[Interview] 'Print maakt een comeback in de retail en wholesale'

[Interview] 'Print maakt een comeback in de retail en wholesale'
  • Content
  • 11 mrt 2016 @ 09:15
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Dat print een comeback maakt in de retail en wholesale en dat online en print echt niet zonder elkaar kunnen, is een besef dat Arnoud Happé, eigenaar van Miller Media & Concepts, langzamerhand ziet landen bij zijn klanten. ‘De marketingcommunicatie naar de resellers is vaak prima in orde, maar de vertaalslag naar de consument is dat helaas niet altijd. Als wij ze door onze bril naar hun uitingen laten kijken, gaat er een wereld voor ze open.’

Happé: ‘Miller Media & Concepts (01-03-2003) is een full service communicatie- en contentmarketingbureau. In 2014 heb ik het bedrijf overgenomen en zat - en zit ik nog steeds - vol ideeën. Na ruim een jaar kan ik zeggen dat ik voor een frisse wind zorg die elke dag aanwezig blijft.’

Eigenwijs
Miller Media & Concepts was altijd al sterk in redactionele en visuele content, zowel in print als digitaal. Denk aan het verzorgen van een full concept zoals magazines, brochures, folders en (kook)boeken. Maar ook voor loyaliteitsprogramma's, nieuwsbrieven en website-refreshments draaien ze bij Miller Media & Concepts hun hand niet om. Mede door de eigenwijze fotografie en styling komt Miller Media & Concepts verrassend uit de hoek, met als doel tevreden opdrachtgevers. ‘We proberen steeds weer het maximale rendement voor opdrachtgevers en hun merk(en) te behalen. Sinds de overname verzorgen we ook product- en conceptontwikkeling en retailadviezen voor diverse retailgroothandels. Recent hebben we een internationaal beursconcept ontwikkeld voor de serviezen van Tokyo Design Studio (CNB Enterprises) en verzorgden we het hele traject; van standontwerp tot styling en inrichting ter plaatse. Ook verzorgen we drukwerk voor opdrachtgevers en bieden we - door ons eigen grote netwerk in de drukkerijwereld - topkwaliteit tegen de scherpste prijs, zegt Happé.’

Oudsher
2016 is voor Miller Media & Concepts goed begonnen. Met een verhuizing, nieuwe huisstijl, nieuwe website en een verhuizing naar een zichtlocatie in ’s-Hertogenbosch dat ruimte biedt voor groei. Happé: ‘Omdat onze klanten zich door het hele land bevinden, waren we niet gebonden aan Nijmegen. Onze huisstijl hebben we geüpdatet om meer aan te sluiten bij onze bredere focus. Hiermee laten we zien dat we allang meer doen dan alleen print en dat we denken in totaalconcepten met een complete middelenmix. We zijn vooral creatieve contentmakers en van oudsher gespecialiseerd in food, health en lifestyle. Op die gebieden hebben we veel expertise in huis, maar we zijn breder dan dat. Zo maken we bijvoorbeeld ook een magazine voor een groot advocatenkantoor en B2B- en B2C-nieuwsbrieven voor Essent.’

Trends
Retailontwikkelingen volgen elkaar tegenwoordig dagelijks op waar voorheen eens per jaar iets gebeurde. Miller Media & Concepts helpt retailers en wholesalers in alle communicatieve uitingen en ziet dat retailers geholpen moeten worden om beter met de eindgebruiker te communiceren. De vraag naar custom made magazines blijft groeien en veel retailers willen een andere invulling van printuitingen. ‘Vooral zakelijke klanten weten daarom de weg naar Miller Media & Concepts te vinden. Een goed voorbeeld is het woonmagazine van Xenos wat we mochten maken’, zegt Happé. Hij vervolgt: ‘Als creatief team zijn we dagelijks bezig met inspiratie en leren we veel van Scandinavische landen. We geven onze eigen creatieve invulling aan de content die we zelf ontwikkelen en willen liever vooruitlopen dan een copycat zijn. Buiten de lijntjes kleuren, zeg maar.’

Herstel
De visie van Happé op de toekomst over pakweg twee jaar omschrijft hij als volgt: ‘Communicatie wordt steeds ingewikkelder en het is de kunst om het simpel, aantrekkelijk en grijpbaar te houden, maar net even anders. Dat anders is de kunst. Marketing en communicatie blijven boeien en we zullen nooit zonder kunnen, zowel print als digitaal. Ik denk dat het aantal custom made magazines blijft groeien, in combinatie met digitale uitingen: meer touchy foto's, video's en creatieve verrassende invullingen van printuitingen. Juist de mix moet goed zijn. Wat Happé betreft is de crisis zeker nog niet voorbij, maar is het herstel in de branche ingezet. Een learning voor de lezers van Happé voor een rooskleurige toekomst? Happé: It’s not about ideas, it’s about making ideas happen.’

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken