Online uitgever wordt contentbureau Qontent Matters

Online uitgever wordt contentbureau Qontent Matters
  • Content
  • 12 okt 2015 @ 08:53
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewContentMarketing

Online uitgever All About Network gaat verder als contentbureau Qontent Matters en trekt daarnaast Robin van Polen aan om de groei van het bureau te versnellen. Het zeskoppig team van Qontent Matters is gespecialiseerd in het bedenken, creëren en verspreiden van content met impact voor bedrijven binnen de consumentenelektronicasector. All About Network is indertijd opgericht door Danijel Dercksen. 'De oude naam straalde te veel uit dat we nog een online uitgever waren, terwijl onze core business verschoven was online exploitatie naar creatie en strategie voor bedrijven. We wilden dat onze core activiteiten uit de naam af te leiden waren. Vandaar de verandering!'Tijd voor een interview met Dercksen.

Wat is jouw achtergrond?
‘Ons contentbureau heeft drie pijlers; strategie, creatie en verspreiding. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de creatie en verspreiding. Deze ervaring heb ik opgedaan toen ik online uitgever was bij All About Network. Zeven jaar lang heb ik de platformen All About Phones en All About Media opgebouwd. Om de nieuwe koers van het Amsterdams contentbureau verder uit te werken, hebben we Robin van Polen aangetrokken als strategy director. Robin komt uit de marketingwereld en wordt verantwoordelijk voor de strategie en de groei. Hij heeft hiervoor als online marketing manager gewerkt voor Simyo, Online.nl en CanalDigitaal.’

Welke ontwikkelingen zien jullie in het vakgebied?
‘We zien dat bedrijven steeds meer hun focus verleggen naar non-paid kanalen en dat met name verwijzend, organisch en sociaal verkeer steeds belangrijker wordt. Bedrijven investeren daarom steeds meer in owned platformen zoals blogs, fora en sociale kanalen. Dankzij deze verschuiving krijgt strategie, creatie en verspreiding van relevante en activerende content een steeds belangrijkere rol. Bovendien willen bedrijven hun klanten meer én langer aan zich binden. Dit doen ze met eigen content waarin ze een begrijpelijk verhaal willen overbrengen dat mensen motiveert en activeert.’

Hoe is het werk bij jullie bureau verdeeld?
‘Bij ons werken in totaal zes personen en we zijn hard op zoek naar nieuwe personen. Momenteel zitten er drie mensen in ons creatieteam en hier zullen we er snel twee aan toe voegen. We hebben daarnaast één project manager, die alles in goede banen leidt.’

Hebben jullie al een case waar jullie trots op zijn?
‘Afgelopen week heeft onze opdrachtgever Simyo haar nieuwe toestelshop live gezet. Voor dit project zijn wij verantwoordelijk geweest voor de strategie, de volledige contentcreatie en de PR verspreiding onder media. Dit project is helemaal in lijn met onze visie; merken en producten moeten voor iedereen begrijpelijk zijn. We hebben er samen met Simyo voor gekozen om niet 30 telefoons, maar nog maar 3 telefoons in de shop aan te bieden waardoor het voor de eindgebruiker overzichtelijk wordt. De telefoons zijn opgedeeld in drie duidelijke segmenten; voordelig, compleet en uitgebreid. De producten zijn door ons voorzien van rijke content zodat de consument zelf een wel overwogen keuze kan maken.’

Wat zijn de learnings voor lezers; wat moet je juist wel en niet doen?
‘Voor elk contentbureau is het belangrijk om duidelijk af te bakenen over welk onderwerp je content creëert. Wij creëren bijvoorbeeld alleen content met betrekking tot consumentenelektronica, omdat we daar alle ins en outs van weten. Er zijn contentbureaus die zeggen over alles content te kunnen creëren, maar als kenner van je vakgebied kun jij áltijd beter presteren dan deze bureaus. Baken je vakgebied af op basis van het platform dat je hebt. Hieraan ontleen je je autoriteit, wat zeker helpt bij het vinden van nieuwe opdrachtgevers.
Wij raden dus af om als contentbureau over alles content te willen creëren. Hierdoor mis je focus, inhoud en diepgang die nodig is om de eindgebruikers te activeren en te motiveren voor het merk waarvoor je werkt.’

Door wie laten jullie je inspireren?
‘Zelf ben ik net aan de biografie begonnen van Elon Musk. Ik vind dit een geweldenaar omdat hij van PayPal naar Tesla, naar Solar City naar mensen op de maan zetten is gegaan. Voor mij is hij bijzonder inspirerend; hij heeft een brede focus en gaat systematisch te werk en heeft bovenal een duidelijke visie voor de mensheid. Wat dichter bij huis vind ik de dames en heren van bureau Kokoro inspirerend werk leveren. Zij willen harten van merken verbinden met de harten van mensen, oftewel, een emotionele verbinding maken. Daarnaast vinden we dat qua productie Superhero Cheesecake erg mooie online concepten oplevert.’

Waar staan jullie over 5 jaar?
Ons doel is om over vijf jaar het grootste contentbureau van Europa te worden voor de consumentenelektronica sector. Een eerste stap voor dit doel ligt al binnen handbereik omdat we met een partij in gesprek zijn die actief is in Duitsland, Frankrijk, Engeland en België. Daarnaast hopen we volgend jaar onze eerste award voor contentcreatie in de wacht te slepen.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken