Monica Geuze: 'Marketeers zijn nog teveel gericht op traditionele media'

Monica Geuze: 'Marketeers zijn nog teveel gericht op traditionele media'
  • Content
  • 30 mrt 2017 @ 10:49
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentVloggenVideoSocial media

Om hun doelgroep te bereiken doen marketeers er verstandig aan influencers in te zetten, zoveel is nu wel duidelijk. Maar hoe dan? En waar gaat het eigenlijk heen met die razendsnel veranderende wereld van YouTube? Aan het woord vlogger Monica Geuze (290.000 abonnees). 'Adverteren op tv is als schieten met hagel.'

De term influencer marketing omschrijft Monica als ‘promotie maken voor een merk door middel van het gebruik van een persoon die een positieve invloed heeft op zijn of haar doelgroep en die die tot actie kan zetten’. Als je als marketeer de doelgroep van een influencer goed kent, dan kun je volgens Geuze gericht targeten op die doelgroep. ‘Reclame via traditionele media zoals tv en radio is vaak duur en daarbij is het vaak schieten met hagel. Met name jongeren kijken en luisteren nauwelijks nog naar tv en radio. Ik vind het jammer dat sommige merken nog niet inzien hoe goed het is om te adverteren via influencers. Marketeers zijn vaak nog teveel gericht op traditionele media. Ik hoop dat er snel een ommekeer en meer acceptie voor ons komt, en er dus ook hogere budgetten worden vrijgemaakt om via de nieuwe media te adverteren.’

Bieber
Een voordeel voor de influencer in kwestie om met merken samen te werken, is volgens Geuze simpelweg dat ze er inkomsten mee genereren. ‘Ook kan het bijdragen aan een goede profilering, als je tenminste met het juiste merk samenwerkt.’ Echter, er kleven ook nadelen aan een dergelijke samenwerking: ‘Je kunt je geloofwaardigheid verliezen; als je samenwerkt met een merk dat gewoon niet bij jouw karakter past, dan hebben je volgers dat direct door.’ Een samenwerking die volgens Geuze wel succesvol is: T-Mobile en Ali B. ‘Dan is het plaatje compleet: verbindend, humor, toegankelijk, authentiek en ook nog eens sympathiek.’ Ook Justin Bieber en Calvin Klein bleek een succes: ‘#mycalvins ging viral, en het droeg ook nog eens bij aan een volwassener imago van Bieber.’ 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 05.17, thema: influencer marketing.

Lees ook: Giel Beelen: 'Marketeers nemen influencers niet serieus'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken