'YouTube heeft de toekomst, tv is dood'

'YouTube heeft de toekomst, tv is dood'
  • Content
  • 26 mei 2016 @ 11:00
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • TrendsVideoContent

Videocontent is hot, maar wat weten we nu echt? Anders gezegd: wat weten we níet, wat valt er nog te leren op dit gebied? Doel van vanmiddag: het kennisniveau van de YouTube-markt moet omhoog. Om dit te verwezenlijken bracht Veed (bekend van het gelijknamige magazine en festival) de hotste YouTube-sterren van het moment bij elkaar. Kayvon Beykpour, ceo en founder van Periscope, moest daarbij voor de nodige verdieping zorgen. Plaats delict: Amstel Hotel. Vanaf de Amstel voeren we op een luxe sloep zo de Amsterdamse grachten tot aan diep in Amsterdam-Noord waarbij alles met een live drone (!) werd opgenomen.

Naast alle hippe influencers (StukTV, Monica Geuze, zie foto) was Kayvon Beykpour, ceo en founder van Periscope, de klinkende naam. De visie van Periscope sluit mooi aan op die van YouTube en de gebruikers daarvan: een app waarmee je met één druk op de knop een livestream kunt starten. Andere gebruikers kijken mee en kunnen live commentaar leveren.

'Know your competition, don’t be your competition'

‘We wanted to see the world in real time', dat is de reden dat Kayvon in september 2015 Periscope in samenwerking met Twitter startte. Maar hoe blijf je als startup staande in deze razend snel veranderende (online) wereld? 'Building a product you would love to use yourself.' Periscope's ceo probeert zich dan ook niet al te veel bezig te houden met de concurrent. 'Know your competition, don't be your competition.' Hij kijkt wel om zich heen, maar spreekt liever in termen als ‘borrow good initiatives’. Een positieve benadering van de concurrent, kortom. En met Twitter achter zich moest Periscope bijna wel een succes worden.

Hoewel kennisdeling het doel was vandaag, leken de YouTubers meer aandacht voor elkaar danwel hun mobieltjes te hebben. Druk werd er over en weer ge-tweet, ge-appt en selfies geschoten; de hoofden waren meer naar beneden dan de spreker in kwestie gericht. Leuk: vanaf het dek van de boot vloog er een heuse drone de lucht in die alles - natuurlijk - live streamde (te volgen via @TwitterNL). Vervolgens namen de doorgewinterde vloggers van StukTV plaats achter de wheels of steel waarbij de jongere garde alles ter plekke opnam via de mobieltjes.

Deze jonge garde is jong. Zo liepen er zelfs tieners rond, inclusief pa en ma. 'Ze pakt haar tas in voor vakantie en duizenden volgers kijken mee. Ik houd het niet meer bij’, aldus de trotse vader van YouTube-ster Joy. Enkele gegadigden van Twitter waren ook aanwezig, een woordvoerder van het medium omschreef dit als een interessante tijd: 'What if Bart Simpson would have Twitter?' Ook gehoord: ‘YouTube heeft de toekomst, tv is dood.’ Viola Welling, co-founder van Maak - Love Your Story stelt op haar beurt dat de huidige YouTube-markt wordt 'gedomineerd' door jonge mensen die 'ontzettend gepassioneerd' bezig zijn. ‘Met Maak begeleiden wij hen. Vaak beseffen de populaire vloggers niet eens wat voor impact ze hebben. Waar wil je naartoe met je content? Wij bieden ze context, sturing.’

Organisator Veed heeft vanmiddag haar doel bereikt: er is volop kennis gedeeld. Maar dan wel geheel volgens deze tijd, dus via drone, Periscope en camera. Is videocontent een hype of gaat het echt de wereld van contentmarketing overnemen? Veed zou eigenlijk over vijf jaar een reünie moeten organiseren en met bovenstaande personen moeten nagaan wat de invloed van videocontent nu eigenlijk echt is geweest. Want een interessante tijd is het zeker.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken