'Tenenkrommende slogans trekken ook aandacht'

'Tenenkrommende slogans trekken ook aandacht'
  • Content
  • 7 dec 2016 @ 12:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameCreatieDoelgroepenContent

Het is weer tijd voor de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Uit de meer dan 200 inzendingen van dit jaar heeft de tienkoppige jury de tien slechtste slogans genomineerd. Het publiek bepaalt via sloganverkiezing.nl welk bedrijf de titel Slechtste Slogan 2016 verdient.

De verkiezing loopt van het moment van schrijven tot 12 december 12:00 uur. Op dinsdag 13 december wordt de uitslag bekend gemaakt. Eerdere jaren wonnen 'Iedere paal gaat erin' (Heibedrijf Steenman) en 'The worst musical ever' (Hema de musical).

De tien genomineerde slechtste slogans van 2016 zijn (op alfabetische volgorde):
•    Aad Kentie. Wie kentie niet?! (Aad Kentie, koffie- en snackcorner, Rotterdam, Zuid-Holland)
•    Food to Thai for! (Thai from Sky, Thais restaurant, Amstelveen, Noort-Holland)
•    Linger Onroerendgoed Makelt het voor elkaar! (Linger Onroerendgoed, makelaar, Amsterdam, Noord-Holland)
•    Tiet voor een goede BH (Hullegie, lingeriewinkel, Epe, Gelderland)
•    We’re full of crêpe! (Creppies, mobiele foodtruck, Vlaardingen, Zuid-Holland)
•    Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners, hordeuren en –ramen, Lonneker, Overijssel)
•    Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen, Gelderland)
•    Your shit is my food! (L.P. Reith, loodgietersbedrijf, Den Haag, Zuid-Holland)
•    Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (Th. Van Straalen, bouwmaterialen, Utrecht)
•    Zit je haircut (Local Heroes, hairsalon en barber, Utrecht)

Pleased to meat you
In het voorjaar van 2017 verschijnt een boek met een bloemlezing van de meest opvallende slogans van de afgelopen jaren - geschreven door Tefke van Dijk en Christine Liebrecht - tevens initiatiefnemers van de verkiezing. Liebrecht: 'Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals 'Het hout nooit op!'. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal, bij vleesbedrijven zijn bijvoorbeeld leuzen met 'steak' of 'meat' populair. Denk aan slogans als 'Pleased to meat you!'. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: 'Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus'. 

Tenenkrommend
Het boek wordt uitgegeven door Amsterdam University Press, in samenwerking met genootschap Onze Taal. Liebrecht: 'Met de Slechtste Slogan Verkiezing willen we bedrijven bewustmaken van het effect van hun slogan. Niet elke slogan slaat goed aan bij het publiek. Aan de andere kant zien we ook: tenenkrommend of niet, de slogans trekken ook de aandacht. En dat is vaak het doel van een slogan.'

Tot 12 december heeft u de tijd te stemmen op de slechtste slogan van dit jaar, via deze website. Het 'winnende' bedrijf krijgt de Blauwe Tegel, een Delftsblauw tegeltje met de eigen slogan. Alle ingezonde slogans zijn te vinden op slechteslogans.nl.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken