[roundup] Dit was contentmarketing in februari 2017

[roundup] Dit was contentmarketing in februari 2017
  • Content
  • 28 feb 2017 @ 10:31
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Op het vlak van contentmarketing was februari 2017 een drukke en bovenal interessante maand. Zo was er het goedbezochte Branded Content Event, stelden wij samen met ZB de jaarlijkse Top 19 Nederlandse Contentmarketing samen, lanceerde Marketingfacts een eigen videokanaal en werd Zandbeek genomineerd voor de NRW Marketing Awards én kreeg het (ietwat gedenkwaardige) aandacht in de Volkskrant. En natuurlijk publiceerden we talloze interessante interviews, onder meer met de marketeer van het Mauritshuis en met (content)bureaus als Chunk, Counter Content en 210KG. Veel leesplezier!

3 februari: Branded Content Event 2017: interactiviteit voorop (20788 x gelezen)

Met 600+ bezoekers zat DeFabrique ramvol, op donderdag 2 februari tijdens het Branded Content Event. Het inhoudelijke programma speelde zich af in Loods 8, maar minstens zo interessant (en gezellig!) was het in de industriële hal waar tout branded content NL samenkwam om te netwerken maar ook om ballen te gooien met BrandDeli of BN'ers te raden bij de 538-stand.

6 februari: 210KG: 'Om op te vallen, moet je gekke dingen doen' (11517 x gelezen)

Hamburger-zaak Thrill Grill van Robert Kranenborg staat bekend om de simpele maar kwalitatief hoogstaande keuken: 'for the love of burgers'. Ofwel hippe haute friture. Ook de kaart is vernieuwend te noemen: geen bordeauxrood boekje met wat lijstjes erin opgesteld, maar een heuse krant met daarin een interview met Kranenborg, veel beeld, Instagram acties, en oja - ook nog een opsomming van het eten dat wordt geserveerd. Contentmarketing ten voeten uit dus, en een idee van het Amsterdamse bureau 210KG. Aan het woord, Roger Matena, 'very creative director' van het bureau.

7 februari: Top 19 Nederlandse Contentmarketing deel 2 (14790 x gelezen)

Al sinds 2014 presenteren we op MarketingTribune de Top 19 Nederlandse Contentmarketing, samengesteld door Robbert Zantinge, algemeen directeur bij contentmarketingbureau ZB en beoordeeld door collega's uit het vak. Vandaag deel 2, met onder meer cases van Vodafone, Amnesty en Yoni.

9 februari: Online platform Concentrate: 'Influencer word je niet zomaar' (7665 x gelezen)

Het gaat goed met de Nederlandse influencers, in ieder geval reden genoeg voor Lenovo en RTL om de videoproductie Project C te lanceren - geïnspireerd op de jaarlijkse YouTube Rewind uit de Verenigde Staten. Project C is als het ware een ode aan de Nederlandse YouTube-community. 'In plaats van terugblikken op de hoogtepunten van het afgelopen jaar, richt Project C zich op de toekomst.' Maar wat staat ons dan precies te wachten? Sanne Veldhoven, senior communicatieadviseur bij RTL, licht het project toe. 'Onder de doelgroep 18-34 jaar zijn online videomakers populairder dan de meeste tv-sterren.'

10 februari: Google: personalisatie ten voeten uit (14212 x gelezen)

Google is zo ongeveer de bekendste website, of in ieder geval de grootste zoekmachine ter wereld. Onpersoonlijk wellicht in eerste optiek, maar met Google Adwords wordt weldegelijk personalisatie toegepast. In een notendop zorgt Adwords ervoor dat een website op Google beter gevonden wordt, op het moment dat potentiële klanten zoeken naar een product of dienst dat een bepaald merk aanbiedt.

13 februari: Stelling van de week: kosteloos pitchen voor bureaus is de normaalste zaak van de wereld (14803 x gelezen)

Documentairemaker Teun van de Keuken is op z'n zachtst gezegd niet blij. Maar bureau eigenaar Jasper van Zandbeek ook niet. Eerstgenoemde beschuldigt het bureau ervan te moeten betalen voor een pitch, terwijl Zandbeek Van de Keuken slechts heeft gevraagd of hij open zou staan voor een mogelijke samenwerking.

17 februari: Counter Content: 'Personeelsmanagement is een tijdrovende activiteit' (12507 x gelezen)

Counter Content werkt samen met Persoonality voor de lancering van Jouw Online Personeelsmanager (Jop). Het bureau uit Zaandam is verantwoordelijk voor de content en strategie van de campagne. Doel van de campagne is het genereren van landelijke bekendheid en leads voor het nieuwe portaal. Aan het woord Raymond Bresching, partner bij Counter Content, over waarom werkgevers Jop zouden moeten inzetten, de focus op 'binden en boeien' en de arbeidsmarkt anno nu.

17 februari: Online videoconferentie VidCon komt naar Amsterdam (10424 x gelezen)

VidCon Europe komt begin april naar de Amsterdamse RAI. De online videoconferentie brengt hiermee contentmakers en marketeers samen die in de wereld van online video opereren. Doel is om te inspireren en informeren, met masterclasses door twaalf experts op het gebied van social videokanalen.

17 februari: [longread] Marketingfacts wil de marketeer ook op zondagmiddag bedienen (12039 x gelezen)

Marketingfacts is er voor ‘je dagelijkse portie marketing’. Anders dan andere marketingmedia staat de titel niet in het teken van louter nieuwsvoorziening, als wel weblogs. Kennisdeling is de heilige graal. Dit maakt ook dat Bram Koster, ‘chief creatieve dingen’, weinig concurrentiegevoelig is. ‘De lezer checkt gewoon wat ‘ie voorgeschoteld krijgt in z’n RSS- en social feed.’ Over het nieuwe videokanaal, de positie in de markt en de cultuur van de populaire titel.

21 februari: Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over storytelling: 'Musea zijn schatkamers vol vertellingen' (11869 x gelezen)

Het Mauritshuis heeft samen met designbureau Energize een storytellingwebsite ontwikkeld. Hiermee wil het museum de achtergrond van bekende (en minder bekende) schilderijen naar een groot en internationaal publiek brengen. Aan het woord Koen Brakenhoff, hoofd marketing bij het Mauritshuis. 'We vertellen verhalen die in het museum onverteld blijven.'

21 februari: Eindhoven365 en Zandbeek genomineerd voor NRW Marketing Awards: 'Influencer marketing is van alle tijden' (13695 x gelezen)

Bureau Zandbeek en opdrachtgever Eindhoven365 zijn met hun internationale influencercampagne Another City Trip genomineerd voor de NRW Marketing Awards, de jaarlijkse bekroning voor effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. Een eerste reactie van Mark de Greeff, head of strategy bij Eindhoven365. 'Als het geen extra bezoekers voor Eindhoven oplevert, is het alsnog weggegooid geld.'

24 februari: Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat' (24428 x gelezen)

Influencer marketing, het is een even interessant als ietwat ongrijpbaar onderwerp. Goed dus dat het HICon Influencer Congres werd georganiseerd, gisteren (23 februari) in de Amsterdamse RAI. Inderdaad, gelijktijdig met de Huishoudbeurs. Want wie dacht dat hier louter en alleen wasmiddelen en strijkbouten worden verkocht heeft het mis, de veelbesproken beurs gaat met z’n tijd mee en zet ook hier vloggers, YouTubers en Instagrammers in.

27 februari: VVD werkt samen met XXS: 'Logisch dat CDA pissig is op onze campagnespot' (3249 x gelezen)

Ook de bureauwereld stort zich in het politieke campagne-geweld. Zo is Joe Public verantwoordelijk voor de campagnespot van CDA die gisteravond op RTL4 en NPO1 werd uitgezonden. Zojuist heeft VVD aan MarketingTribune laten weten dat zij met XXS hebben samengewerkt voor hun antwoord daarop. 'Wie gaat de problemen nou echt aanpakken?'

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken