Storyboard: ‘Content blijkt de constante factor te zijn’

Storyboard: ‘Content blijkt de constante factor te zijn’
  • Content
  • 13 jun 2016 @ 12:24
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StorytellingDigitaalContent

Sinds 2011 werken Storyboard en Jack Daniel’s al samen. Storyboard spreekt van een ‘constant evoluerende social strategie’, wat onder meer heeft geresulteerd in een goed bezocht Facebook (82k likes) en Instagram (ruim 4k volgers) account van het whiskey-merk. Ook speelt Storyboard een grote rol in de campagne ter ere van het 150-jarig bestaan van de distilleerderij van Jack Daniel's, welke later dit jaar uitgerold zal worden.

We vroegen Martijn de Kemp, managing director, om een korte toelichting op de strategie van het Amsterdamse bureau.

Waarom past Jack Daniel's bij Storyboard? 
Dat is een combinatie van factoren. Storyboard is geboren uit een achtergrond als online publisher, zo zijn wij onder meer betrokken geweest bij websites als spunk.nl en speld.nl. Content zit in ons dna, het is onze kracht. Vanuit die kracht zijn wij in 2010 merken gaan helpen met de strategische ontwikkeling van branded content en influencer marketing. We werken nog steeds met een hybride model, wat inhoudt dat we voornamelijk in-huis produceren, maar ook gebruik kunnen maken van een groot creatief netwerk. Voor Jack Daniel's stelt deze manier van werken ons in staat om de juiste doelgroepen op de juiste manieren aan te spreken en het product tot leven te brengen op een manier die voor de brede doelgroep relevant is en natuurlijk aanvoelt.

Kun je meer vertellen over de campagne ter ere van het 150-jarig bestaan van JD?
Jack Daniel's is een van de meest iconische merken ter wereld. Wij zijn echter de afgelopen jaren voorzichtig omgegaan met het claimen van de Amerikaanse roots, simpelweg omdat dit een andere andere belevingswereld is dan de wereld van de lokale consument. Het mooie is dat we, nu de destilleerderij 150 bestaat, meer dan ooit reden hebben om de lokale consument te vertellen over de rijke geschiedenis van dit mooie merk. Inhoudelijk kunnen we er nog niet te veel over loslaten, maar de campagne zal zich op het snijvlak bevinden van educatie en entertainment. En ja, we opereren vanuit onze kracht: branded content en influencer marketing. De campagne is momenteel in volle ontwikkeling, er wordt daarbij intensief samengewerkt met het mediabureau Starcom. 

Hoe houden jullie de social kanalen van JD precies bij - hoe moeten we dat voor ons zien op organisatorisch vlak?
We verzorgen full-service social media management voor merken op het gebied van sociale media. Dat houdt in dat we van strategie en social insights, tot content creatie, social advertising, conversation management en community management in huis hebben.

"Het mooie aan social media is de interactie tussen mensen"

Wat is jullie strategie achter (het beantwoorden van) inkomende negatieve reacties op social media?
De tone-of-voice is in lijn met de merkwaarden van Jack, authenticiteit en oprechtheid staan daarbij centraal. We zijn erin geslaagd om een community op te bouwen met loyale fans. Het leuke daarvan is dat negativiteit zichzelf, of zo nu en dan met behulp van een vlotte pen en een knipoog, vaak oplost. Fans gaan het gesprek met elkaar aan en wij mengen ons daarin. Dat is het mooie van sociale media. Het gaat om interactie tussen mensen, en daar mag je als merk onderdeel van uit maken. Er blijft geen vraag onbeantwoord en wij komen te allen tijde binnen 24 uur bij de consument terug, ook in het weekend. 

Waar is Storyboard verder nog mee bezig?
Wij ontwikkelen effectieve branded content en influencer campagnes voor toonaangevende merken, zoals Jack Daniel's, Tele2, ASICS en Rituals. Deze variëren van heel groot tot heel klein. De diversiteit is wat ons onderscheidt van de rest. We zijn door middel van ons hybride model in staat om een breed scala aan merken te bedienen en daarmee en meetbare impact te genereren.

Waar staat Storyboard over vijf jaar?
Het mediaconsumptie-gedrag voor zowel jong als oud is de afgelopen jaren volledig op zijn kop gezet. Het digitale medialandschap is daarmee continue in ontwikkeling, digitale platformen komen en gaan, maar content blijkt de constante factor te zijn. Een ding is zeker, wij zullen merken blijven helpen om hun verhalen te vertellen, om een manier die resoneert met de behoeften van hun doelgroep. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken