[Interview] 'Als vitaal onderdeel van de route naar succes'

[Interview] 'Als vitaal onderdeel van de route naar succes'
  • Content
  • 1 apr 2016 @ 09:15
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Het samen met opdrachtgevers creëren van maatschappelijke toegevoegde waarde vormt een belangrijke pijler van Blyde Benelux. Niet als tegenhanger van conversie en omzet, maar als vitaal onderdeel van de route naar succes. Het team is vanuit gedeelde interesse en ervaring gespecialiseerd in sustainability PR.

‘Ik ben van mening dat er voor organisaties een enorme urgentie bestaat om duurzaamheid een integraal onderdeel van het bedrijfsmodel te maken. Klanten, werknemers en de overheid vragen hierom. Bij Blyde Benelux zorgen we er vervolgens voor om de toegevoegde waarde van bedrijven om te zetten in concrete boodschappen en aandacht voor hen te genereren door pr- en communicatiecampagnes’, zegt Lorette der Kinderen, samen met Nynke Geus -van den Broek, oprichter van Blyde Benelux.

Nieuwe speler
PR-bureau Blyde Amsterdam opende in april 2015 zijn deuren als nieuwe speler die zich primair richt op ondernemende organisaties die het verschil maken in hun sector, of deze ambitie hebben.  Die het lef hebben om vernieuwend te zijn, vanuit drijfveren groter dan alleen commerciële ambities. Blyde Benelux valt onder de vlag van HPB Companies maar opereert als een onafhankelijk bureau. Ook Het PR Bureau, PR Stunt, MAAK, en ViaHenri zijn onderdeel van HPB Companies.

Cultuurverschillen
Een nieuwe ontwikkeling is dat sinds 1 januari 2016 Blyde Amsterdam en Blyde Antwerpen verder gaan als Blyde Benelux. Der Kinderen: ‘België is een markt waar veel kansen liggen. België heeft weinig PR-bureaus terwijl je in Nederland praktisch op iedere hoek van de straat een bureau vindt. Daarnaast zien we dat Nederland voorloopt als het gaat om ‘het nieuwe PR-denken’, terwijl daar bij Belgische opdrachtgevers veel behoefte aan is. Denk bijvoorbeeld aan influencer-trajecten en online campagnes. De uitdaging zit hem voor Blyde Benelux vooral in de cultuurverschillen. Met alleen Nederlanders red je het niet, we hebben een sterk team in België van Nederlandstalige en Franstalige Belgen dat opereert vanuit ons kantoor in Antwerpen Zuid waar ik wekelijks met Nynke te vinden ben.’

Werkgeluk
Der Kinderen heeft een visie ontwikkeld waarin ze het geloof heeft dat je de focus in de communicatie niet moet leggen op het commerciële aspect van een organisatie - zoals marketeers vaak doen - omdat dat voor de ontvanger vaak niet relevant is. ‘Op dit moment zijn er nog relatief weinig mensen bezig met de herkomst van producten en diensten. Maar over niet al te lange tijd gaan steeds meer mensen stil staan bij de vraag of er onder erbarmelijke omstandigheden kinderhandjes gewerkt hebben aan een product. Dat dwingt organisaties om transparant te zijn, en hierover te communiceren.’ De missie van Blyde Benelux is dan ook Discover and emphasize the beauty of people, brands & organizations to create a positive effect on society. Voortvloeiend daaruit is de BHAG [Big Hairy Audicious Goal en bij velen beter bekend als de stip aan de horizon] ontstaan, te weten: Creating a positive footprint worldwide. Blyde Benelux wil dus wereldwijd een positieve voetprint creëren. Der Kinderen: ‘Dit komt terug in alles wat we doen. Ook streven we ernaar dat 75% van ons klantportfolio bijdraagt aan onze BHAG.’

Naast de BHAG heeft Der Kinderen een aantal waarden met haar team opgesteld waar alles binnen het bureau aan wordt opgehangen, te weten: humor, ambitie, team, optimisme en resultaat. Ambitie gaat er bijvoorbeeld om dat alle werknemers continu bezig kunnen zijn om zich verder te ‘stretchen’. Iedere drie maanden wordt er dan ook kritisch gekeken naar het werk, het plezier, verdere ontwikkeling en nieuwe initiatieven. De waarden staan centraal binnen Blyde, nieuwe werknemers maar ook (potentiële) klanten en leveranciers moeten hieraan voldoen.

Vertrekpunt
Een tip voor mensen die zelf een bedrijf willen starten is volgens Der Kinderen om vanaf de eerste dag scherpe korte, maar zeker ook lange termijn doelen te stellen. En dat je vanaf dag één weet wie je wilt zijn. ‘Dat is erg lastig, maar wel het vertrekpunt van succes wat mij betreft. Koppel je missie - en de BHAG - aan de waarden die je zelf belangrijk vindt. Het zijn je persoonlijke drijfveren en die zorgen ervoor dat je je motivatie behoudt, wat je terugziet in succes.’

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken