Media Info Groep heeft toegevoegd is het maken van analyses. ‘Dat doen we zowel kwantitatief, het aantal artikelen over een bepaald onderwerp, als kwalitatief. We geven duiding aan de verschenen berichtgeving. Positief of negatief.
De behoefte van onze klanten is ook veranderd. Vroeger knipten we alles uit en verstuurden dozen vol knipsels. Nu hebben onze klanten vaak behoefte aan beknopte informatie, het liefst één of twee A4’tjes. Wat is er over ons geschreven? Is het positief of negatief? Wat zijn de belangrijkste punten? Wat is de mediawaarde van de artikelen? Omdat mensen dat nou eenmaal veel beter kunnen dan computers hebben we negen academisch geschoolde media-analisten in dienst die de analyses voor onze klanten uitvoeren.’
De klantenkring van Media Info Groep is heel divers. ‘We hebben 4.000 klanten’, zegt Reisz. ‘Natuurlijk werken we voor pr-bureaus en communicatieafdelingen, maar ook voor ziekenhuizen, politieke partijen, grote en kleine bedrijven. Eigenlijk is iedereen die wel eens in de media komt een potentiële klant van ons en gelukkig zijn er veel ook daadwerkelijk klant.’
Kleinschaligheid
Wij hebben altijd geconcurreerd op kwaliteit. Vroeger was het lastig bijhouden voor klanten wat er in de media verscheen. Dan werkten er altijd twee mensen op een opdracht zodat ze elkaar ook konden helpen en corrigeren. Door die investering in kwaliteit hebben we de slag gewonnen. Andere knipseldiensten zijn verdwenen. Onze concurrentie bestaat nu vooral uit Google News, Blendle, die verschillende zoekmogelijkheden heeft en krantenbank LexisNexis. Veel bedrijven werken ook gewoon met een medewerker die het internet afspeurt. We proberen ons te onderscheiden door ons te richten op kwaliteit. Wij bieden onze klanten een goed product.’
Reisz werkt zelf al vanaf de start, in 1979, mee in de familieonderneming. ‘Ik zat nog op school, maar hielp vaak mee. Na mijn studie, begin jaren negentig, ben ik serieus in het bedrijf begonnen. Eigenlijk had ik heel andere ambities, maar net in die periode begon de automatisering. Dat vond ik wel interessant. Het leuke aan een familiebedrijf is de kleinschaligheid. Ik werk gedreven door passie en er zitten geen aandeelhouders in mijn nek te hijgen die rendement eisen. Ik kan doen wat ik leuk vind en ook projecten uitvoeren die niet direct iets opleveren.
Natuurlijk zijn er ook nadelen. Als er meerdere familieleden tegelijk in het bedrijf werken kan dat best wel eens botsen. Dat heb ik zelf ervaren toen ik samen met mijn moeder in het bedrijf werkte. Een ander lastig punt is dat er niks aan de hand is als het goed gaat met het bedrijf, maar in minder goede tijden gaat het ook minder goed met de familie.’
Versnellen
‘Het zou natuurlijk leuk zijn als het bedrijf in de familie blijft. Ik heb twee kinderen, over een jaar of tien ga ik eens rustig kijken of zij iets willen met het bedrijf. Maar ik denk zelf nog zeker twintig jaar mee te kunnen hier. Voorlopig genoeg te doen. De ontwikkelingen gaan heel snel. Een vrij nieuwe dienst die we leveren is het scannen van social media. Dat doen we samen met Tracebuzz, een jong bedrijf uit Almere. We kijken wat er op Twitter, Facebook en Instagram verschijnt over een bepaald onderwerp naar aanleiding van een zoekopdracht. We zijn ook bezig met het uitbouwen en versnellen van onze mogelijkheden om RTV te monitoren. Ook met de knipsels en het duiden van artikelen proberen we nog een slag te maken. We zijn steeds bezig onze processen sneller en beter te maken.’
Dit artikel stond in MarketingTribune 16, verschijningsdatum 22 september 2015, en werd geschreven door Arwen Kleyngeld.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing