Funda.nl/thuis geeft antwoord: 'Hoe koop ik een huis?'

Funda.nl/thuis geeft antwoord: 'Hoe koop ik een huis?'
  • Content
  • 31 mei 2016 @ 11:24
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentDigitaalJournalistiekContent

Vorige week zette funda een nieuw contentplatform voor consumenten live: funda.nl/thuis. Doel van het platform is om de funda bezoeker 'ook op andere relevante momenten in de wooncyclus te inspireren en op weg te helpen met betrouwbare informatie', zo is er te lezen in een persbericht. Hierbij wordt antwoord gegeven op vragen als: hoe koop ik een huis? Of: hoe koop ik als zzp'er? Een mooi initiatief, dat vraagt om enige toelichting. In gesprek met Gonneke Daris, communicatie & pr medewerker bij funda.

Hoe ziet de redactie van funda (organisatorisch) eruit?
‘Er is gekozen voor een eigen en daarmee onafhankelijke en objectieve redactie. De funda-redactie bestaat uit een chef-redactie, zes journalisten en drie redacteuren. Dit zijn allen freelancers, bedreven in zowel dagblad- als week- en maandbladjournalistiek. We hebben bewust de keuze gemaakt voor ervaren journalisten en niet voor commerciële copywriters. Dit, omdat we een contentplatform willen maken dat echt een startpunt, een thuisbasis is voor de consument. Het gaat erom dat we op het platform vragen beantwoorden waar de consument mee rondloopt. Bij elk artikel dat geschreven wordt, stellen we onszelf de vraag: wil de consument dit lezen? Is het relevant?’

Werken jullie ook met bloggers?
‘Voor nu zetten we eerst een basis neer met bovenstaande redactie. Op het moment dat die basis staat zijn de mogelijkheden oneindig. En bloggers horen daar ongetwijfeld ook bij.’ 

Wat verwacht je dat het platform gaat ‘doen’? Wat is jullie ambitie?
‘Funda heeft de ambitie om de consument antwoorden op vragen te geven rondom de gehele wooncyclus. Waar funda voorheen focuste op de fase waarin men zoekt, bieden we nu ook relevante content die van belang is bij de verkoop-, koop- en woonfase. Zo kunnen we de consument ook op andere momenten boeien en aan ons merk binden. In principe wordt er uitgegaan vanuit een basisvraag, bijvoorbeeld: 'Hoe koop ik een huis?’ Dat vertaalt zich dan naar meerdere stappen, waarvoor verschillende type content wordt geschreven.’

‘Naast functionele content wordt ook emotionele content geboden. Denk aan een column waarmee je aan het denken wordt gezet of je eigenlijk wel in de stad wilt blijven wonen (locatie). Maar ook '5x de duurste appartementen op funda'. Dit is content waar de consument in geïnteresseerd is. Nu funda zelf deze redactie heeft, kunnen we dat voor hen beschikbaar te maken en ontsluiten op de site. Zo slaan we de brug tussen het oorspronkelijke funda en de nieuwe propositie.’ 

Er worden interviews gepubliceerd;  wie zijn in dit geval de (soort) geïnterviewden?
‘Dit zijn veelal specialisten op een bepaald gebied waarover we schrijven. Bijvoorbeeld een aankoopmakelaar of een financieel adviseur. funda is zelf geen expert op dit vlak, en heeft dus slechts een faciliterende rol. Ook worden consumenten geïnterviewd, die net een huis gekocht hebben, of nog aan het zoeken zijn. We vragen naar hun beweegredenen, vragen die ze hadden gedurende het proces. Dit, om voorbeelden uit de praktijk naar boven te halen en te verweven in de content.’

Gaan jullie ook aan de slag met videocontent?
‘Ook daar zien we enorme mogelijkheden. We kunnen wel stellen dat mensen steeds minder lezen, en steeds meer kijken. Maar dat is ook sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren én van het onderwerp. We zijn het volop aan het onderzoeken en aan het testen. Met name op het gebied van video en beeld zullen we de redactie nog gaan uitbreiden, denk dus aan video-editors en camjo’s.’

Ga voor meer informatie naar de website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken