'Met de Grand Prix spelen we in op de ontwikkeling van contentmarketing'

'Met de Grand Prix spelen we in op de ontwikkeling van contentmarketing'
  • Content
  • 21 jul 2016 @ 09:53
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentGrand Prix Content MarketingAward

Met een nieuwe basis, nieuwe leden én een nieuwe voorzitter is Platform Content, de branchevereniging voor organisaties die actief zijn in contentmarketing, helemaal terug. De website (platformcontent.nl) draait op volle toeren en de voorbereidingen voor de Grand Prix Content Marketing 2016 (donderdag 17 november) zijn ook weer in gang gezet. Met voorzitter Jasper van Zandbeek maken we de balans op.

Waarom was PC een tijdje uit de lucht en nu weer live?
De afgelopen jaren ontstonden er verschillende visies op de toekomst en invulling van Platform Content. Enerzijds kwam dat door de razendsnelle ontwikkeling die het vakgebied doormaakt, anderzijds zorgde de economische crisis ervoor dat voor veel bureaus Platform Content even geen prioriteit had. Alhoewel de ledenactiviteiten minimaal waren, is de Grand Prix Content Marketing, die we samen organiseren met BBP Media, wel ieder jaar blijven groeien. Inmiddels zijn we afgestapt van het idee dat alleen bureaus lid kunnen worden van Platform Content. Ook merken en bedrijven kunnen zich nu aansluiten. Een logische ontwikkeling waar positief op is gereageerd in de markt. We zijn dan ook trots om te kunnen melden dat partijen als ING en Bol.com als eerste merken lid zijn geworden.

Waarom moet men de website van PC bezoeken?
Het platform wordt de plek waarop alle leden hun cases kunnen etaleren. En waar bovendien blogs en artikelen over relevante onderwerpen te vinden zijn en discussie plaatsvindt. Het is ook een platform voor mogelijke opdrachtgevers om te zoeken naar een passend en kwalitatief goed bureau. Het kan je als lid dus ook iets concreets opleveren als je je cases op onze website goed presenteert. Op termijn willen we ook meer onderzoek gaan publiceren.

Jullie zijn een platform voor contentmarketing. Wat is contentmarketing precies volgens jou?
Haha. Die vraag krijg ik ongeveer dagelijks gesteld. Je kunt daarover een driedaags symposium organiseren is mijn standaard antwoord. De discussie over de definitiekwestie bewijst in mijn ogen vooral dat het vakgebied heel actueel en nog volop in ontwikkeling is. Het is de belangrijkste reden dat we ieder jaar de Grand Prix Content Marketing organiseren. Daar zie je hoe de markt zelf antwoord geeft, door op een veelzijdige manier een actuele invulling te geven aan contentmarketing.

Wat is jouw voornaamste rol als voorzitter van PC?
Mijn rol als voorzitter is hét gezicht zijn van Platform Content. We willen natuurlijk af en toe leuk bij elkaar komen als brancheorganisatie en dan mag het ook wel een beetje gezellig zijn. Graag zelfs! Maar het primaire doel is echt om het vak naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk hebben we ook internationale ambities en willen we Nederland en België internationaal op de kaart gaan zetten als voorlopers op gebied van contentmarketing.

Wat zijn je verwachtingen van de Grand Prix in november?
We werken langzaam toe naar een iets andere opzet. Dat uit zich met name in een verdere aanscherping van de verschillende categorieën. Het vak heeft zich flink ontwikkeld en daar spelen we ook met de Grand Prix verder op in. We verwachten dan ook dat het aantal inzendingen met tien tot vijftien procent kan stijgen. Ook de avond zelf krijgt een iets andere opzet, zodat we meer aandacht kunnen schenken aan de achtergronden van de winnende cases. 

De inschrijvingen voor de Grand Prix zijn inmiddels geopend. Ga hier naar toe voor meer informatie.

Bovenstaand interview verscheen eerder in MarketingTribune print, nummer 13. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken