[Interview] Grand Prix genomineerde Robbert Zantinge van ZB

[Interview] Grand Prix genomineerde Robbert Zantinge van ZB
  • Content
  • 27 okt 2015 @ 07:53
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewCommunicatieMarketingGrand Prix Content Marketing

Robbert Zantinge van ZB Communicatie & Media is naar eigen zeggen degene die het ijs breekt en de slingers ophangt. ‘Maar ook die gozer die in een gezelschap nooit z’n mond kan houden. ‘Net’ de 40 gepasseerd en een stuiterbal die behept is met een lichte vorm van ADHD. En toch al 25 jaar hetzelfde meisje en 24 jaar dezelfde baas.’ Recent kreeg zijn bureau zeven Grand Prix Content Marketing nominaties. Zantinge lachend: ‘Niet gek hè voor een bureau uit Ede?’

Vertel eens wat over je bureau!
‘ZB is een allround bureau voor communicatie en media. Opgericht vanuit de Utrechtse collegebanken in 1991. Ik ben begonnen als een soort koppelbaas door mede-studenten in te zetten voor klussen die ik aannam. Eigenlijk doe ik dat nog steeds. Zet dat maar boven het artikel: ‘Eigenlijk is hij nog steeds een soort koppelbaas’, haha. We zijn met zestien man, of zeg maar vrouw. Veel vrouwen hè, in het vak. Ken je nog een leuke kerel trouwens? We zoeken weer mensen.’

Wat is het laatste nieuws?
‘Haha, zeven Grand Prix Content Marketing nominaties voor dat bureau uit Ede. Ja, dat is wel nieuws he? We kregen ze onder andere voor Dirk, BPD (voorheen Bouwfonds – CL) en T-Mobile. Kijk maar op onze site, daar staan ze allemaal. Op 19 november tijdens de awards-uitreiking weten we meer.’

Waarom is Ede een goede vestigingsplaats voor jullie?
‘Ach joh, weet je wat het is, de liefde bracht me hier. Het had ook Steenwijk of San Francisco kunnen zijn. En Ede is top. Lekker centraal. We hebben grote klanten in Den Haag, Amsterdam, Nijmegen en Den Bosch. Zeg jij maar waar ik me moet vestigen.’

Nee, dat ga ik niet zeggen. Ik ben Amsterdammer. Waar zijn jullie goed in?
‘Het kan ons niet moeilijk genoeg zijn. Als je nou kijkt waar wij de laatste jaren awards voor winnen; dat waren stuk voor stuk communicatieoplossingen voor lastig bereikbare doelgroepen. Voor Pensioenfonds Zorg en Welzijn bereiken we “onbereikbare” CEO’s met hoogwaardige gastcolleges in combinatie met een magazine. Voor T-Mobile maken we een online platform waarop inspiratie, kennisdelen en samenwerken hand in hand gaan. Voor supermarktketen Dirk van den Broek maken we een programma waarin we Gaming, Training en Social combineren. Met die eerste twee cases wonnen we vorig jaar een Grand Prix. De Dirk-case is dit jaar een van onze zeven genomineerde cases. Bij Dirk is een heel actieve community aan het ontstaan, terwijl driekwart van de medewerkers parttime werkt. Dat zijn vaak de klussen waarvoor ZB wordt gevraagd. Slimme oplossingen bedenken waardoor je wél contact krijgt met doelgroepen en de gewenste resultaten boekt. Dat is ons vak.’

Richten jullie je nog op specifieke branches?
‘Nee, gelukkig niet. Bij alle opdrachtgevers zitten we wel echt op de inhoud. We zitten bij SNS Bank in Utrecht, bij de gebiedsontwikkelaars van BPD in Hoevelaken en bij Radboudumc in Nijmegen. Die afwisseling is heerlijk en ervaren we als een rijkdom. We spiegelen heel vaak onze ervaringen bij opdrachtgevers, brengen ze ook met elkaar in contact. Bijvoorbeeld door de ene opdrachtgever letterlijk een kijkje te laten nemen achter de schermen van het social intranet van een andere opdrachtgever. Dat is voor iedereen heel inspirerend.’

Welke trends signaleer je in marketing en communicatie?
‘Ik zie twee ontwikkelingen die interessant zijn. Ik zie sterk conversie gedreven merken en dat is logisch in dit tijdsgewricht. Ik zie ook dat directeuren communicatie daardoor steeds sneller resultaten moeten boeken. Dat zet druk op de samenwerking met bureaus. Druk is niet erg, maar er is soms weinig tijd om nieuwe initiatieven te laten groeien. En af en toe moeten dingen gewoon rijpen. Een andere trend die ik waarneem is dat onze opdrachtgevers steeds integraler werken. Bij Dirk zitten we met mensen van HR, commercie en marketing aan tafel. We bedachten een programma met onderdelen als gaming, training en social media. Met een team vanuit verschillende afdelingen komt het ook echt van de grond.’

Door wie laat jij je inspireren?
‘Ik ben een spons. Ik lees en zie veel. Ik kijk naar alle collega-bureaus, in binnen- en buitenland. En als ik een interessant blog lees van iemand check ik altijd zijn of haar umfeld. Ik volg relatief veel denkers uit andere vakgebieden. Architecten, ondernemers, filosofen, economen, kunstenaars. Van hen leer je net zoveel als van vakgenoten.’

Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit over pakweg 5 jaar?
‘Dan vier ik met ZB het dertigjarig jubileum in de business of heeft een aantal jonge talenten hier het roer overgenomen. Op welke van de twee opties ik hoop? Op de laatste, haha!’

Heb je nog learnings voor de lezers?
‘Koester elke dag dat je in het allermooiste vakgebied werkt.’

Is de crisis echt voorbij wat jou betreft?
‘In Syrië niet.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken