Roundup: contentmarketing 2016 in 10 interviews

Roundup: contentmarketing 2016 in 10 interviews
  • Content
  • 28 dec 2016 @ 14:56
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Met nog maar een paar dagen te gaan ligt 2016 definitief achter ons, tijd om terug te blikken op een mooi contentmarketing-jaar. Een verzameling van interviews met en over belanghebbende bureaus, natuurlijk de Grand Prix Content Marketing, de Yuri-inhaker en nog veel meer. Veel leesplezier!

3 februari 2016 - 9609 x gelezen

Nu.nl: 'Branded content net zo snel en relevant maken als het nieuws'

In aanloop naar het Branded Content Event 2016 publiceerden we diverse interviews met diverse sprekers op het evenement, waaronder Joost Bon, uitgever van Nu.nl. Bon is inmiddels drie jaar uitgever van Nu.nl en volgens hem wordt branded content vooral op mobile devices massaal gelezen. Hij is overtuigd van het feit dat redactionele creativiteit en onafhankelijkheid in combinatie met doelstellingen en wensen van de adverteerder werkt. 'Branded content moet te allen tijde duidelijk te onderscheiden zijn, maar het blijft draaien om de relevantie van de boodschap.'

27 juni - 11247 x gelezen

Franska Stuy: 'Over twee jaar is Franska.nl al tig keer gekopieerd'

Voormalig Libelle-hoofdredacteur Franska Stuy startte deze zomer een nieuw online 40+ magazine voor vrouwen: Franska.nl. Inhoud: 'Alles waarover je twijfelt, piekert en alleen met je beste vriendinnen over praat.' Op de vraag of mannen ook welkom zijn op het platform: 'Haha. Nou vooruit dan maar. Doe ik niet flauw over. Meelezen doen ze namelijk toch wel. Veel mannen proberen nog steeds te achterhalen wat zich in het hoofd van een vrouw afspeelt. Nou, dan kunnen ze bij ons terecht.'

10 augustus - 17441 x gelezen

Grolsch: 'Yuri-inhaker gewaagd, maar niet over de grens'

Yuri van Gelder dronk tijdens de Olympische Spelen 2016 een biertje teveel en vervolgens stond het land op z'n kop. Ideale gelegenheid voor (bier)merken om op in te haken, zo dacht ook Grolsch. Maar de reacties op de Radler 0%-inhaker waren niet van de lucht. Marketing manager Jaap Suhre was zo sportief ons te woord te staan. 'We vonden de inhaker gewaagd, maar niet over de grens. Ludiek. Daarom hebben we 'm geplaatst.'

8 september - 9647 x gelezen

HeadOffice over integratie NL en BE: 'Reacties emotioneel maar begripvol'

Eind augustus maakte Sanoma bekend dat contentmarketingbureau HeadOfficeNL ging integreren met de Belgische tak. De Nederlandse tak bleek onvoldoende in staat om klanten te behouden. Gilles van Lembergen, founder en ceo van HeadOffice, stond ons te woord. 'Overbodig om twee zusterbureaus hetzelfde te laten doen.'

1 september - 13521 x gelezen

Coca-Cola Journey: 'Belangrijk om transparant te zijn'

Coca-Cola lanceerde begin september een nieuwe corporate website: Coca-Cola Journey. Beloofd werd 'een digitaal magazine waar alle verhalen en nieuwsberichten over Coca-Cola in Nederland verzameld zijn'. Kirsten van Zandwijk, communications & pr manager, lichtte de plannen toe: 'Juist die minder breed bekende verhalen achter ons merk en bedrijf willen we middels Journey een podium geven. Bijvoorbeeld verhalen over onze aanpak op het gebied van duurzaamheid en het verhaal over de Nederlandse productie.'

12 september - 5045 x gelezen

'Met de Grand Prix vieren we het vak contentmarketing'

In aanloop naar de Grand Prix Content Marketing op 17 november interviewden we Bert Groothand, directeur van Platform Content en vanuit BBP Media verantwoordelijk voor de organisatie van de Grand Prix. 'Bij de Grand Prix kun je alleen maar leren van elkaar. Daarbij is het aantoonbaar dat bureaus die voorafgaande jaren hebben gewonnen, meer in the picture staan bij interessante opdrachtgevers.'

14 september - 10382 x gelezen

Bureau Bruinzeel: genoeg 'rumour around the brand'

Dat de reclamewereld graag gebruik maakt van schrijvers is geen nieuw verschijnsel meer, en dat is ook waar management- en boekingskantoor Bureau Bruinzeel op inspringt. Eigenaar Miranda Bruinzeel: 'We willen hét bureau zijn waar je aanklopt voor alles wat met schrijvers en schrijven te maken heeft. Ons netwerk reikt nu al veel verder dan alleen de schrijvers die exclusief aan ons verbonden zijn en onze lijnen zijn kort. Je kunt ons zien als de ideale matchmaker tussen opdrachtgever en schrijver, dichter en literair performer.'

20 september - 5586 x gelezen

De Speld op Dutch Digital Day: ‘Effe de boel op stang jagen’

Dutch Digital Day, 16 september in de Amsterdamse Undercurrent, werd afgesloten door De Speld Live. We spraken met Jerome Kuijken, head of advertising bij De Speld & Partners. 'We zijn het bureau voor merkwaardige content. Dat willen we ook claimen, niet specifiek humor. We maken nooit grappen over merken, of over hun doelgroep. Alleen over het domein. En dan kun je heel ver gaan.'

2 december - 11159 x gelezen

Namespotting: 'Opvallende merknaam is van groot belang'

Vijfhonderd leuke, merkwaardige en opvallende merknamen verzamelen - ga er maar aan staan. Hans Prummel en Richard Otto deden het en brachten begin december het boek 'Namespotting' op de markt. Dat vroeg om enige toelichting. 'Wat opviel is dat bepaalde branches veel creatiever in hun naamgeving zijn dan andere. We hadden makkelijk nog een paar pagina's kunnen vullen met namen van kappers, rijscholen, burgerrestaurants en cafetaria's.'

20 december - 17048 x gelezen

Dick van der Lecq is geen thuisfluiter

Dick van der Lecq schreef de afgelopen twee jaar op zaterdag in Het Parool een column over reclame en media. Vlak voor het einde van het jaar verscheen 'Spraakmakend', een bundeling van 62 columns. In ons interview over zijn eigen schrijfstijl: 'Puntig maar luchtig. We zitten in reclame, niet in hersenchirurgie.' Op de vraag of er in de toekomst nog nieuwe columns verschijnen in de Amsterdamse krant: 'Ronald Ockhuysen (hoofdredacteur, red.) ziet mij graag terugkomen en overweegt daarbij een andere vorm, daar moet ik even over nadenken. Die columns bevielen mij goed namelijk, ik beschouw graag.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken