Hoe verdriet leidt tot vrolijk deelbare content

Hoe verdriet leidt tot  vrolijk deelbare content
  • Content
  • 25 nov 2015 @ 09:09
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • ContentStorytellingBloggen

‘Ben jij content marketeer maar heb je Inside out nog niet gezien? Schande!! Inside out gaat over de vijf basisemoties – vreugde, verdriet, woede, angst en afkeer – en hoe die de geest van een 11 jarig meisje proberen te beheersen. En als je nu denkt dat dit niets van doen heeft met contentmarketing in het algemeen en content creatie in het bijzonder, dan heb ik slecht nieuws voor je: je hebt het mis’, aldus Lesley Vos, content creator en blogger bij Marketing Insider Group.

‘Content creatie is een emotioneel proces. Die kleine ‘schepseltjes’ in je hoofd helpen je om ideeën te krijgen en manieren om die ideeën om te zetten in een deel van je contentmarketing strategie. Het gaat niet over een writer’s block: het gaat over emoties. Gek, hè: dit avontuur in de diepten van de menselijke geest leert ons alles over een geheim wapen dat elke maker van content gebruikt om content te maken die aankomt’, zegt Vos. ‘ En dat is niet een aantal gepubliceerde gastblogs en ook geen marketing strategieën om de conversie te vergroten. Dat zijn maar instrumenten. De drijvende kracht is hier emotie. Zonder emotie geen goede content, en het meest verrassende is… dat verdriet de belangrijkste is als het om content creatie gaat. Zullen we eens kijken waarom?’

Verdriet zorgt voor empathie
Marketeers gebruiken verdriet vaak om klanten te beïnvloeden, want verdriet zorgt voor medeleven. Vos: ‘We willen helpen, geven, enzovoort. We kennen allemaal voorbeelden van reclame waar verdriet de belangrijkste emotie was die zorgde dat mensen doen wat de marketeer van ze wilde.
Waarom is dat? Als we verdrietig zijn produceren onze hersenen cortisol en oxytocine, hormonen van spanning en empathie; hoe meer oxytocine in ons systeem, hoe meer we medeleven en vertrouwen. Als we moeten geven aan een goed doel of iets moeten kopen om anderen te helpen, is het voldoende als marketeers appelleren aan iets treurigs.

Wat dit betekent? Door het schrijven van deerniswekkende teksten kun je als content maker je doelgroep beïnvloeden en ze na lezen iets laten doen. Alles goed en wel, maar hoe helpt verdriet marketeers dan overtuigende content ter creëren en waarom juist verdriet?’

Verdriet versterkt andere emoties
Vos vervolgt: ’Voel je je goed, voel je je gek of verdrietig, wees nooit bang: het zit allemaal in je hoofd. Na drie jaar gastbloggen kan ik zeggen dat verdriet mijn beste vriend was. Verdriet steunde me als top blogs mijn inzendingen niet wilden hebben, het huilde mee als uitgevers mijn taalgebruik waardeloos vonden, het leefde mee met mijn teleurstelling als webmasters mijn e-mails niet beantwoordden.

Maar verdriet hielp me ook om vijf lessen te leren die elke content maker zou moeten onthouden.

  • Niemand heeft jouw 500-woordenstukjes nodig;
  • Er is een groot verschil tussen content en overtuigende content;
  • Woordgrapjes gaan vervelen;
  • De wolkenkrabber techniek (zoek content waarnaar mensen willen verwijzen, verbeter die en stuur hem naar de juiste mensen) werkt;
  • Gastblogs zouden over meer moeten gaan dan platweg links bouwen.

Verdriet zorgde dat ik vocht voor mijn content en niet bij de pakken neerzat als mijn content ideeën en stukjes werden geweigerd. Verdriet was (en is) mijn stimulans om mijn schrijverskwaliteiten te verbeteren en betere content te maken om een grotere doelgroep te omarmen.
Hoe dat werkt? De truc is dat verdriet de sleutel is om andere emoties te versterken: het veroorzaakt angst, angst veroorzaakt woede (soms ook afkeer) en woede zet content makers aan tot actie. Ze gaan denken over betere koppen, belangrijke elementen toevoegen om meer klikken te krijgen, verschillende trucjes gebruiken om lezers te boeien, leren van contentmarketing experts, en zorgen voor datagestuurde posts.’

Angst
Als een content schrijver overmand is door verdriet komt zijn geheime angst boven: faalangst. Vos legt uit: ‘Dat coole blog heeft jouw post nog niet vrijgegeven voor publicatie, toch? En je gaat twijfelen of jouw schrijfsels goed genoeg zijn, of ze het waard zijn om met lezers te delen, of je het bij andere uitgevers moet proberen enzovoort. Je vergelijkt jezelf met anderen en bent bang dat je een loser bent.’

Citaat: ‘Om iets groots te doen, moet je iets groots overwinnen. Een van de grootste dingen om te overwinnen is angst. Elke ondernemer leeft met de angst om te mislukken’ – Neil Patel, mede-oprichter van KISSmetrics

Woede en afkeer
‘O, dat gevoel als jouw coole onderwerpen en datagestuurde content worden geweigerd terwijl blabla als ‘De top tien schrijftools’ keer op keer op top blogs verschijnt. (En vertel me nu niet dat top bloggers en hun doelgroepen nog nooit hebben gehoord van programma’s als Evernote, Hemingway, Dropbox, ZenPen!) Eerst ben je verdrietig (‘OMG… Nee… Niet weer…’), dan boos (’Hoe kunnen ze nu zoiets middelmatigs publiceren terwijl ik ze iets gestuurd heb dat echt waard is om gedeeld te worden?’)’, meent Vos.

Woede werkt volgens haar vaak nauw samen met afkeer en dat gevoel van walging werkt als een sterke call to action: je gaat werken aan kwaliteitscontent die lezers opvoedt en ze vermaakt, je gaat schrijven voor mensen online reputatie, en netwerken. ‘Als content maker gebruik je je woede om jezelf te ontwikkelen, vakmatig te groeien, beter te schrijven, en andere manieren te zoeken om je content met mensen te delen.’

En vreugde dan?
Vos tot slot: ‘Deze emotie maakt de cirkel rond. Als je hersenen door een hel gegaan zijn, komt de vreugde je bewijzen dat je goed bent, je vak verstaat en dat je – als je je best doet – een pro zult worden die content schrijft waar zowel mensen als zoekmachines dol op zijn.
Het is goed om verdrietig te zijn. Dankzij verdriet werken andere basisemoties samen, om ons te inspireren en te motiveren om te handelen, schrijven, creëren succes te hebben en door te gaan op de ingeslagen weg: de sky is the limit.’ (Bron: Marketingindisergroep.com)
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken