Top-19 Nederlandse Contentmarketing 2015 (deel 2)

6feb 201610:15
  • Content
  • 42795 x gelezen
  • Link
  • Robbert Zantinge
  • StorytellingVideo

nieuws De beste Nederlandse contentmarketingcases van 2015. Robbert Zantinge, directeur van contentmarketingbureau ZB, zet ze elk jaar op een rij. In Deel 1 las je al eerder over cases van onder andere Campari, Burgers Zoo en Coolblue. In deel 2 opnieuw inspirerende voorbeelden van onder meer WeTransfer, Nutricia en Ikea.

10. Celebrate Creativity (WeTransfer)
Eva Zahrawi Ruiz, 
head of Brand & Marcom
 
Vodafone 

‘Het hippe neefje van DropBox, schreef Techcrunch over het Nederlandse WeTransfer. Vorig jaar lanceerde het bedrijf het short story-videoplatform Celebrate Creativity. Je kunt er verschillende soorten video’s bekijken van mensen die werken met en profiteren van WeTransfer, zoals kunstenaars, muzikanten en designers. Klik op het blokje naast de volumeknop en je vindt tal van mooie short stories. Een perfecte manier om op een relevante, interessante en geëngageerde manier over je core business (het versturen van bestanden) te communiceren.’


11. Nutricia voor jou (Nutricia)
Dr. Ed Peelen, bijzonder hoogleraar Contentmarketing Universiteit van Amsterdam

‘Ik kom toch uit op Nutricia en het platform dat ze lanceerden voor zwangere vrouwen en jonge ouders. "Nuctricia voor jou" is een volledig responsive en personalised platform dat informatie en advies op maat geeft over de zwangerschap en de groei en voeding van de baby. In 2015 is fors geïnvesteerd in de techniek en er is veel werk gemaakt van conversiegedreven content. Gebruikers krijgen op elk moment in de journey de voor hen relevante content en er zijn tal van mogelijkheden om content te delen met bijvoorbeeld grootouders.
Ik heb vijf redenen waarom dit mijn favoriet https://www.nutriciavoorjou.nl is: 1) Het platform is onderdeel van integraal contentmarketingbeleid van Nutricia, 2) Gebruikers melden zich via organische search over diverse verschillende kanalen (mede door verwijzingen door specialisten in het ecosysteem), 3) Nutricia gebruikt in hoge mate gepersonaliseerde en context geörienteerde content, gecombineerd met social en specialistische content, 4) Er is sprake van goede monitoring door bijvoorbeeld het actief ab-testen van de beschikbare content, maar vooral ook door het consequent sturen op verschillende KPI’s en 5) De strategische keuze om conversie als succesfactor te definiëren, laat niet alleen het aantal bezoekers flink stijgen, maar ook het engagement en het aantal transacties.'


12. Ik ben Dirk (Dirk Supermarkten)
Jan-Willem Dreteler, directeur Marketing Zwitserleven

‘Ik ben eigenzinnig van aard. Als iemand zegt dat ik iets beter niet kan doen, dan wil ik de kont wel eens tegen de krib gooien. Zo ook nu. Toen ik aangaf dat ik ‘Ik ben Dirk’ wilde nomineren als beste contentmarketing case, werd ik daarin door de schrijver van dit blog afgeremd. Reden? Zijn bureau (ik zal geen naam noemen) is de geestelijk vader van dit concept. Nou en? Juist omdat hij het niet wil, ga ik daar dus vrolijk aan voorbij. Ik beoordeelde de Dirk-case als jurylid van de Grand Prix Content Marketing en het concept springt eruit. Wat mij aanspreekt is de integraliteit, de brede middelenmix en vooral het bereik en de participatie van de doelgroep. Met de inzet van gaming, training en social media wordt een gefragmenteerde doelgroep van supermarktmedewerkers bereikt. Via onder andere winkelwedstrijden en Facebook zijn zij met elkaar in gesprek over klantvriendelijkheid. Het concept getuigt van visie en innovatief bewustzijn. “Ik ben Dirk” is niet echt een commerciële case, maar legt voor de supermarktketen de basis voor commercieel succes wat verder weg ligt. Een case van werkgever en werknemer. Zeg maar gerust werknemers in alle soorten en maten. Knap bedacht en knap qua uitvoering. Daar mogen er meer van komen!’

 

13. Ikea Food Challenge
Hans Kok, strategy director Lukkien

‘De Ikea Food Challenge is wellicht niet de meest indrukwekkende case van 2015, maar wat mij betreft wel een mooi voorbeeld van hoe goede contentmarketing gestoeld moet zijn op relevantie en authenticiteit. “Authentiek” omdat de challenge - het vinden van een nieuw recept op de menukaart van de restaurants - past bij de krachtige foodpropositie van het Zweedse retailmerk (de restaurants, het steeds ruimere assortiment in het foodcourt en uiteraard de keukens en keukeninrichting). “Relevant” omdat het voor zowel deelnemers als meekijkers aantrekkelijke, waardevolle inhoud biedt. De ruim 700 deelnemers hebben de kans om hun kookkunsten te delen met Ikea, de jury en het publiek. Het veelvoud aan meekijkers wordt geïnspireerd door de recepten die de deelnemers hebben ingediend. En dat alles binnen de context van een subtiele push van het assortiment.’


14. The Thrill of Sound (Philips/Numrush)
Ewout Wolff, online marketingmanager De Lage Landen

‘Wat een verhaal! Wat een verhalen! Techblog Numrush en Philips lanceerden vorig jaar ‘The Thrill of Sound’, een snowfall over de geschiedenis van audio en muziekbeleving. De ontwikkeling van de grammofoonplaat, de opkomst van het cassettebandje, van de CD en Spotify; alles komt aan de orde. Het verhaal óver audio, middenin de verhalen van audiogebruikers. Stampvol story en passie. Meeslepend, met een logische opbouw en zeer rijk aan verschillende vormen content. Hoge kwaliteit. Op het laatst wilde ik erg graag weten welk bedrijf hiermee te maken had. Toch is er ook wel wat mis met deze case. Want, how about some call to action?! En waarom is er niet nog meer muziek als je je pagina Thrill of Sound noemt? Kortom: er is nog ruimte zat voor verbetering.’

 

 



15. Appen met Bep (ING)
Erna van der Neut, senior adviseur corporate branding Alliander

‘Bep legt de miljoenennota op Prinsjesdag 2015 uit via WhatsApp! Zij wil Nederlanders helpen om de miljoenennota te begrijpen. In gewone mensentaal en door te ‘appen met Bep’ via WhatsApp. De kracht van deze social campagne is dat sympathie wordt gecombineerd met relevantie. De één-op-ééninteractie via WhatsApp maakt het persoonlijk. In deze campagne komt de conversatie met Bep op gang over wat de miljoenennota voor jou betekent. De leukste chats worden doorgezet naar andere social kanalen en ook de landelijke media nemen het over. De resultaten waren niet spectaculair (minder dan 2.000 vragen), maar ik vind het slim om WhatsaApp als middel in te zetten, het is immers populair onder alle doelgroepen. En de koppeling met laagdrempelige content over de miljoenennota is mooi bedacht. Een geslaagde actie van ING. De inzet van WhatsApp als social campagnemiddel verdient in 2016 meer aandacht.’


16. Tour de France actievideo’s (GoPro)
Robert Heckert, hoofd Communicatie Sanquin Bloedvoorziening

‘Wielerliefhebbers zitten bij de Tour de France sowieso aan de buis gekluisterd, maar dit jaar waren de beelden ook na de etappes spectaculairder dan ooit. GoPro ging een samenwerking aan met de tourorganisatie waardoor diverse teams met actiecamera's fietsten. De beelden waren niet op tv te zien, maar YouTube staat er vol mee. Zo waren we plotseling heel dichtbij de gewonde Laurens ten Dam na een grote crash in de etappe naar Huy. Qua conversie geen spectaculaire cijfers (> 176.000 views), maar in alle nieuwsuitzendingen werden de GoPro-beelden gebruikt en de sportieve strijd werd een keer “heel anders” in beeld gebracht. Een case op het snijvlak van journalistiek en marketing. Contentmarketing?’



17.  Slowly but steady strategie (TivoliVredenburg)
Ursula van Kooij, Marketing Manager Sparen & Beleggen a.i. Rabobank

Weinig culturele organisaties hebben moeten opboksen tegen zoveel negativiteit als TivoliVredenburg. Het samengaan van de twee culturele instellingen behelsde meer dan het betrekken van een nieuw pand. Het betekende het samenvoegen van twee volledig verschillende doelgroepen. Met daarbinnen weer verschillende subgroepen, met verschillende gewoonten, wensen en voorkeuren. Tel daarbij op: de bouwput in het centrum waar de Utrechters jarenlang omheen moesten fietsen en de almaar oplopende kosten. Utrecht was niet blij. De campagne na de opening van TivoliVredenburg in juni 2014 was dan ook volledig gericht op het terugwinnen van het vertrouwen. Door zich bescheiden op te stellen en iedereen de kans te gunnen om te wennen aan de nieuwe locatie, heeft TivoliVredenburg in 2015 “slowly but steady” een plek tussen de Utrechtse podia veroverd. In korte tijd is het podium uitgegroeid tot een cultuurmerk van formaat met indrukwekkende bezoekersaantallen.

 



18. NewYork.nl
dr. Christine Liebrecht, adviseur/docent/onderzoeker contentmarketing UvA

‘Reisbureaus hebben het zwaar in dit digitale tijdperk. Hoe slim in te spelen op de consument die alleen nog maar het internet nodig heeft om zich te oriënteren op zijn reis? Ik ben fan van Newyork.nl, het door de Nederlander Eric Lang opgezette reisbureau dat zich geheel richt op deze wereldstad. Via Facebook kwam ik het @NewYorkNL-account op het spoor, pas maanden later ontdekte ik dat er een bedrijf achter zat. Op de socialemediakanalen zie je geen enkele promotionele post, er wordt volledig ingespeeld op het oproepen van het Big Apple-gevoel. Dagelijks komt een mooie foto of video van de stad online, wat steevast leidt tot een berg likes en reacties van mensen die hun eigen ervaringen willen delen. Op de website is heel veel praktische informatie te vinden en je kunt er bijvoorbeeld voordelig kaartjes kopen. NewYork.nl is onderdeel is van een groter wiel met websites als www.newyork.jp, www.newyork.se, www.newyorkcity.de (en nog 8 andere). Ze slagen erin om het fangevoel aan te wakkeren en te behouden. Op social gebied zijn ze in 2015 met hun Facebookpagina’s door de één miljoen fans grens heen gegaan.’


19. Humans of Heumensoord (Mika Kraft e.a.)
Robbert Zantinge, directeur contentmarktingbureau ZB 

‘Asielzoekers uit de anonimiteit halen en hen een gezicht geven. Dat is in één zin wat de Facebookpagina 'Humans of Heumensoord' wil bereiken. Er zijn inmiddels al bijna 12.000 fans en van de beste foto’s is een tentoonstelling gemaakt die in Nederland en Duitsland te zien was. Het concept kreeg heel veel media-aandacht en is voor kenners overduidelijk gebaseerd op 'Humans of New York'  Ik nomineer 'Humans of Heumensoord' omdat het structureel waardevolle content aanbiedt met als duidelijk doel om mensen te beïnvloeden. Maar ik ging ook om toen ik las dat het initiatief komt van de 17-jarige (!) vwo-scholier Mika Kraft. 'Er hangt een mysterieus beeld rondom vluchtelingen’ zegt hij. ‘Veel mensen zijn bang, vinden het eng. Een naam, gezicht en verhaal haalt de anonimiteit, het vage, weg. Een écht verhaal is de beste storytelling.’ De reacties op de pagina lopen sterk uiteen. Van: “Because I am from Iran doesn’t mean I scream ‘Death to America’ all the time.” Tot: “Is dit een reclamecampagne met zielige verhalen om het daadwerkelijke nieuws te negeren...?” Petje af voor Mika.’


De Nederlandse Contentmarketing Top-19 verschijnt jaarlijks en wordt samengesteld door Robbert Zantinge, directeur van contentmarketingbureau ZB. Deel 1 van de Top-19 van 2015 lees je hier


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content