Keith Ta (Widespace): 'We willen mensen de kans geven direct te reageren op advertenties’
- Content
- 9 aug 2016 @ 09:05
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewContentDigitaal
- 9 aug 2016 @ 09:05
- Lucas Boon
Keith Ta is country manager bij Widespace Nederland, het kantoor dat hij in 2012 heeft opgezet. Widespace, afkomstig uit Zweden, is in totaal tien Europese landen actief. Het bureau richt zich op een niche: mobile brand advertising, een markt die steeds meer aan terrein wint, hoewel het bureau adverteerders daar nog altijd bewust van moet zien te maken. ‘We gaan bij ze langs en denken met ze mee.’
Widespace is opgericht in 2007. Richtte het bureau zich toen ook al op mobile advertising?
Ja, maar summier. In dat jaar is natuurlijk ook de eerste iPhone op de markt gebracht. Onze twee oprichters zochten toentertijd investeerders, maar van alle kanten werden deuren dichtgegooid. ‘De iPhone is een shittelefoon, niemand gaat daar ooit op adverteren’, werd er geroepen. Dus die quote hebben we wel even onthouden, haha. Het punt is: de smartphone heeft ontzettend veel functionaliteiten, die andere media simpelweg niet hebben. Zo is er de swipefunctie, die hebben wij in Nederland geïntroduceerd. Ook daar zijn we destijds in 2012 om uitgelachen.
Wij geloven gewoon enorm in interactiviteit; we willen mensen de kans geven simpelweg direct te reageren op een advertentie. Dit kan dus door middel van swipen zijn, maar ook bijvoorbeeld schudden of krassen. Een groot voordeel van de smartphone ten opzichte van traditionele media is daarnaast targeting. Geotargeting bijvoorbeeld, dus dat je letterlijk kunt zien waar iemand zich op welk moment online bevindt en daar vervolgens je advertentie op toespitsen. Een ander voorbeeld is weertargeting, dus adverteren aan de hand van het weer, real time. In print ben je daarvoor natuurlijk al veel te laat.
Waarom zouden adverteerders mobile advertising moeten omarmen?
Vanwege het bereik. Het bereik op mobile is nog groter dan op digital. Laat staan tv, daar neemt het bereik van met name de jongere doelgroep steeds sterker af. Money follows the eyeballs. De aanvankelijke weerstand tegen adverteren op de smartphone snap ik ergens wel. Dat komt door het gebrek aan kennis, hoewel die wel steeds beter wordt. Op het gebied van mobile advertising is Widespace gewoon ontzettend innovatief. Er zijn anno 2016 zo ontzettend veel ontwikkelingen op het gebied van mobile, dus adverteerders weten eigenlijk ook niet meer waar ze aan toe zijn. Wij willen hun gids zijn.
Hoe helpt Widespace adverteerders met die bewustwording?
Door bij ze langs te gaan en simpelweg mee te denken, mock-ups te laten zien en de boodschap blijven herhalen. Het lastige van onze markt is dat grote adverteerders media inzetten via mediabureaus, maar de kennis bij mediabureaus over mobile advertising is vaak niet erg hoog. Ze kennen het niet goed genoeg en zetten het dan niet in. Nou, dat is het moment waarop wij inhaken. Bureaus benaderen ons, of wij hen.
Is het voor adverteerders niet te beperkt om daadwerkelijk mobile only te adverteren?
Nee, wij geloven heilig in mobile only. Onze inschatting is dat in 2020 van alle mediaconsumptie 70 procent via smartphone of tablet zal zijn. Kijk bijvoorbeeld naar lineaire tv, partijen als Netflix en HBO verdrijven hen. Alles wordt steeds meer on demand. Het is persoonlijk.
Waar staat Widespace over twee jaar?
Wat je nu ziet, is dat de markt steeds meer verschuift naar programmatic, dus het geautomatiseerd inkopen en inzetten van bereik. Daarop ontwikkelen wij ons nu heel sterk. De meeste KPI’s die nu nog gebruikt worden zijn performance-KPI’s. Met programmatic willen we ons echt focussen op branding.
Worden de resultaten gemeten en zo ja, hoe?
Ja, dat doen we met onze brand impact study. Door middel van retargeting vragen wij mensen na afloop van de reclame wat ze ervan vonden. Daar komen dan onderwerpen als merkvoorkeur, merkherkenning en koopintentie voorbij. Vragen als: ben je bekend met dit merk? Of: ben je van plan dit te kopen? Dat benchmarken we en die onderzoeksresultaten laten we zien aan adverteerders. Zodat ze het daadwerkelijke brandingeffect kunnen meten. We zien de noodzaak ervan in, en dat maakt ons betrouwbaar voor adverteerders.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing