5 minuten met: Bram Verlaan, creatief directeur van Zcene
- Content
- 25 apr 2016 @ 09:15
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - ContentEngagementVideoStorytelling
- 25 apr 2016 @ 09:15
- Redactie Contentmarketing
In '5 minuten met' geven we het woord aan marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? In deze editie van '5 minuten met' geven we het woord aan Bram Verlaan, het creatieve brein achter Zcene MovingMediaCompany.
Kun je iets meer vertellen over Zcene?
‘Al bijna vijftien jaar maakt Zcene als creatief partner audiovisuele producties die verandering teweegbrengen. Van interne corporate films tot ruimtelijke media en online video, wij geloven er heilig in dat verandering begint met emotie. Vaak is dat de uitdaging binnen organisaties: het overbrengen van emotie, want hoe doe je dat dan? Met beeld en geluid echte verhalen te vertellen, dat is dan ook onze grootste passie. Niet alleen om mooie films te maken, maar vooral om complexe communicatie- en brandingstrategieën tot leven te brengen en visies om een verhalende, persoonlijke manier te communiceren. Extern en intern.
We werken als creatief partner voor een aantal grote organisaties (Rabobank, AkzoNobel, ING, de Belastingdienst en diverse ministeries) samen om verandering teweeg te brengen bij alle stakeholders. Dit zijn vaak abstracte ideeën die wij concreet maken door persoonlijke verhalen te vertellen. Naast grote multinationals helpen wij ook maatschappelijke stichtingen zoals Wij Staan Op, je wilt toch ook iets bijdragen aan de samenleving.’
Waar komt de passie voor video vandaan?
‘Zelf ben ik al vanaf mijn twaalfde gefascineerd door wat beelden in combinatie met muziek teweeg kunnen brengen bij mensen. Ik vond het altijd een kick om te zien hoe mijn klasgenootjes reageerden als ik weer eens in clipje in elkaar had gezet. Daarbij komt dat ik al snel ontdekte dat als het over mensen ging, het extra interessant werd. Ik ben vooral geïnspireerd geraakt door visies en verhalen van andere mensen te visualiseren middels film. Zo ben ik in de wondere wereld van de opdrachtfilm terecht gekomen. Het is mooi om te zien hoe goed een boodschap middels bewegend beeld overgebracht wordt, omdat zintuigen meer geprikkeld worden dan bij een stilstaande communicatie-uiting.
Wat ik één van de mooiste uitdagingen van het maken van video vind, is om tot de essentie te kunnen komen van de toegevoegde waarde van een product of merk. Ik haal onwijs veel energie uit mijn team bij Zcene; een audiovisuele productie maken doe je immers niet alleen. Ieder heeft zijn eigen specialisme en eigen kracht. Je kunt niet alles alleen doen. Het delen van het individuele specialisme, zorgt samen voor iets veel krachtigers. Het klinkt als een cliché, maar als je een passie deelt met andere mensen, dan voelt het écht niet meer als werk.’
Waarom is video een belangrijke tool voor marketeers?
‘Ik merk dat marketeers anno 2016 druk opzoek zijn naar manieren om verandering teweeg te brengen bij hun doelgroep. En die verandering begint bij emotie. Consumenten willen zich immers verbinden met merken en doen dit alleen als het merk over menselijke eigenschappen bezit. Een gezicht achter het merk laten zien - onder andere op social media - wordt als vanzelfsprekend gezien, terwijl lang niet elke organisatie deze stap zet.
Om die verandering in te zetten begint dat bij het aanspreken van de emotie die daaraan voorafgaat. Daar is nu juist video en film zo krachtig in, mits juist ingezet. Wij focussen altijd op de emotie en proberen de doelgroep van onze klanten met echte verhalen te raken. Het gaat niet meer om verkopen, maar om het gevoel achter producten, diensten of strategieën.
Daarnaast vindt er momenteel een exponentiële groei van het kijken naar video’s plaats. Niet alleen op televisie, maar met name online en via social media. De videoconsumptie op mobiele devices stijgt enorm ten opzichte van een jaar geleden. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle online video’s op een mobiel device wordt bekeken. Met name smartphones zijn populair en als organisatie moet je hierin meedoen. Als je alleen al in je Twitter en Facebook timeline kijkt, is het overgrote deel van de content bewegend beeld. Als organisatie moet je hierin meegaan.’
Welke ontwikkelingen zie je als het gaat om video en marketing?
‘Als organisatie en merk moet je verhalen delen en emotie overbrengen. Bewegend beeld werkt daarin goed en hier liggen momenteel nog veel kansen met onder andere virtual reality en 360 graden-video. Kijk bijvoorbeeld naar de grootste videosite op dit moment: YouTube. Zij ondersteunen al 360 graden-video’s.
Daarnaast blijft engagement de aankomende jaren belangrijk en de rol van video hierin gaat sterk groeien. Het binden en betrekken van je doelgroep is van grote waarde bij het creëren van een duurzame relatie, helemaal met de explosie van content op social media. Toch komt er nog maar weinig emotie kijken bij videomarketing en dat is jammer. Mensen worden nu eenmaal geïnspireerd door de passie en verhalen van anderen. Juist nu, met de groei van visuele media van Instagram, Snapchat en Vine is het delen van echte verhalen interessant. Wil je dat men je video gaat delen, dan zul je wel meer diepgang moeten bieden en meer toegesneden moeten zijn op de juiste doelgroep.
Ik zie social media altijd als één grote kroeg. Daar kom je ook niet binnen, ga je in het midden staan zodat iedereen je ziet, vervolgens heel hard schreeuwen en roepen dat je leuk bent. Nee, je kijkt rond, ziet iemand aan de bar die je interesseert, zegt bijvoorbeeld iets over de kleding die hij of zij aanheeft en gaat in gesprek. Zo werkt het tegenwoordig. Je kunt niet meer hard schreeuwen, je moet zorgen dat je naar het verhaal van mensen luistert en zorgen dat zij geïnteresseerd zijn in die van jou. Emotie in verhalen is key en alleen tekst is hierin onvoldoende toereikend.’
Waarin onderscheidt Zcene zich van andere bureaus?
‘Het onderscheidende aspect van Zcene zit met name in de ruime ervaring die wij hebben met doelgroepcommunicatie. Daar komt onze leus “Verandering begint bij emotie” ook vandaan. Wij zijn met name gespecialiseerd in onzichtbare en soms ook ongrijpbare boardroomstrategieën zichtbaar en vooral voelbaar te maken. Omdat er van organisaties en merken verwacht wordt dat zij transparant zijn, vervaagt de grens tussen interne en externe communicatie snel.
Echt verschil tussen die twee is er dus niet meer. Het wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker dat de merkwaarden vanuit medewerkers breed gedragen worden. Hoewel klanten vaak gezien worden als de onbetwiste ambassadeurs van je merk, is de invloed van personeel groter dan menig marketeer denkt. Employee engagement is minstens net zo belangrijk. De spreuk “intern beginnen is extern winnen”, is niet voor niets een veel gehoord credo. Video kan hierin een belangrijke rol spelen. De verhalen en expertise die daarvoor moeten zorgen zijn nu juist ook op de externe doelgroepen toepasbaar. Met andere woorden, het kunstje wat wij al jarenlang beoefenen kan nu ineens above the line veel breder worden ingezet.’
Wat is een case waar je trots op bent?
‘In samenwerking met MSLGroup hebben we recentelijk de corporate voor Randstad België gemaakt. De bedoeling was om zowel intern als extern mensen aan te spreken. We wilden de verbondenheid van de mensen van Randstad met hun klanten laten zien. We hebben diverse portretten gemaakt van zowel de medewerkers van Randstad als mensen die via Randstad een baan gevonden hebben. Om het puur te houden hebben we iedereen eerst alleen in audio geïnterviewd. Daarna hebben we pas het beeld opgenomen, waar je de audio overheen hoort. Buiten het feit dat we wat mij betreft een hele mooie stijl in dat beeld gevonden hebben (tegenlicht, slow-motion etc.), wordt de film gedragen door de mensen die met passie over hun werk spreken.’
Waar staan jullie over vijf jaar?
‘De marketing- en communicatiewereld verandert razendsnel en ook video blijft zich ontwikkelen. Over vijf jaar staan doen wij volop mee in de veranderlijke wereld van de bewegende media, het liefst voorop, toonaangevend en met veel emotie!’
Heb je nog tips voor de lezers?
‘Marketeers zijn vaak nog veel bezig met analyseren, targets halen en resultaten boeken. Dit kan er voor zorgen dat de creativiteit in campagnes en uitingen hieronder lijdt. Mijn tip is simpel: altijd op de emotie blijven zitten. Natuurlijk moeten resultaten behaald worden, maar als emotie in de campagne ontbreekt, dan zullen ook deze resultaten uitblijven. Vorm een team met mensen met passie.’
Over Bram Verlaan
Of het nu een film, een videoclip of een multimedia productie betreft; bewegend beeld, dat is zijn passie. Bram zet zijn expertise in om het verhaal en de visie van anderen te vertellen. Het mooie aan dit vak vindt hij dat het louter met mensen en emotie te maken heeft. Je moet je kunnen verdiepen in de belevingswereld van de opdrachtgever: ‘wij vertellen immers zijn boodschap’. Daarbij omringt hij zich met de meest getalenteerde vakmensen om samen met de nieuwste technieken, de mooiste visuele ervaring te produceren. En dat geeft energie!
Wil je ook met jouw verhaal in deze rubriek? Mail dan naar content@marketingtribune.nl.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- smartphone
- doelgroep
- emotie
- communicatie
- strategie
- 360 graden
- merken
- branding
- online
- Bram Verlaan
- storytelling
- 5 minuten met
- Zcene MovingMediaCompany
- televisie
- social media
- video
- audiovisueel
- film
- virtual reality
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing