Zes tips voor contentmarketing: onaantrekkelijk wordt aantrekkelijk
- Content
- 10 feb 2016 @ 12:50
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - TrendsDigitaalContent
- 10 feb 2016 @ 12:50
- Redactie Contentmarketing
Als marketeer of ondernemer is het je werk om de producten en diensten die je aanbiedt, zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. In sommige branches is dat gemakkelijk, maar wat als de branche waarin je werkt saai, flets en simpelweg onaantrekkelijk is? The Entrepreneur geeft zes tips om ook deze producten tot leven te wekken.
Wat is een onaantrekkelijke branche?
‘Mijn product is nogal saai dus marketing werkt niet echt voor mij’. Het is een veelgehoorde uitspraak, maar als het waar is dat marketing niet werkt in onaantrekkelijke branches, dan zouden saaie producten en diensten volgens The Entrepreneur niet bestaan. Met effectieve marketing kun je alles verkopen, ook vuilniszakken, gehoorapparaten of levensverzekeringen. Het product mag dan saai zijn, de industrie is dat zeker niet.
The Entrepreneur geeft toe dat sommige industrieën er van de buitenkant minder aantrekkelijk uitzien dan anderen. Het bedrijf dat vuilniszakken verkoopt, zal dan ook een stuk creatiever moeten zijn dan bedrijven die smartphones aanbieden. Maar wanneer je bereid bent om creatief te werk te gaan en wilt investeren in goede strategieën, zul je snel ontdekken dat onaantrekkelijke branches ook ‘sexy’ kunnen zijn.
Hoe?
In traditionele onaantrekkelijke branches is contentmarketing één van de beste manieren om producten interessant te maken. Houdt daarbij de volgende tips in het achterhoofd:
1. Vergroot je mogelijkheden
Als marketeer in een ‘saaie’ branche heb je een klein voordeel: de competitie voelt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als jij en investeert om die reden ook niet veel in contentmarketing. Dat betekent minder competitie voor jou als het gaat om onderwerpen en zoekwoorden. Hierdoor is het betaalbaar om de strijd aan te gaan met mede-vuilniszakaanbieders en het biedt je de kans op een niche. Daar betalen aantrekkelijke branches grof geld voor.
2. Focus op relevantie
Het probleem dat onaantrekkelijke branches hebben, is dat het lastig is om onderwerpen te brainstormen. Het is een uitdaging om interessante content aan te bieden waarin de nadruk ligt op stoelen, medische hulpmiddelen of verzekeringen. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om content te creëren die niets met je product of dienst te maken heeft. The Entrepreneur zegt: ‘Niet doen!’ Het is het veel waardevoller om op relevante content te focussen. Het genereert misschien niet veel traffic, maar trekt wel de juiste mensen aan: consumenten die daadwerkelijk tot jouw doelgroep behoren.
3. Biedt echte informatie
Wanneer je jouw product aantrekkelijk wilt maken, is het belangrijk dat mensen zich geïnformeerd voelen. Consumenten houden van data en inkijkjes, helemaal wanneer deze in lijstjes, infographics of afbeeldingen worden aangeboden. Door informatie visueel te maken, wordt content meer shareable en dat levert traffic op.
4. Schrijf zoals je spreekt
Wanneer je het gevoel hebt dat schrijven over jouw product saaier is dan erover te praten, dan gaat er iets niet goed: je schrijfstijl verschilt dan veel van jouw spreekstijl. Er is een groot verschil tussen effectieve content en academisch schrijven. Het is volgens The Entrepreneur prima om te schrijven zoals je spreekt; je wilt content immers een persoonlijk, humoristisch of emotioneel tintje meegeven. Jouw doelgroep zal zich eerder aangesproken voelen als het gevoel bestaat dat er een conversatie op gang komt.
5. Breng content in hapklare brokken
Lezers kunnen en willen geen lange lappen tekst verwerken. De sleutel tot succesvolle contentmarketing is het opbreken van content in hapklare brokken die gemakkelijk worden opgenomen. Wanneer je wilt dat jouw content daadwerkelijk verkoopt, dan zul je het de lezer gemakkelijk moeten maken. Kies voor tussenkopjes, vetgedrukte woorden, afbeeldingen, bijschriften en video’s om een tekst aantrekkelijker te maken.
6. Kies voor visuele media
Ook dit jaar ligt de nadruk meer en meer op visuele contentmarketing. Wanneer je producten aantrekkelijk wilt maken voor jouw doelgroep, kun je deze trend niet aan je voorbij laten gaan. Houdt in je achterhoofd dat tweets met foto’s 18 procent meer clicks krijgen, 89 procent meer likes en 150 procent meer retweets. De reden is dat mensen zich meer tot content aangetrokken voelen als er een afbeelding wordt aangeboden. Daarnaast zul je volgens The Entrepreneur moeten investeren in verschillende visuele media zoals video en social mediaplatforms als Instagram en Periscope.
Bron: www.entrepreneur.com/article/254183
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing