5 vragen aan... Liam Tjoa (GoSpooky): 'Marketeers moeten meer focussen op Snapchat'
- Content
- 9 mrt 2017 @ 10:03
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Social mediaContentPersonaliaCommunicatie
- 9 mrt 2017 @ 10:03
- Lucas Boon
Met zijn bureau GoSpooky richt Liam Tjoa (19) zich op 'Snapchat marketing' en adviseert hij klanten als Hema en MTV op het gebied van strategie, analytics en adverteren op de populaire online dienst. 'We maken het klanten makkelijker om actief te worden op Snap, door content in te plannen en ze statistieken te laten inzien.' Genoeg te bespreken dus, in dit geval verpakt in vijf vragen.
Stel: ik ben marketeer en wil 'iets' doen met Snapchat, maar weet eigenlijk niet goed wat het is. Wat is dan jouw antwoord?
Snapchat is een van de populairste apps in Nederland om te communiceren met vrienden en volgers. Dagelijks gebruiken in Nederland meer dan twee miljoen mensen Snapchat. Waar Twitter de focus legt op tekst en Instagram op beeld, is Snapchat vooral gebaseerd op video. Dat zegt meer dan duizend woorden, daarnaast kun je het opleuken met een geofilter, sticker of lense. Snapchat draait om het nu, en daarom verdwijnt de content na 24 uur. Dit is ook een belangrijke reden voor veel gebruikers om elke dag actief te zijn.
Liam Tjoa (r) en Tim van der Wiel, founders van GoSpooky.
Waarom zouden marketeers Snapchat moeten gebruiken in hun marketingmix?
Marketeers moeten zijn daar waar hun doelgroep zich bevindt. Op dit moment zit vrijwel het grootste deel van de Nederlandse jongeren op Snapchat en Instagram en daarom zijn dit logische platformen om aanwezig te zijn. Daarnaast biedt de intimiteit van Snapchat de mogelijkheid om als bedrijf of organisatie dichterbij je volger te komen. Gebruikers op Snapchat volgen gemiddeld minder accounts dan op Facebook en Instagram. Als merk bevind je je dus echt tussen de goede vrienden van een gebruiker.
"Jammer dat de traditionele marketeer zelf geen fanatiek Snapchat-gebruiker is"
Wat is op dit moment - al dan niet op het gebied van Snapchat - de grootste online uitdaging voor marketeers?
Het bereiken van jongeren wordt een steeds grotere uitdaging. Jongeren kijken steeds minder tv, luisteren minder radio en maken ook minder gebruik van Facebook. Daarnaast hebben veel jongeren een adblocker geïnstalleerd op hun devices. Het gebruik de laatste jaren verplaatst naar de snelle en intieme platformen zoals Snapchat en Instagram. Afspraken maken onderling gaat via WhatsApp, maar als bedrijf kun je daar praktisch niet tussen komen. Daarom moet je focussen op sociale netwerken zoals Snapchat. Jammer alleen dat de traditionele marketeer zelf niet echt een fanatiek gebuiker is van Snapchat.
Wie of wat wordt de opvolger van Snapchat? Wat is the big next thing?
Veel mensen denken dat Snapchat nog maar net komt kijken, maar de dienst is al sinds 2012 populair onder jongeren. Op dit moment is er geen direce opvolger van Snapchat. Facebook is wel al bezig met het kopiëren van Snapchat-functies op zijn verschillende platformen (Instagram Stories, WhatsApp Status, red.), dus voor Snap wordt het spannend om voorop te blijven lopen.
Wat is voor jouzelf op dit moment de grootste uitdaging op het gebied van online marketing?
De waarde van social media inzichtelijker maken voor bedrijven. Met GoSpooky doen we dit door alles te meten en te vergelijken voor onze klanten. Daarnaast willen veel van onze klanten op korte termijn adverteren op Snapchat, dus daar zijn we ook mee bezig.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing