Van dansende banaan tot bewegende loopbaan

Van dansende banaan tot bewegende loopbaan
  • Content
  • 15 jun 2016 @ 14:58
  • Link
  • Pleuni van Keulen
    Pleuni van Keulen

    Copywriter
    Zandbeek Eindhoven
  • TrendsInfographicContent

Communicatie zonder visuele ondersteuning? Liever niet. Tekeningen en foto’s, dat willen we! En het liefst nog bewegend ook. Een tekst zonder visuele ondersteuning heeft geen stopping power. In een tijdlijn op social media, op een website, waar dan ook!

De infographic en het kleine bestandje met de naam ‘gif’ hebben al een poosje een gelukkig huwelijk. Hun liefdesbaby heet: gifographic. Beetje een rotnaam, maar vooruit. Een gifographic is niets anders dan een bewegende infographic. Een extraatje dat absoluut bestaansrecht heeft! Vooral op social media. De beweging trekt namelijk enorm de aandacht. Op het moment dat een afbeelding (subtiel) beweegt, gaan je ogen er bijna vanzelf naar toe. Je ziet en lees de rest van de getoonde informatie erna als vanzelf. De beweging kan bovendien ook nog extra informatie geven.

De gifographic is aan een opmars bezig. Zo omarmde ABN AMRO de vorm onlangs op zijn Carrière Newsroom en de bijbehorende social kanalen van de bank. Vijf oud-trainees van ABN AMRO schreven een blog en zagen hun loopbaan in beweging komen. De eerste van vijf gifographics die Zandbeek voor ABN AMRO maakte, staat nu online. Hopelijk volgen andere bedrijven dit voorbeeld snel.

Geschiedenis van de grappige gif
Het is niet zo gek dat de oeroude animated gif online mateloos populair is. Oorspronkelijk is de gif een bestandsindeling voor het opslaan van grafische bestanden. Lang, láng geleden, toen het internet nog glinsterde van nieuwigheid en niet vooruit te branden was, bood de gif uitkomst. Afbeeldingen met dit bestandsformaat konden namelijk zelfs met een traag modem prima gedownload worden. Met als twijfelachtig hoogtepunt: de dansende banaan! Tegenwoordig zijn er legio alternatieven. Toch is de gif weer terug van weggeweest. Op Twitter en Facebook, maar ook in WhatsApp-groepen zijn volop lollige gifjes te vinden. Van schattige katten die domme dingen doen tot Donald Trump met een stompzinnige grijns op repeat.

Informatieve tekeningetjes
De andere grafische vorm die ten grondslag ligt aan de gifographic, is de infographic. We worden er tegenwoordig door overspoeld. Deze informatieve illustratie is niets meer dan een grafisch overzicht met her en der ondersteuning van titels en getallen. Ook deze vorm bestaat al een poosje, denk aan iets eenvoudigs als een metrokaartje. Al zijn infographics vandaag de dag wat aantrekkelijker om naar te kijken. Eén ding hebben vrijwel alle infographics met elkaar gemeen: ze zijn informatief, speels en laagdrempelig. Perfect om moeilijke (of saaie) onderwerpen leuker en eenvoudiger te maken. Je ziet ze dan ook veelvuldig in het bedrijfsleven. En terecht. Want een beetje luchtigheid mag soms best. Maar…overweeg je een infographic? Bedenk dan: een beetje beweging heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Probeer eens een gifographic!

Door Pleuni van Keulen



Pleuni van Keulen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken