Magie in al je communicatie

Magie in al je communicatie
  • Content
  • 30 nov 2015 @ 08:00
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentCommunicatie

Stel je eens voor. Het moment voordat je gaat pitchen, een presentatie moet houden of je sollicitatiebrief de deur uit doet. De adrenaline giert door je lijf en de spanning is duidelijk voelbaar. Je loopt alle punten nog even na die je wilt bespreken en dan breekt het moment van de waarheid aan. Je mag je verhaal vertellen.

De een draait zijn hand er niet voor om wanneer een pitch of presentatie gegeven moet worden, terwijl een ander het er warm van krijgt en moeite heeft om goede volzinnen te formuleren. Bas Mouton, de auteur van het boek ‘Magie in al je communicatie’ heeft zich verdiept in hoe je jezelf kunt laten zien, echt iets kunt vertellen en anderen daarin mee durft te nemen. Een goed verhaal kan niet alleen het leven van iemand die spreekt veranderen, ook de wereld van het publiek kan veranderen. Mouton schreef een boek over hoe je magie kunt aanbrengen in jouw manier van communiceren.

Magiewetten
Bas Mouton: ‘Ik begeleid mensen die veel mee doen aan pitches en focus me vooral op het vooraf trainen hoe een pitch te winnen. Daarbij kijk ik naar drie facetten waar het in mijn ogen om draait om het geheel te verbeteren en te versterken: de ‘ik’, de ‘jou’ en het ‘iets’.

Het boek van Mouton gaat erover hoe je de energie creëert zodat je ook daadwerkelijk een pitch kunt winnen. Accountants en advocaten stoppen bijvoorbeeld veel inhoud in hun verhaal, het ‘iets’. Dit element is in hun ogen het bewijs dat hun verhaal of pleidooi de oplossing is of laat zien hoe de toekomst eruit moet komen te zien. Om het verhaal meer overtuiging en passie te geven zouden zij er volgens Mouton meer van de elementen ‘ik’ en ‘jou’ aan toe moeten voegen zodat de passie niet alleen bij henzelf maar ook bij hun toehoorders voelbaar wordt.

Grote principes
‘Magie in al je communicatie’ zet zich af tegen de vele communicatietrainingen waar de focus ligt op de lichaamstaal, non-verbale communicatie, woordkeuze of intonatie. Mouton denkt dat wanneer je tijdens je verhaal moet letten op wat je met je handen doet of welke toon je aanhoudt het dan mis gaat met je verhaal. Je wil bezig zijn met je verhaal en hoe je over komt en niet dat de nadruk ligt op hoe je erbij staat.
In dit boek staan concrete lessen en tips voor hoe je meer ‘ik’, ‘jou’ en ‘iets’ in je verhaal kunt stoppen. Mouton noemt dit de magiewetten. De ‘grote principes’ die voor iedereen kunnen werken worden toegelicht in lessen, dit zijn zaken waarmee de elementen die je in je verhaal, pitch of presentatie kunt stoppen. Met als doel om de magie in je verhaal te vergroten.

De eerste reacties zijn enthousiast. Mensen vertellen het aan elkaar door en het feit dat we anders werken en ons richten op andere elementen maakt dat het mensen aanspreekt. Het gaat om wat je vertelt en niet altijd hoe, en dat is een bevrijdende gedachte. Mouton: ‘Als je verhaal op meerdere fronten onderbouwd is, dan voel je de energie stijgen en vertel je jouw verhaal op een natuurlijke manier beter. Belangrijk om te onthouden is dat het presenteren zelf nooit het doel is. De beste praters zijn niet per definitie de beste pitchers. Dat is een misverstand. Het gaat erom dat je met jouw verhaal indruk wil maken op de ander en misschien zelfs de ander kunt inspireren.’

Ontstaan
Mouton werkte voorheen in de financiële wereld en wilde destijds de politiek in. Hij wilde beter worden in het vertellen van zijn verhaal en volgde daarvoor vele trainingen, maar kreeg vaak commentaar op zijn houding. Tijdens een training in de VS gaven ze aan dat het niet om de houding gaat, maar om je ‘publiek’: audience based noemen ze dat. Dus denken vanuit het publiek en niet vanuit de spreker. In zijn begintijd bij de VVD oefende Mouton er flink op los waardoor veel mensen nieuwsgierig werden en er ook gebruik van wilden maken.
‘We maakten overal enthousiasme los en moesten onze manier van denken groter maken. Ik wil er ook internationaal mee, ik heb de presidentskandidaat van de Filippijnen getraind en die was ook enthousiast. Nu zijn we bezig met de Engelse variant van het boek, dat hopelijk verschijnt in 2016.’

Op zoek naar
Een laatste tip die Mouton geeft is: ‘Als je moet praten over iets wat je niet interessant vindt dan kun je twee dingen doen. Het niet doen of juist op zoek gaan naar het onderdeel dat je wel interessant vindt. Stel je bent politicus en je bent niet voor de monarchie maar de politieke partij waarvoor je bent is dat wel. Dan ga je op zoek naar een element dat je wel goed vindt aan de koning. Zoals bijvoorbeeld de internationale handel. Dat maakt dan dat het ‘ik’-gedeelte meer diepgang krijgt in dit verhaal. Daarna ga je op zoek naar de elementen die datzelfde doen voor de elementen ‘iets’ en ‘jou’. Zodat je met jouw verhaal je publiek echt kunt gaan raken.’

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken