[Stelling van de week #6] 'Met weinig budget kun je toch starten met contentmarketing'
- Content
- 10 feb 2016 @ 09:15
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - DoelgroepenContent
- 10 feb 2016 @ 09:15
- Lisette Gerbrands
Kleine initiatieven kunnen grote betekenissen hebben. Maar het kan net zo goed zijn dat grote campagnes nauwelijks indruk maken. Hoe belangrijk is het budget om je doelgroep aan te kunnen spreken? Is er veel geld, tijd en energie nodig om content te maken waarmee je de interesse en betrokkenheid van jouw doelgroep te realiseren? De stelling van deze week is 'Met weinig budget kun je toch starten met contentmarketing?' Is dat zo of moeten we de kosten van een goede contentstrategie niet onderschatten? Vakmanschap is meesterschap en daar hangt een prijskaartje aan zou je denken. Of valt dat mee?
Jasper van Zandbeek: ‘Het ligt eraan welke definitie je voor “weinig” hanteert. Dat verschilt namelijk nogal eens in de praktijk, is mijn ervaring. Over het algemeen is het lastig om met een klein budget op de langere termijn resultaten te boeken. En succesvolle contentmarketingprogramma's kenmerken zich nu juist vaak vanwege hun meerjarige karakter. Daarnaast is er vaak sprake van een geïntegreerde aanpak, die aan de basis staat. Je kunt dus wel starten met contentmarketing, maar de vraag is hoe verstandig dat is, als je weet dat je weinig middelen hebt om vervolgens door te kunnen pakken. Het vakgebied is volwassen geworden en met een paar leuke blogs of infographics onderscheid je je niet zomaar meer. Er is simpelweg veel te veel aanbod. Kijk je naar het werk dat afgelopen jaar is ingezonden voor de Grand Prix Content Marketing, dan krijg je een goed beeld van het speelveld. Dan zie je dat het gemiddelde niveau hoog ligt en dat er - zonder uitzondering - erg veel tijd en zorg is besteed aan alle cases. Dus linksom of rechtsom: kwaliteit kost gewoon geld.
Koen Denolf: ‘Kleine initiatieven kunnen grote betekenissen hebben. Contentmarketing gaat over een houding waarbij je je klant en zijn besognes centraal stelt, gekoppeld aan objectieven en DNA van je merk. Ik was een tijd geleden in een tapas restaurant in Rotterdam. Bij de rekening kregen ik en mijn tafelgenoot een mooie A5-kaart mee, met achtergrond over het gerecht dat we net gegeten hadden en hoe we het thuis zelf kunnen klaarmaken. Slim, want de kaart is maanden blijven rondslingeren en is uiteindelijk in mijn kookboekenkast verdwenen, waar ik er nog regelmatig mee geconfronteerd wordt. Ik heb er met anderen over gesproken, het restaurant verschillende keren aanbevolen en uiteindelijk belandt dit eenvoudige initiatief ook in deze tekst, qua earned media kan dat wel tellen.
Besluit: met een goed idee kom je al een heel eind, met extra budget kan je je idee meer bereik geven en consistent op verder blijven bouwen in de tijd.
Suzanne de Bakker: ‘Natuurlijk! Een van de oudste contentcases (uit 2009) is de Bad breath test; how to tell when your breath stinks van Orabrush. Dr. Bob Wagstaff, de uitvinder van de Orabrush, een tongschraper, maakte samen met zijn marketingstudenten en voor slechts "a hundred bucks" en zijn oude motorfiets een video voor YouTube. De nogal hilarische video was een groot succes met bijna 26 miljoen views. Intussen is er een Orabrush YouTube-kanaal gelanceerd waarop 284.000 mensen zijn geabonneerd. Maar het grootste succes is natuurlijk dat Orabrush inmiddels verkocht wordt in de grote winkelketens wereldwijd.
Dit wil echter niet zeggen dat je de kosten van een goede contentstrategie kan onderschatten. Het maken en het op de goede manier distribueren van effectieve content kost nu eenmaal geld. Dit klinkt als een open deur, maar er zijn nog steeds merken die denken dat iedereen wel een stukkie kan schrijven, en dat is natuurlijk onzin. Schrijven, video’s en foto’s maken is vakmanschap.’
Bert Groothand: ‘Als eerste reactie heb ik dan: wat is “weinig budget”? De “geringe budgetten” voor ouderwetse reclame zijn vaak nog steeds substantieel voor contentmarketing. Dus dat is relatief. Maar in zijn algemeenheid: ja, je kunt natuurlijk met contentmarketing starten met weinig budget, je kunt met een plan starten en een voorzichtige uitrol. Je bouwt dan op naar een volwassen vorm. Zoals met alles kun je voorzichtig uitbouwen naar een van te voren vastgesteld doel. Maar het is een illusie te veronderstellen dat je met contentmarketing voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten. Er is een lang(ere) adem voor nodig, meerdere kanalen en vooral strakke regie op basis van bijvoorbeeld een gedegen kalender. En ja; dat kost geld. Maar starten met een plan en een eerste voorzichtige uitrol, dat kan voor betrekkelijk weinig geld.'
Jeroen Sitskoorn: 'Natuurlijk kan dat. Sterker nog, je doet er zelfs verstandig aan met weinig budget starten. Zeker wanneer je het onderwerp nog niet lekker onder de knie hebt. Werken vanuit een situatie met een beperkte financiële ondersteuning helpt je in drie stappen. 1. Het dwingt je er toe kleinschalig te starten, wat snelheid en een korte time-to-market faciliteert. 2. De kleinschaligheid geeft je (binnen organisaties) veel autonomie, waardoor je jouw visie zonder polderen in het echt kunt testen. 3. De snelheid en autonomie geven je vervolgens veel bewegingsvrijheid: je leert continue van je tests, past je koers daar op aan, test verder en leert ook daar weer van. Heb je een formule of benadering gevonden die aan slaat? Dan is het nu tijd om te accelereren richting impactvol succes. En daarbij zijn meer structuur en effort (bijvoorbeeld via mankracht en budget) wel degelijk noodzakelijk. Kortom: geniet van de vrijheid die de eerste kleinschalige stappen je geven. Leer wat werkt en accelereer van daaruit naar succes op schaal! Succes ;-)'
Al eerder werd gereageerd op de stellingen:
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- campagne
- betekenis
- Suzanne de Bakker
- Koen Denolf
- contentstrategie
- content
- Stelling van de week
- Bert Groothand
- budget
- initiatief
- Jasper van Zandbeek
- doelgroep
- betrokkenheid
- interesse
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing