Bureau Bruinzeel: genoeg 'rumour around the brand'

Bureau Bruinzeel: genoeg 'rumour around the brand'
  • Content
  • 14 sep 2016 @ 15:35
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentInteractieCommunicatie

Bureau Bruinzeel presenteert zichzelf als het management- en boekingsbureau voor de beste schrijvers van Nederland en België. Dat de reclamewereld gebruik maakt van schrijvers is immers geen nieuw verschijnsel: 'Cees Nooteboom is de bedenker van de term 'studioklank' voor Philips en Annie M.G. Schmidt schreef verhalen als 'Floddertje' voor Nutricia.' Het bureau vertegenwoordigt populaire schrijvers als Kluun en Özcan Akyol. Een aantal vragen aan Miranda Bruinzeel, in het verleden onder meer (samen met diezelfde Kluun) verantwoordelijk voor Nightwriters en sinds 2012 eigenaar van Bureau Bruinzeel.

Hoe komen schrijvers bij u terecht? Benadert u ze zelf of komt het ook voor dat schrijvers uit zichzelf bij u aankloppen?
Dat verschilt. Het kan zijn dat wij iemand benaderen die we interessant vinden of waarvan we denken dat we boeiende opdrachten kunnen regelen voor hem of haar. Maar die betreffende schrijver moet hier wel voor open staan natuurlijk, anders heeft een samenwerking geen zin. Aan de andere kant hebben steeds meer schrijvers tussen het schrijven van hun romans door behoefte aan opdrachten en inkomsten en die schrijvers weten ons inmiddels te vinden.


Miranda Bruinzeel.

Wat zijn vervolgens de criteria om aan te sluiten bij BB?
Als je je bij ons aansluit gaan we voor je aan de slag en doen we ons best voor commerciële opdrachten. Dit doel moet de schrijver ook voor ogen hebben. BB zorgt ervoor dat de schrijver creatieve vrijheid behoudt en dat de opdrachtgever iets krijgt waardoor hij gek van geluk wordt. Die combinatie is juist onze kracht. 
En we zijn erg geïnteresseerd in nieuw talent, maar die schrijver moet wel al enige naam hebben opgebouwd en tenminste een boek gepubliceerd hebben. 

U kent de schrijvers zelf. Zorgt dit niet voor een zeker incrowd-sfeertje? Hoe gaat u dat tegen?
Nee hoor, geen incrowd-sfeertje hier. We zijn een commercieel bedrijf. Ook al is er enig regelmatig intensief contact, het blijft natuurlijk een zakelijke verhouding tussen de schrijvers en ons. De aanvragen die we krijgen zijn meestal erg specifiek en natuurlijk denken we eerst aan degenen die bij ons bureau zijn aangesloten, maar we hebben twee petten op er er wordt ook verwacht dat wij de meest geschikte schrijver 'casten' voor een opdrachtgever of gelegenheid.

Blauwe vingers

Aan welke schrijver van BB heeft u nu echt uw handen vol?
Dat verschilt per periode maar op dit moment zijn dat bijvoorbeeld Jet van Nieuwkerk, Özcan Akyol en Kluun. Sinds de verschijning van haar boek Tip van Jet wordt Jet veel gevraagd door merken en producten om 'iets' te doen op haar social media kanalen, als presentatrice voor productpresentaties en ze schrijft inmiddels columns voor drie tijdschriften. Özcan is een rising star in televisieland en schrijft zich blauwe vingers aan columns over de actualiteit, en na vijf jaar wachten verschijnt binnenkort de langverwachte nieuwe roman van Kluun genaamd DJ. Kluun is natuurlijk niet alleen schrijver maar ook ex-reclameman en -strateeg dus dat boek verschijnt niet stilletjes, je kunt genoeg 'rumour around the brand' verwachten.

Wat zijn uw ambities met BB? Op welk vlak wilt u groeien?
We willen hét bureau zijn waar je aanklopt voor alles wat met schrijvers en schrijven te maken heeft. Ons netwerk reikt nu al veel verder dan alleen de schrijvers die exclusief aan ons verbonden zijn en onze lijnen zijn kort. Je kunt ons zien als de ideale matchmaker tussen opdrachtgever en schrijver, dichter en literair performer. 

Literaire bon-vivants

Welk(e) lezing/congres van BB op korte termijn mogen de lezers van MarketingTribune absoluut niet missen?
Veel lezingen of congressen zijn besloten events dus die kan ik hier niet echt uit de doeken doen, maar mochten er literaire bon-vivants onder de lezers zijn zijn zou ik ze willen adviseren naar een van onze zondagse literaire Ink + Drink lunches te komen. Lekker tafelen met vrienden of collega's en ondertussen luisteren naar sterke verhalen van je favoriete schrijver.

Wilt u verder nog iets kwijt?
Jazeker. Namelijk dat het inzetten van de gedachtegang en het talent van een bekende schrijver toegevoegde waarde kan hebben voor meken en bedrijven. Uiteraard door het opleuken, interessanter en prikkelender maken van allerhande content maar denk ook aan bijvoorbeeld de interne communicatie van een bedrijf. Het is aantrekkelijker een boodschap te lezen die geschreven is door Ronald Giphart of James Worthy dan door een communicatie afdeling. Probeer het maar eens. 


Beeld door Marc Deurloo.

Ga voor meer informatie naar de website.http://www.bureaubruinzeel.nl/

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken